| Author |
Topic  |
|
|
HEGE
Member

753 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 17:58:32
|
Hejsan!
Jag har precis uppgraderat på högtalarsidan och nu har jag börjat irritera mig på s-ljud. Jag bytte ifrån ett par MAB2 till ett par Proac Studio 100. I och med uppgraderingen fick jag mycket bättre 3d känsla, bas, samt extremt mycket bättre mellanregister då främst på röster, jag fick dock med s-ljuden på köptet. Det är inte så att jag plågas av den jämnt men i vissa inspelningar hörs det väldigt tydligt.
Jag vet att min kringutrustning kanske inte är den bästa till denna högtalare men jag hoppas att ändå ett kabelbyte på högtalar eller signaldelen kanske kan minska s-ljuden. Jag är i alla fall minst sakt förvirrad.
Min anlägging ser ut som följer: Högtalare: Proac Studio 100 CD: Sony XB740 Förstärkare. NAD C320 Signalkabel: TARA Labs Prism 500i Högtalarkabel: Någon billig Van den hul kabel (ca 60kr metern)
Jag har ännu bara testat med en kompis signalkabel som är en Tara lab Axiom som gav anläggingen ett mycket öppnare och klarare och med mer förstärkta detaljer. S-ljuden blev dock ännu starkare med denna kabeln. Är det kanske högtalarkabeln som är boven i dramat, har inte lånat hem någon bättre kabel ännu så det återstår att se...
Är oerhört tacksam för all hjälp! Tack på förhand... |
"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder." Ritchie Blackmore
|
Edited by - HEGE on 2003/03/27 01:25:38 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 18:58:50
|
Jag tror inte att det hjälper märkbart att byta kablar utan att du behöver jnog obba med högtalarplacering och akustiken i ditt lyssningsrum istället. Kan du ge en kort beskrivning av det rummet du använder för lyssning (m2, möblering, högtalarplacering m.m.)?
Grundtipset för att förbättra lyssningsmiljön (när man inte vill kliva på och akustikanpassa rummet mer "seriöst") är att intruducera stora tjocka möbler, tjocka gardiner och och mycket mattor på golvet. Så här skulle väl en första att-göra-lista se ut enligt min erfarenhet:
- Bak- och sidiväggarna runt dina högtalare bör dämpas så kraftigt din ev. bättre hälft och dina estetiska preferenser tillåter. "Riktiga" akustikprylar är bäst, men du kan göra DIY-varianter med Gullfiber o.dyl. Släng in en fråga på det forumet om du vill ha mer info. Om du vill känna på effekten kan du testa med att placera ut madrasser, filtar och täcken på väggarna runt dina högtalare. Effekten på just hårda s-ljud brukar vara påtaglig.
- Golvytan bör beklädas med så mycket och så tjocka mattor du kan tåla. Heltäckande är bäst! Testa att täcka så mycket av golvet som möjligt och lyssna på effekten.
- Högtalarna bör sedan placeras så att du får en väl avvägd balans mellan "öppenhet" i de övre registren och en fyllig klang i basen. Jag skulle tänka mig att du hamnar +50ca från sido- resp. bakväggen. Måtten kan ändras kraftigt beroende på dämpning. Testa, testa och åter testa!
- Du bör inte sitta för nära högtalarna när du lyssnar, men heller inte för långt ifrån. Lyssningspositionen bör vara 1,2-1,3 gånger avståndet mellan högtalarna.
- Du bör heller inte sitta alltför nära bakväggen när du lyssnar, och bakväggen bör vara difuserande (sprida inkommande ljudmönster) för bästa resultat. Det finns speciella akustikprylar för detta men en bokhylla fungerar också väldigt bra bakom lyssningspositionen.
- Högtalarna bör vinklas in så att respektive centrumlinje skär antingen i lyssningspositionen eller strax innan. Detta hjälper till att förbättra ev. reflektioner från sido-väggen och brukar göra underverk för 3D-känslan och sweet spot-fenomen!
Det är lite jobb att få ordning på akustiken men belöningen är uppenbar! Lycka till! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 22:29:03
|
Håller i stort sett med Conan, men om diskanten är "i hetaste laget" är det väl värt att pröva betydligt kraftigare invinkling, så att skärningspunkten mellan centrumlinjerna hamnar en meter eller mer framför lyssningsplatsen. Högsta diskanten (där s-ljuden finns) brukar falla av när diskantelementen inte strålar rakt mot lyssningsplatsen. Du får själv avgöra om det är till fördel för stereoperspektivet också eller om det kanske inte alls fungerar med dina högtalare just i sitt rum, men missa inte att prova något som är så enkelt!
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
HEGE
Member

753 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 00:18:22
|
Hejsan!
Tack för alla fina tips! Visste inte man kunde få så klara förbättringar bara genom att sätta upp lite filtar och vinkla in högtalarna lite mer, nu är s-ljuden inte alls lika påtagliga. Mitt lyssningsrum är på ca 20 kvadrat föresten, bor inte en liten etta med kokvrå. Jag kan rita up en en bild ifall detta skulle underlätta. Med tanke på att jag har en ganska billig högtalarkabel vore det trevligt ifall någon ville ge lite tips på en sådana. För tusen kr borde man kunna få en rätt hyfsad kabel begangad eller? Antar att man borde kunna hämta lite mer väljud där för mindre pengar....
Tack på föhand!
Uppriktighet är inte att säga allt man tänker utan att mena allt man säger... |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 01:05:32
|
Det skulle kunna vara NADen också, men när jag letade efter Cayin-länken så såg jag att du fått hem förstärkaren. Nice! Vad tycks  
quote: Dom enda högtalarna som är bra är cerwinvega!!!!

Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
 |
|
|
HEGE
Member

753 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 03:03:58
|
Tja!
>> henricsson jag hade cayinstärkaren hemma för några dagar sedan.. Den spelade som sagt med bättte med mer kontroll och skärpa. Jag upplevde dock 3d känslan som under all kritik, betydligt sämre än med min NAD förstärkare... Jag hade dock inte högtalarna riktigt inriktade vid detta tillfälle så såhär i efterhand kan det ju varit högtalarnas fel... Får se om jag kan låna hem förstärkaen igen.. Jag dock fått uppfattningen om det finns bättre alternativ till cayin förstärkaren. Det också väldigt svårt att få tag i någon information om cayin förstärkaren. Jag tror knappast jag kan ha någon HH670 till mina högtalare i alla fall, det skulle nog bli i vassaste laget.
Hare!
Uppriktighet är inte att säga allt man tänker utan att mena allt man säger... |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 03:19:41
|
Jaså? Vilken tur att den råkade vara din polares då!
Naee, du bör kanske inte använda 670n. Jag lånade nyligen en grannes sådan ett par veckor när han var iväg, tyckte den lät mer påfrestande & "irriterande" än vasst. Hade NADen hemma då också, tyckte faktiskt NADen slog den på så gott som alla parametrar. Nu finns det onekligen dom som gillar den, men jag tror inte att du gillar den. Det var iof sig kul i en 10-20 minuter. (Spela högt kan den!)
Hoppas nu ingen hoppar på mig för mitt högst nedlåtande utlåtande.  
Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
 |
|
|
HEGE
Member

753 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 01:24:10
|
Hej igen!
Nu har det gått så långt att jag satt upp duntäcken och handukar på väggarna. Jag säger bara vilken skillnad! Men herregud vad hemskt det ser ut i inredingssynpunkt. Finns det inget man kan hänga upp som ser lite vettigare ut och är lite mer diskret? Det är naturligtvis även en fördel om det inte kostar skjortan, men det hade dock varit kul att se alla möjliga exempel oavsett pris.
Tack på förhand! Mvh Henrik |
"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder." Ritchie Blackmore
|
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:59:58
|
Hej,
Kul att åtgärderna hade avsedd effekt! Om du nu vill permanenta aktustikdämpningen så föreslår jag att du söker på DIY-forumet alternativt slänger in en fråga där. Många av forumets medlemmar är väldigt mycket duktigare än undertecknad, och t.ex. Knoppen eller Pekka.J har stor erfarenhet i att bygga och applicera dylika tingestar. Ritningar och bilder på ditt lyssningsrum hjälper nog till också så att du får bra respons.
Lycka till! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
HEGE
Member

753 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 16:47:51
|
Okey!
Tack för tipstet Conan! Jag ska titta lite på DIY och evetuellt lägga in en tråd där.. |
|
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:55:33
|
men låna och prova ett par andra signalkablar iallafall! jag hade ett litet bekymmer med alldeles för glad diskant, det försvann när jag bytte till andra signalkablar, så dom kan ha en viss inverkan absolut! (borde vara så att ettrigheten sjunker med lägre kabelimpedans..eller hur blir det nu??) |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 23:29:10
|
quote: 10 meter 5*2.5mm för 160kr, kan kanske vara värt ett test
Lär vara väldigt bra att klubba säl med och hota fräcka inbrottstjuvar. Såg att clas ohlsson hade 4ggr1.5mm2 förresten.
Fast jag tror kablarna är totalt oskyldiga iofs. |
Edited by - marens on 2003/03/27 23:30:01 |
 |
|
| |
Topic  |
|