ska bygga en baslåda. och jag har några problem med att få ett perfekt utseende, utan att tappa i ljud.
jag har en xls:a med tillhörande slav, så jag kan inte montera steget på fram eller baksidan.
om jag monterar det på undersidan måste jag höjja den ca 7 centimeter. är det nån märkbar skilldnad mellan det och att ha steget monterat uppe på lådan så jag kan sänka lådan 7 centimeter?
Du kanske kan montera ampen i en separat, fristående låda? Då slipper du även ev. läckage från otäta kontakter och genomföringar, vilket borde borga för en bättre återgivning.
Dessutom så är det inte bra att utsätta förstärkaren för de ljudtryck/vibrationer som uppstår. Även om det inte hörs så kan det förkorta livslängden. Separat låda är ett bra tips som Celef säger och gärna med vettig kylning (som kan vara dålig även om kylflänsen sitter på utsidan...).
Du tappar väldigt mycket golvkoppling så fort elementet är mer än 5 cm från golvet. Dessutom är det viktigt att tänka på att inte ha ett mjukt underlag under suben eftersom detta suger upp mycket att golvstödet. Då är det bra att ha en basplatta som sträcker ut sig ca 10-15 cm ut från elementet så ljudet har en chans att fortplanta sig ordentligt utan att dämpas.
Låda får du designa själv, men här är några simuleringar som visar effekten av olika hörnplaceringar. Som kan ses så är xtrem närplacering till golv/vägg/vägg (eller tak/vägg/vägg) ej nödvändig om du delar sub/sat vid en rimligt låg frekvens. OBS! Simulering är simulering, verkligheten kan te sig annorlunda!