HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Supra Lorad. Var skall man koppla den?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/22 :  21:56:04  Show Profile Send matså a Private Message
Ni får gärna skratta åt den pinsamme Mats Åström. Men nätkabeln Supra Lorad, skall man koppla den till förstärkaren eller cdspelarens nätingång?

Hifi och hembio är lika intressant och njutningsfullt!

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/22 :  22:06:32  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har min i en låda på vinden.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/22 :  22:15:02  Show Profile Send matså a Private Message
Ja, det var ju precis det jag frågade efter.

Hifi och hembio är lika intressant och njutningsfullt!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/22 :  22:16:10  Show Profile Send joakim a Private Message
Varför inte båda?
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/22 :  22:31:35  Show Profile Send B Peter a Private Message
Så här är det: när jag kopplade Supra-kabeln (som jag alltså inte använder längre) till CD-spelaren så var jag först imponerad av vad jag trodde var mer detaljer. Efter ett tag så fick jag dock nästan ont i öronen av effekten, det var som att musiken blev "komprimerad" och fick ett hårdare ljud. Kanske LoRad inte fungerar tillsammans vidare bra med switchande nätdelar (min cd-spelare har en sån)? Efter det så hade jag den på min förstärkare (rör). Det resulterade i ett tråkigare ljud, fråga mig inte varför. Några andra negativa effekter hade den inte där, men det räckte för att kabeln skulle åka upp på vinden (fast förs lånade jag ut den till en hififorum-deltagare i Skåne, han var inte heller imponerad). Förstärkaren har inte switchande nätdelar.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:23:29  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nu har jag fixat en bit LoRad till min Classik. Jag kan inte höra nån skillnad på ljudet, däremot är den snyggare än originalkabeln och kortare, jag behöver bara 1m.

Är det några fler som har erfarenhet av LoRad

Jag har även haft JPC 2.5 på hemlån, kunde inte höra skillnad där heller, men den var snygg.

Edited by - yalpa on 2003/03/29 17:25:01
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/30 :  10:29:45  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag skall hämta mina 4meter Lorad på måndag sen skall där fixas och trixas och lyssnas! Köpte lösmeter, har en kompis på eletronikfirma, där finns allt man behöver för att göra en väldigt snygg nätkabel! Blir nog krympslang och strumpa m.m!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/30 :  16:30:30  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Skall köpa en Supra kabel till mina delar, stärkeri och cd. Har dock en fråga: När jag drog en kabel från köket där jag har jordade uttag in till min stereo i lyssningsrummet och kopplade in orginal kablarna får jag ett mega nätbrumm. Kopplar jag tillbaka strömkablarna till mina ojordade uttag i lyssningrummet försvinner nätbrummet. Hur jäkla dålig kan en jord vara i ett nybyggt hus från senare 80-talet? Sladdvindan som jag använde för att kolla är sprillans ny och har jordfelsbrytare inbyggd. Jag har naturligtvis dragit ut hela sladden så att spoleffekten elimineras i vindan. Kan det vara så att mina grejer mår bättre av ojordat eller? Kör Krell både på strärkeri och cd. Är lite brydd över mitt test resultat...

Har kollat olika uttag i köket och vänt på kontakten för att kolla nollan vs live..

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/03/30 16:31:14
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/03/30 :  17:50:23  Show Profile Send Nagra a Private Message
Låda på vinden....hur mycket ska du ha för den?

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/03/30 :  18:37:02  Show Profile
En sak man kan tänka på när man provar en del i taget (vilket är att rekommendera, provar man mer än en sak samtidigt så är det lte svårt att veta vad man ändrat...), är att det inte nödvändigtvis är den saken man senaste ändrades "fel" att det låter sämre (eller bättre för den delen). Dvs. som ovan kan det hända att nätkabeln i själva verket påvisade en "annan uppfattning" av hur strömmen på elnätet igentligen kan vara - om ni hänger med i vad jag säger.

Skälet till att jag skriver just dessa rader är att det är himla lätt att gå vilse, och tro att det man i själva verket lyssnar till är "bäst". Man lyssnar alltid till två saker: Själva källan, t.ex. en CD-Skiva, och elnätet som bevisligen driver allt från CD-driven fram till slutsteget (slutstegen). Och det är som sagt lite imellan.

Vore kul att prova ett komplett batteridrivet system någon gång...

Btw. Jag använder Supra Lorad och är supernöjd med det. Speciellt i kombination med Devek:s nätfilter med IEC nätbrunnskontakt :)
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/03/31 :  08:15:20  Show Profile Send Wintermute a Private Message
splix:

Kan det vara så att du hade radion ansluten till en centralantenn eller liknande. Det lär kunna skapas 'jordslingor' då. Obra. Köp dig en liten apparat som gör att antennen blir galvaniskt skiljd från resten av världen så kanske det blir bättre.

Om du inte har antenn ansluten vet jag inte.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/01 :  12:03:26  Show Profile Send B Peter a Private Message
Eftersom många är nöjda med LoRad så är det nog bara att kapitulera och erkänna att det inte är kabelns "fel" att den inte fungerar hos mig. Dessutom så har jag bara ojordade uttag.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/04/01 :  18:20:56  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Har bara strärkare och cd. Renaste möjligt!

Skit samma, köper en supra i alla faill

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/04/01 :  20:30:14  Show Profile Send FCX a Private Message
SpLix: Du ska nog undvika att använda köks kontakterna även om de är jordade. Vad jag har för mig så går där mycket "skräp" ström i köks jordade kontakter som gör dem direkt olämpliga för hifi bruk. Och vad jag minns så tror jag att detta har nämts tidigare i någon annan tråd. Så be antingen en elektriker jorda dina kontakter i lyssningsrummet, eller så låt bli och kör ojordat. Bör inte kosta skjortan att jorda om det inte ät allt för långt till centralen ifrån ditt lyssningsrum.

MVH
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!

Edited by - FCX on 2003/04/01 20:32:52
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/01 :  21:42:17  Show Profile Send Aton a Private Message
SpLiX: Precis samma sak hände mig för ett par timmar sedan Jag har lånat hem en förstärkare Sudgen A21A och kopplade den till jordat köksuttag. Det brummade som sjutton, helt omöjligt att lyssna på. Stärkaren är ny så jag ringde butiken och de sa att den måste vara trasig Mest på skoj provade jag ändå att koppla in den i vardagsrummets ojordade uttag och då blev den knäpptyst. Sen att det visade sig vara en trist stärkare är en annan sak
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000