HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/23 :  02:51:00  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag sitter här och funderar på lämpliga högtalare till min nya förstärkare Simaudio Moon I-3. Den ger 100W i 8ohm, 160 i 4 och 200W i 2 ohm. Har bla lyssnat till Dynaudio 1.8mkII och 1.3mkII då dessa är prissänkta just nu pga nya modeller i antågande. Tycker 1.3 lät bra men att anslaget på pianomusik var lite slött utan riktigt "jäkla anamma". Den kostar 12.900 vilket är ok prisläge och jag vill helst inte lägga mer än ca 15000. Jag har inte möjlighet att ta hem högtalare för provlyssning vilket försvårar mycket. Jaja kanske denna tråd är menigslös men jag gör ett försök. Alla förslag välkommna!

Edited by - Snutten on 2003/03/23 02:58:22

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/03/23 :  06:23:00  Show Profile Send 24U a Private Message
Jättetrevlig syssla... planera för nya burkar... Kanske skulle byta själv... *ha-bacillen angrep mig just*
Skämt åsido; Har Dynaudio själv, provat flera av modellerna, tycker själv att 1.3SE är en mycket bra burk ur Contour-serien. Måste dock ha bra med luft runt sig, riktigt stabila stativ, amp med riktigt bra auktoritet och bra sladdar. Detta verkar med små variationer vara en "sanning" när det gäller Dynaudio generellt. Kör själv mina mot en Thule IA250B god för över 400 W per kanal dynamiskt i 4 ohm. Körde dom innan mot H/K AVR 7000, av många ansedd som kärnkraftverk med linjalrak effektkub. Lät då precis som Du beskriver, inget anslag och trött. OK, H/K:n ingen höjdare som HIFI-amp, skall kanske tilläggas. Men, Dynaudio kräver förstärkare... Och piano är nog bland det mest krävande en anläggning kan ge sig på. En topptestad burk som enligt testet inte vred ut å in på ampen är Monitor Audio referens 10 (tror jag den heter). Hamnar på ung Ditt målpris.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/03/23 :  08:16:07  Show Profile Send bibi50 a Private Message
... mot H/K AVR 7000, av många ansedd som kärnkraftverk med linjalrak effektkub. Lät då precis som Du beskriver, inget anslag och trött. OK, H/K:n ingen höjdare som HIFI-amp, skall kanske tilläggas.

Det är precis tvärtom HK AVR 7000 hade barndomsproblem men desa har lösts. Ljudmässigt är den enorm. Förklara gärna varför du tycker annorlunda.

Edited by - bibi50 on 2003/03/23 08:16:49
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/23 :  10:10:36  Show Profile Send n0p a Private Message
med risk för att låta tjatig, quad och rega tycker jag att du ska kolla in.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/03/23 :  14:02:29  Show Profile Send Wizard a Private Message
Då tycker jag du ska titta närmare på Von Schweikert VR-1, endast 10500 sek.

Wizard
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/23 :  15:50:02  Show Profile Send Snutten a Private Message
1.3SE är alldeles för dyr (ny). när jag lyssnade på 1.3mkII hade butiken dem inkoppplade till ett rotel slutsteg på 200W/8ohm. Lät ändå slött med piano vilket gjort mig lite tveksam. Von-högtalarna har jag inte möjlighet att lyssna till då jag bor i Stockholmstrakten. Tack för svaren.

Edited by - Snutten on 2003/03/23 15:52:13
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/03/23 :  16:20:27  Show Profile Send gurin a Private Message
Jag demolyssnade också på Dynaudio mot den där Roteln en gång i tiden. Långa supra kablar var det också. Jag valde då den mindre modellen 1.1 delvis på de grunder du anför. Jag har dock kommit att förstå att alla dynaudio-högtalare växer med elektroniken och Rotel är inte min melodi. Har varit olycklig rotelägare ett kort tag.

Döm därför inte högtalaren efter roteln försök låna hem eller ta med ditt förstärkeri till butiken annars är du i princip chanslös.

mvh/Gurin
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/23 :  16:29:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om du bor i Stockholmstrakten kan du väl boka in en lyssning hos Inoaudio?

De borde ha någon modell i det prispannet. pIP eller p24?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/23 :  16:56:38  Show Profile Send binmarv a Private Message
Det låter som ett uppdrag för Audiovector. De har spelglada högtalare som inte är så kräsna med kringutrustningen även om den du har nu ändå verkar hålla hög standard. Lyssna på några ur M3-serien. För 15.000 kan du få ett par finfina, begagnade Signatur. En i mitt tycke den bästa högatalaren i prisklassen.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/23 :  16:57:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har ngn erfarenheter av Revel?? Deras modell M20 verkar riktigt intressant och dessutom snygg. Vet att H&M skrev att de ev är lite för "korrekta" och nakna i ljudet men H&M skriver så mycket så bäst att lyssna själv. Kanske de inte är lika effekthungriga som Dynaudio men frågan är om de har bra bas för att vara en stativare. Finns på Bestsound för 20000 om man byter in sina gamla högtalare.
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/23 :  17:06:03  Show Profile Send jas39 a Private Message
Sitter själv på ett par Norsk Konsertlyd-högtalare (H-26, 6 1/2" bas).
(Nu heter fabrikatet Intelligentsound, IS).

Maken till högtalare..., och då har jag lyssnat en hel del. Har aldrig känt något behov av en baskagge trots relativt små baselement. (Vid blindtest skulle jag gissa på att burkarna var betydligt större).

Återgivningen på all sorts musik är en ren njutning. Snacka om spelglädje. Och ja, piano låter underbart.
Det som är extra kul är att det går att spela riktigt lågt utan att man för den skull tappar detaljer. Sedan är det inte kritiskt var i rummet du sitter och lyssnar. Du har ett gott stereoperspektiv i alla fall. Det beror på att högtalarna är mycket faslinjära. Kan tyvärr inte teorin bakom.
Finessen är också att frekvensgången är otroligt rak, högtalaren färgar ljudet minimalt.

Tydligen är bla. nya 6-tummare (eller om det var 6 1/2") på ingående. Ska kosta 13.400/par i butik.
Står mest om PA på hemsidan (www.intelligentsound.se),men de har även vanlig hifi. PA:t låter i och för sig Hifi också .

PS. Mina H-26:or driver jag med en Yamaha Ax-892-stärkare (2x125W) & en Denon-CD.

Edited by - jas39 on 2003/03/23 19:46:41
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/03/23 :  17:17:38  Show Profile Send 24U a Private Message
... mot H/K AVR 7000, av många ansedd som kärnkraftverk med linjalrak effektkub. Lät då precis som Du beskriver, inget anslag och trött. OK, H/K:n ingen höjdare som HIFI-amp, skall kanske tilläggas.
Det är precis tvärtom HK AVR 7000 hade barndomsproblem men desa har lösts. Ljudmässigt är den enorm. Förklara gärna varför du tycker annorlunda.

Oooops, där trampade jag någon på tårna... Men det verkade som om Gurin och jag hade samma grundsyn på Dynaudios stora krav på amparna.
Men, bibi50, jag kan inte förmå mig att tycka att AVR 7000 är en bra HIFI-amp. Det är en underbar hembioreceiver som jag saknar mycket för det ändamålet, men som HIFI-amp är min Thule den första som får mina Dynaudio att gå som dom ska. Valde burkarna i affären drivna av ett Crown studioslutsteg, helt underbart. Tog hem till AVR 65... trött, bytte till 7000, trött... kopplade in min thule; för prisklassen förbluffande transparens och 3d-känsla... H/K har tyngd, styrka, viss mån detalj, men finess? Nänä, vågar jag påstå... *hoppas inte bibi50 blir förargad på mig nu... ler lite försiktigt*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000