| Author |
Topic  |
|
|
trotyl
Member

50 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 09:30:55
|
Jag håller på och flyttar och tänkte passa på att försöka få till ett hyffsat lyssnings-/vardagsrum.
Det är en hyresrätt och jag planerar inte att bo där resten av mitt liv, så inga stora ingrepp på planösningen är aktuella.
Förutsättningar: Parkettgolv Betongväggar 3st Gips+tegelvägg 1st Det finns 3 st stora madrasser som skall gömmas undan. Jag tänkte ha dessa bakom ett draperi som täcker hela väggen. Lakan, täcken etc kan också gömmas där. Vidare finns två DIY absorbenter. (ej inritade på skiss)120x70x40 cm Två bokhyllor kan möjligen också klämmas in. 200x100x20. De är tyvärr rätt fula. Alternativt skall där finnas ett akvarium. (Om bokhyllor skipas och absorbenterna göms bakom draperiet)

Den dämpade väggen kan flyttas till bakväggen om det skulle vara bättre. Notera att jag inte har nogot akustiskt kunnande. Hur fungerar DE-LE principen?
... hjälp....
|
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:00:04
|
Med den möbleringen har du kommit tämligen nära bäst möjliga resultat.
Det som behövs är att dämpa sidoväggsreflexerna (precis där det står "fönster", och på motsvarande vis på vänster sida). Placera dina DIY-absorbenter där. De placeras där in- och utfallsvinkle är lika stora. Man kan ställa en spegel vid väggen, rätt plats är där man ser högtalaren.
En tjock matta på golvet skadar heller inte.
Du kan även placera bokhyllor och andra liknande diffuserande föremål i bakre halvan av lyssningsrummet.
Johan L |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:00:12
|
Grattis, du kommer att få liknande bekymmer som det jag har vid 55 & 60 Hz blir rummet "mättat" av bas och det DÅNAR !!!! Men du har ju lite andra goda förutsättningar. tex dina tubetraps. De bör ju funka vi de aktuella problemfrekvenserna. Det hade varit värre med problemen vid 35 Hz, då hade det behövts större innerdiameter på dina traps.
Är själv väldigt novis i akustikfrågor men rent spontant så bör du kanske ha nån sorts diffusor på ena sidoväggen och en tjock gardin att dra för fönstret på den andra sidan. En tjock golvmatta blir väl bra för att dämpa lite golvreflexer.
Lycka till. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:14:17
|
| Vadå 55 & 60 Hz?, dessa är väl väldigt svåra att förutse. Lyssningsrummet är brett och högtalarna samt lyssningspltasen kan justeras för att minska eller helt ta bort eventuella problem i det frekvensområdet. Däremot 35 Hz resonansen är lätt att förutse. Men den brukar inte låta speciellt illa. |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:25:55
|
Jo visst är det svårt att förutse. Men måtten på trotyls lyssningsrumm och mitt är väldigt lika. Hans takhöjd känner jag inte till dock, själv har jag 270 cm. Sedan kan man ju gissa lite utifrån frevkenserna våglängd och då är 55 Hz ca 5.6 meter och 60 Hz lite kortare.
Visst är mina antaganden gissningar, men lite grund tror jag det finns i dem. |
 |
|
|
trotyl
Member

50 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:28:40
|
Införskaffade mig ganska tjocka gardiner igår som jag hade tänkte ha för fönstret. (surprise)
Absorbenterna är av gullfiber och fibervadd. (inga tubetraps) De är lite funurligt konstruerade, man kan nämligen stapla dem på varandra och får då en absorbent som räcker hela vägen upp till taket.
Det ser nog lite dumt ut om de står för fönstret. Så jag tänkte att det bästa kanske är om man har gardinerna på ena sidan och absorbenterna på andra... borde väl bli det optimala?
Antar att man kan köra spegeltricket på golvet också för att se var mattan bör ligga?
man bockar och tackar för hjälpen |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:35:32
|
Aha StefanB, då förstår jag hur du har räknat! Då har du tyvärr räknat lite fel. Du ska ta f = 340/rumsdimension/2. Du ska alltså dela 55 och 60 Hz med två.
Däremot så blir det dessa frekvenser för andra ordningens stående vågor. Det blir allts tre tryckmaxima och två nodpunkter i rummet. Det är det man kan experimentera med lyssningspositionen och högtalarplaceringen att minska problem av. T ex kan man placera högtalarna i en nodpunkt och lyssningsplsten mittemellen nod och buk.
/Johan
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:39:19
|
Trotyl, det är bäst att försöka ha lika mycket absorption på vardera sida. Ta hellre en absorbent på förnstersidan upp till fönsterkanten och ha et tjockt draperi där samt stora blomkrukor i fönstret, än att ha bara gardin där.
När det gäller matta på golvet är rådet att den ska vara väldigt stor om det ska göra väsentlig nytta. Helst en som går ända ut till väggarna. Det blir nämligen en reflex som går till kanten av vägg och golv och mot lyssningsplats.
|
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:44:06
|
Tja där ser man vad den beräkningen var värd
Det var väl en lyckad slump att det stämde så bra med mitt rum och mina problem då. Jag har kört MDS testskiva och därmed kunnat konstatera precis vid vilka frekvenser jag får problemen.
Lite kul detta med nod och buk platser. Om man går /flyttar lite fram och tillbaks så kan man hitta platser i rummet där basen nästan är utsläckt och andra där den är jättekraftig.
På så sätt kan man minska problemet vid lyssningspositionen, men i övrigt så DÅNAR rummet ändå vid mina problemfrekvenser. Har testad PACs DIY tubetraps i hörnen och det gjorde avsevärda förbättringar. |
 |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:51:33
|
Rent teoretiskt sett, skulle det fungera lika bra att dämpa väggen bakom lyssningsplats och låta väggen bakom högtalarna vara odämpad?
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
 |
|
|
trotyl
Member

50 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 11:00:03
|
Problemet är att fönstret är stort. Fösterbrädan sitter redan på 0,40 m. Under den är ett element. Så jag tror inte det är en möjlig lösning. Blommor går ju bra dock.
Hur stor nytta gör bokhyllorna tror du? De är välfyllda.
Hur skulle de lämpligen placeras? En på vardera sidan om dörren antar jag. Eller är det ok med båda på samma sida? |
 |
|
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 11:36:12
|
Skaffa en tjock matta på golvet !!! Ser snyggt ut också. Lycka till |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 13:44:41
|
Jag ställde samma fråga på en annan topic men fick inget svar där. Nu hoppas jag på större framgång :
trotyl eller någon annan för den delen: Hur tycker du att det fungerar med liggmadrasserna? Absorberar dom lägre frekvenser (på ett ungefär)? Hur tjocka är dom du använder dig av? |
 |
|
|
trotyl
Member

50 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 13:46:36
|
| Återkommer när jag flyttat in och testat =) |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 13:58:01
|
Merkurius...
ang liggmadrasser....
Utan att lägga ngn "så är det" i detta så...
Jag använde vår extramadrass som lite testobjekt i mitt lyssningsrum innan jag byggde absorbenter enligt tidigare topic. Upplevde inte att den påverkade så mycket....mina hembyggda absorbenter är i förhållandet MYCKET effektivare. ...madrassen hade det vanliga "madrasstyget" på sig...om nu det kunde spela in kanske....
\\K-man |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:09:58
|
Okej!
Man får väl helt enkelt testa sig fram...
Vilket material var din madrass gjord av? Oftast är det ju någon typ av skumgummi men man vet ju aldrig, hur tjock var din (1 decimeter)? |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:16:20
|
Jo, ngn typ av skumgummi var det.....dryga decimetern tjock...
Testa på!
\\K-man |
 |
|
| |
Topic  |
|