| Author |
Topic  |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:19:55
|
Nu har jag suttit med det där BDS-excel spreadsheetet, som henricsson tipsade om, och simulerat fram baffelstödet....
Fina kurvor, som pojken sa, men hur skall jag använda dem i t.ex. LspCAD???
/L |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 13:58:15
|
Har också tänkt på det, tror inte det går. Däremot kan man ju lägga ihop elementens SPL-värden och ASCII-filerna fr BDS manuellt i 'Anteckningar' så att säga.
Annars kan man ju bara leka lite med Photoshop eller liknande program.  |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:09:00
|
men men men... du kan väl få fram baffelkurvor i LspCAD? och då behöver du inte importera något.
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 19:53:49
|
men men men, då får du allt avslöja hur! 
|
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 20:08:12
|
| hmm, idén me bds är väl att hitta en baffellayout som minimerar de värsta felen!? sedan mäter man upp slutprodukten och konstruerar filtret efter detta! lspcad har en väldigt simpel diffraktionsmodell, iaf om man jmfr mot bds. |
sound pollution |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 20:34:22
|
avsnitt 4.2.5: Room and cabinet impact.... i manualen kanske???
sätt avstånden till väggarna till noll eller ett par hundra meter kanske??? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:13:19
|
| haru fått till några använbara mätningar me justmls?? |
sound pollution |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:16:18
|
jepp Celef!
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:31:47
|
| bättre än llab?? |
sound pollution |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:46:35
|
Jaha, då måste man alltså mäta igen....
Men om man måste ha mätdata för att kunna beräkna en låda vars form påverkar mätdata eftersom man har testlåda...öhh rekursion i hjärnan....
/L |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:48:33
|
C: jag körde med tvåkanalig mätning och det blev bättre (bättre repeterbarhet) än Llab..
|
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 15:01:11
|
quote: avsnitt 4.2.5: Room and cabinet impact.... i manualen kanske???
sätt avstånden till väggarna till noll eller ett par hundra meter kanske???
Visst. Har exprimenterat lite med den funktionen tidigare. Laddade in frd-filen, satte de önskade parametrarna -> save. Men inget händer, förstår inte hur det fungerar.
Plz feel fre to tutor me  |
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 17:27:05
|
luci -> nu slog du huvet på spiken! :)
nag -> jmfrt med llab är repeterbarheten "skyhög", det är iaf min erfarenhet.
hen -> om jag inte minns fel så väljer man vad som skall "save'as" |
sound pollution |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 17:35:40
|
Celef, där blev man först lite smålycklig.. Men det finns bara 'save'.  |
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 17:49:51
|
| prova exportera |
sound pollution |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 21:59:53
|
Hörni Jag får inte inte ihop detta. 1. Förstår inte riktigt vad henricsson är ute efter...jag vet att man kan importera frd filer på otaliga ställen i LspCAD. Men man kan ju direkt från "Room&Cabinet", visa frekvensresponsen och lyfta in en frd fil...? eller ska den in i filterberäkningen? 2. Med BDS får jag en höjning runt 1200hz vilket ser ut att passa bra, med LSP är det ganska linjärt... 3. Är det nån idé att mäta alls om man inte sitter med utrustning för belopp i Krell-klass? SB Live ger fel, okalibrerad mic ger fel, micförstärkare etc....
/L |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 23:55:12
|
C, hittade inget sådant.
1. Jag är ute efter att se kantdiffraktionens inverkan i SPL, eller va menar du? 2. Händer inget i LspCAD för mig heller. 3. Skulle tro det ger mer informatione än inget alls.
Annars får man inv i ett Clio eller liknande. |
|
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:30:19
|
Alltså kantdiffraktion = baffelstöd dvs. var höjningar och sänkningar inträffar i SPL-kurvan. Då är vi nog ute efter samma sak. Men det jag undrar över är var i lspCAD du vill använda den modifierade frd:n, är det för att beräkna filter eller?
/L |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 11:32:13
|
Vi är nog ute efter samma sak jag vill se vid vilka våglängder där baffeln verkar och inte. SPL.frd + BDS.frd (eller LspCADs egna, som jag inte får att fungera)
|
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 13:48:42
|
quote: hmm, idén me bds är väl att hitta en baffellayout som minimerar de värsta felen!? sedan mäter man upp slutprodukten och konstruerar filtret efter detta! lspcad har en väldigt simpel diffraktionsmodell, iaf om man jmfr mot bds.
Ja, så tycker jag den är bäst att användas. Först simulera och optimera själva lådan innan man bygger den och sedan mäta på den (med elementen monterade). Tycker jag funkar väldigt bra och inget "rekursiv i hjärnan" blir det heller. Förutom om man tänkt sig att lådans diffraktionsegenskaper ska optimeras med elementens frekvenskurvor i beräkningen innan man bygger lådan, då blir det jobbigt. Som att sopa in byrolåds-nyckeln under mattan efter att man låst in den i byrolådan så att säga. |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 14:49:33
|
Marens; you got me! Men ännu värre, lådan är klar och jag är så förälskad i designen så nu försöker jag se vartåt det lutar tillsammans med elementens beteende...
Ja, och jag har syndat genom att försöka köra allt teoretiskt, har en ruskig ågren gällande val av mätutstyr, så då sitter man och försöker simulera istället...
/L |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 19:18:49
|
| det vore ju smutt ifall elementtillverkarna kunde lämna ut mätfiler mätt på sann oändlig baffel, sen vore det ju fint att ha ett program där man kan addera/subtrahera mätfiler med varann o simulera diffraktion osv... |
sound pollution |
 |
|
| |
Topic  |
|