| Author |
Topic  |
|
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 16:54:28
|
som det står i subject:
vad är fördelarna och nackdelarna med att använda burst sinewave?
Kan man få rättvisande mätningar med denna metoden, om man t e x skickar ut en signal bestående av 3 hela perioder av valfri frekvens.
Kommer att ta tid att gå igenom audiospektrat, men kanske man kan bygga en lite automagisk låda som sköter det hele...
Förutsätter att man har någon form av minnesoscilloskop givetvis.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 17:05:42
|
Många resonanser och liknande hinner nog inte byggas upp med bara tre perioder, men en sån mätning plus en med statiska sinussignaler kan nog vara intressant!
(sen får man tänka på att bara tre perioder av en sinus innehåller en massa övertoner och inte bara frekvensen på sinusen) |
Edited by - norman on 2003/03/24 17:07:25 |
 |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 23:14:27
|
Ja det var så det började en gång,Richard Heyser startade det hela med en jäkla massa prylar som han kopplade ihop, jag tror att Brüel&Kjaer byggde sitt på hans idéer och sedan kom Crown med sitt TDS system och sedan kom MLSSA som blev och är världsstandard för industrin sedan kom alla andra j-a system som man förmodligen inte kan lita på fullt ut Ok dom duger kanske och är ju billiga.
En del av dessa nya systems tillverkare påstår att dom kan jämföras med dyrare system glöm dock detta det är bara oxbajs.
Ett riktigt mätsystem borde mäta en bra bit uppåt i frekvens 100kHz kan duga.
Audio Precision, MLSAA, HP, Miller Audio Research samt B&K är duktiga försök hitta begagnat av dessa märken det kan löna sig i längden.
Datorbaserade mätsystem som DRA LABS MLSSA är outstanding för högtalarmätningar. |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 17:39:23
|
va e "burst sine"?? samma som "stepped sine"??
mlssa kan väl bara mäta upp till 40-50k??? är det inte problem att få tag på mikar som klarar upp till 100k??
problemet med mls/fft-baserade system är väl att få god upplösning, med gating så kan den sanna upplösningen ligga mkt lågt eller 200-500hz! |
sound pollution |
 |
|
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 19:20:43
|
jag tänkte mig något stil med att man skickar in 3-5 perioder av sinus i högtalaren och sedan mäter utsignalen med en mic/förstärkare/lagringsoscilloskop.
antalet perioder begränsas av tiden det tar för reflektioner mot ytorna i mätrummet att nå mätmikrofonen.
Skillnaden mot att använda MLS är att här mäter man direkt i frekvensdomänen och behöver inte använda FT för att omvandla från tids-frekvensdomänen. Naturligtvis tar det längre tid eftersom man måste steppa genom alla frekvenserna.
Eftersom du har ungefär samma mätfönster i tiden innan reflexerna kommer borde man likaväl kunna se resonanser mm. man kan ju studera sinusvågens utseende. men för dett krävs nog en del numbercrunching och signalbearbetning.
med en DDS signalgenerator (finns kretsar färdiga för någon hundring eller så) kan man generera sinus med mycket hög upplösning (typ 24-32 bitars upplösning).
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 19:57:03
|
| Har själv tänkt att bygga en sån liten låda som som "pulsar" ut sinus och samtidigt triggar oscilloskopet. Vid lite högre frekvenser kan man ju mäta fler perioder utan att reflexerna hinner komma fram och då hinner ju alla resonanser, om man har några, exciteras (man kan ju också se hur sinusen byggs upp vilket kan vara kul), problemet blir ju vid lägre frekvenser när man bara kan få med ett fåtal perioder.. men det blir ju samma problem med mls. |
 |
|
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 11:14:54
|
Jag har byggt en "sån där låda" det fanns en dansk ljudteknikblaska som hade lite teori och schema kretskort en gång för ca 10 år sedan f-n va tiden går och nu är folk intresserade av gammal teknik igen ? Ok den funkar bra helt automatisk går att koppla till oscilloskop skrivare m.m.
Men MLSSA är överlägsen jag äger ett sådant system det går inte att jämföra med ljudkortsmaffians försök att ta denna marknad inom högtalarmätteknik dessutom är det en så kallad standard och det betyder väldigt mycket när man skall jämföra mätningar. |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 20:10:06
|
| mlssa verkar coolt, cool prislapp oxå kan ja tänka mig! för diyaren duger ljudkortbaserat, värre verkar det vara att få tag på riktigt bra programvara till dito. |
sound pollution |
 |
|
| |
Topic  |
|