HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kontaktlim, hållfasthet...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:17:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag är på g med att fanera en välvd yta och är i behov av ett lim som fäster direkt. Jag använder alltid trälim i vanliga fall men det är inte direkt lämpat för den här typen av fanering. Kontaktlim skulle vara perfekt! MEN, hur är hållfastheten för kontaktlim?

Jag gjorde ett litet test som kan ses nedan. Faneret går lätt att riva bort...

Ni som fanerat med kontaktlim, hur bra sitter faneren efter en längre tid, ett antal år?


wibbe2
Member

67 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:27:16  Show Profile Send wibbe2 a Private Message
Är du säker på att du använt kontaktlim..? Skämt åsido så sitter fanéren på mina högtalare som fastsvetsat. Har använt mig av biltemas kontkatlim. Nu är förvisso högtalarna inte mer än halvår men men...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/24 :  21:20:13  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har samma erfarenhet. Får man det att sitta så sitter det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:02:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Limmade ett par högtalare för 8-10 år sedan, med Casco Kontaktlim och Mahognyfanér, många varnade och sade att den skulle släppa. På sidan är det en vinkel på ca. 160 grader, som jag limmade med 1 stycke vikt över kanten.
Nu kommer de snart gå i pension, men inte pga. att faneren lossnat... den sitter som berget.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:41:52  Show Profile Send lenwac a Private Message
Chrille!

När man limmar med kontaktlim är det av yttersta vikt att man smetar på bägge ytorna.
Limmet skall dessutom TORKA, dvs det skall inte klibba innan fastsättning.
Då hugger det som satan
Det lossar garanterat inte.

/lenwac

ps.
Var du uppe på Blasten i helgen?
ds.

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/24 :  22:58:48  Show Profile Send norman a Private Message
Vattenbaserat kontaktlim har jag dåliga erfarenheter av, det lossnar ganska lätt... Riktigt kontaktlim däremot tycker jag fäster bra (om man är noga med att trycka fast det överallt).
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/25 :  07:40:34  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har man riktigt faner så använd benlim. Det används av "proffsen" i möbelhantverk mm.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/25 :  09:49:58  Show Profile Send n/a a Private Message

lenwac: jodå, jag strök på bägge sidor som fick torka. Iofs så är burken med kontaktlim rätt gammal, kan vara det som spökar... Ang blasten så kunde jag inte komma tyvärr, var du där? Vart det en sjyst träff?

mangew: jag har använt hornlim förut, kan det vara samma sak som benlim?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/25 :  09:59:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vet faktiskt inte om horn är samma som benlim. Det är polaren som har koll på detta, vet iaf att han ska fanera de högtalare vi ska bygga med Palisander faner och använder benlim till detta. Det ska iaf vara hur åldersbeständigt som helst. Vad jag vet är att det iaf ska vara ganska lättjobbat, genom att blir det lite fel så kan man bara värma upp det så kan man rätta til ev. misstag.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000