| Author |
Topic  |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:11:40
|
Vilken (endast en!) tycker ni är den bästa skiva som gjorts. Inklusive samlingsskivor och livealbum.
Själv tycker jag Brothers in arms med Dire Straits. |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:19:53
|
Omöjligt att svara på liksom jag åldras musiken. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:22:00
|
 |
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:23:23
|
| Eller Dark Side Of The Moon.......... |
Texas Flood........ |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:27:01
|
| Måste va nåt Beatlesalbum som jag aldrig spelar iof. Det måste ju innehålla flera bra låtar. Black Sabbath´s "Sabbath Bloody Sabbath" är en väldigt komplett skiva. Liksom "Dirt" med Alice in Chains. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 22:26:20
|
Enkelt; Storm of the lights bane med Dissection! Så enkelt var det  |
 |
|
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 22:31:52
|
| Joni Mitchell´s "HEIJIRA"!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 22:44:39
|
Nu måste vi väl tala milstolpar här va´?
"Sgt.Pepper" är väl ett måste att nämna, men egentligen gillar jag "Rubber Soul" bättre! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 22:57:20
|
Kind of blue med Miles Davis!
Men det är inte ett självklart val för mig, det finns ju massvis med bra musik, mer än vi nånsin lyckas höra talas om och än mindre höra. Tänk på att från en stor del av världen hör väl de flesta av oss någon musik. Och det finns så mycket inspelad musik, så även om vi väljer enbart det som producerats i västvärlden under förra århundradet, så hinner vi lägga näsan i vädret innan vi kommit halvvägs genom lyssnandet... Så, egentligen borde vi alla vara ganska ödmjuka, när vi talar om vad som är bra eller dåligt. Det är ju så subjektivt och det bygger för oss alla på en mycket bristfällig kunskap om all musik som gjorts och görs runt om i världen.
tompa |
 |
|
|
bubblebobble
Member

119 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 23:15:20
|
Det finns många bästa skivor. Det beror på helt på humör och tidpunkt. Här är några exempel: Lugn pianomusik att lyssna på med hörlurar eller koncentrerat i soffan: Jan Johansons "Jazz på svenska", Keith Jarret's "Köln concert". Klassiker att spela för flickvännen när hon ligger i sängen på söndagsmornar och absolut inte vill lära sig vad som räknas som riktigt bra gamla klassiker: Iron Maiden's "Live after death", BTO's "Not Fragile", Slade's "Slade Alive", eller något med Specials eller Madness. När jag druckit öl och vill dansa i vardagsrummet samt vill återuppleva den tid då jag ansåg att ett kraftigt basljud var det viktigaste kriteriet på en bra stereoanläggning: Chemical Brothers' "Exit planet dust", Fatboy Slim (endast första plattan)... Andra tillfällen när jag vill spela på hög volym: Vad som helst med den fantastiska finska "minimalisttechnogruppen" Pan Sonic eller de finska rockarna 22 Pistepirkko (som lyckligtvis sjunger på engelska), vad som helst med Pixies, eller varför inte de nyupptäckta System of a down's "Steal this album", Soundtracket "Underground" av Goran Bregovic, The Knife's båda album, The Sounds' "Living in America", The Strokes' "Is this it?", Talking Heads' "Stop making sense"... Till en god middag med ett gott vin till lyssnar jag gärna på lite jazz: T ex Miles Davis' "Kind of blue" eller "Sketches of Spain", Norah Jones, Eva Cassidy... Något jag sällan, eller aldrig lyssnar på är klassisk musik eller gamla 80-talsklassiker. Tyvärr envisas min flickvän med att sätta på Dr Alban och Ace of base ibland. Trots att jag flera gånger förklarat att mina högtalare inte mår bra av sådan musik!!! Jag är glad att hon inte gillar Genesis i alla fall! 
Edit: Alla ovanstående skivor räknar jag alltså som de bästa skivorna (för mig just nu... beroende på humör...).
|
Edited by - bubblebobble on 2003/03/24 23:18:11 |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 08:37:02
|
| Beatles, Revolver. |
 |
|
|
Jogus
Member

79 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 09:06:15
|
Miles Davis "Kind of blue" står i en klass för sig!!!! Då på Classic records 45-varvare! Bakom den blir det svårare!
Johan |
Lefflers arbetare www.lefflers.se |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 09:45:32
|
the Cure - Disintegration |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 09:54:50
|
Måste jag välja en så väljer jag nog: SRV - CSTW
Frågar du imorrn blir det ett annat svar  |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 14:00:34
|
Maxwell - "Urban hang suite".
Jag säger som tidigare skrivare; frågar du mig imorgon får du ett annat svar 
/Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 14:02:14
|
F--n!! Jag har redan ändrat mig.... U2 - "The Joshua Tree" är bäst!
/Stefan |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 14:03:40
|
Skit oxå! Har ändrat mig igen. Pink Floyd - "The Wall" är bäst!!
/Stefan |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 14:05:53
|
Äh, jag lägger ner den här frågan. Den går inte att besvara...
/Stefan |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 14:27:45
|
quote: Äh, jag lägger ner den här frågan. Den går inte att besvara...
Jag tycker att det är väldigt få skivor som är bra rakt igenom. De flesta har en eller ett par låtar som jag inte tycker om. Om man tar de skivor där alla låtar är bra och tittar på dem så är det inte så svårt. Så gjorde jag i allafall. |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 15:08:23
|
Jeff Buckley - Grace
 |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 15:11:26
|
"F--n!! Jag har redan ändrat mig.... U2 - "The Joshua Tree" är bäst!"
Visst är "Joshua" bra men frågan är om inte War är bättre. När det gäller debutskivor är annars Boy en bra kandidat. |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 16:08:51
|
quote: "F--n!! Jag har redan ändrat mig.... U2 - "The Joshua Tree" är bäst!"
Visst är "Joshua" bra men frågan är om inte War är bättre. När det gäller debutskivor är annars Boy en bra kandidat.
Jag tycker att Live under a blood red sky är en av de bästa U2 skivorna. Klassar allt fram till Achtung baby med hästlängder! |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 16:28:02
|
quote: Visst är "Joshua" bra men frågan är om inte War är bättre. När det gäller debutskivor är annars Boy en bra kandidat.
Personligen så gillar jag "Joshua" väldigt mycket mer än "War"... War är riktigt bra men långt från bäst anser jag. Både "Achtung" och "Unforgetable" är bättre imho.
"Boy" är jag faktiskt inte spciellt förtjust i alls. Tyckte det dröjde tills "War" innan U2 blev riktigt bra...
Mvh /Stefan |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 17:23:12
|
Genesis live från -73
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 19:42:55
|
"Personligen så gillar jag "Joshua" väldigt mycket mer än "War""
Det gjorde jag också länge, men sedan lyssnade jag igenom War några gånger och kom fram till att den nog var bäst i alla fall. The Unforgettable Fire är en märklig skiva. Första gångerna jag hörde den var jag inte imponerad (ja, bortsett från Pride förstås). Sedan bara växte den mer och mer för varje dag. Så gick det en tid då jag inte lyssnade på den och när jag sedan dammade av den igen var jag tillbaka på ruta ett! Vad gäller Boy kan jag bara säga: ge den en till chans, jag lovar, den ÄR bra.
U2 är onekligen ett av mina favoritband, synd bara att det blev pannkaka av alltihop efter Actung Baby.
|
 |
|
|
bubblebobble
Member

119 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 20:02:45
|
| U2's "Joshua Tree" är nog den skivan jag har lyssnat på allra flest gånger, och den är fortfarande bra. Jag tycker nog att det är U2's bästa skiva även om "The Unforgettable Fire", "War" och (inte att glömma) "Rattle and Hum" är fantastiska skivor också. När Joshua Tree kom ut var jag inne i en riktig U2-period. Det var i stort sett det enda jag lyssnade på. Då hade jag inte tvekat en sekund om vilken som var den bästa plattan någonsin, men idag har jag hört så mycket som är minst lika bra... |
 |
|
Topic  |
|