Author |
Topic  |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 10:43:37
|
Tjena Allihoppsan!
Jag vill slänga fram en ide jag har här.
Några år sedan började jag göra en lista på "Must Haves" inom klassisk musik. Främst för mig själv, men även för andra som inte är så insatta som de kanske skulle vilja vara. Inte nog med att det finns ett, till synes, oändligt antal kompositörer, men för varje komposition finns det ett oändligt antal inspelningar att välja bland. Det är kul första gångerna man skall leta fram "bästa inspelningen", men sedan blir det bara tröttsamt, tycker jag.
Listan jag skapade kompilerades från ett antal källor som t.ex. musiksiter, forum, Gramophone, blah, blah. Jag kom fram till tre listor: A listan, B listan och C listan. A listan innebär inte nödvändigtvis bästa kompositionen rent musikaliskt eller historiskt, utan snarare de som en relativ nybörjare borde börja med. Det är t.ex. ingen ide att rekommendera en 12-tons komposition, för då tappar nog många intresset :)
Listan är tänkt att innehålla bio om kompositören, rekommenderade kompositioner och info om dem, och för varje komposition även en lista på rekommenderade inspelningar. Ganska snart märkte jag att jag återkomm till allclassical.com för bio hela tiden. Jag beslutade att helt enkelt länka dit i stället, för både kompositörbio och kompositionsbio. Enklare så :) Men vilket jobb! Efter ett tag la jag projektet på hyllan, och kom aldrig så långt som till rekomenderade inspelningar (inte ens länkar till allclassical för alla kompositioner). Detta var kanske tre år sedan. Nu har jag fått suget igen :)
Nuvarnade, "in progress" lista kan ses här
Varför skriver jag då om detta här? Jo, dels kanske listan som den är kan vara av nytta till nån därute. Framförallt, dock, har jag en ide om att göra detta till ett icke-kommersiellt "community project". Jag hade tänkt bygga ett databasbaserat system där kunniga medlemmar loggar in och sköter den genom att rekommendera kompositörer/kompositioner/inspelningar till listan, fixar trasiga länkar, osv. Detta sker då "demokratiskt", dvs det räcker inte med att en medlem vill t.ex. ha bort en kompositione eller vill ha in en, utan det skall behövas nåt form av system för det hela. Givetvis skall besökare kunna komma med förlag också. Precis hur det hela går till kan vi alla komma fram till tillsammans.
Detta är då början. Jag vill se hur stort intresset är för det hela. Siten kommer, till en början, vara hostad på min personliga host (ligger på dot5hosting.com). De stödjer JSP och PHP (och ASP, blä!:) och mySQL finns tillgänglig som RDBMS. Jag behöver allstå inte bara folk som är kunninga inom klassisk musik, utan även utvecklare (jag kan utveckla allt själv, men jag har ett jobb att sköta också :)
|
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 11:33:06
|
Mycket trevlig idè. Jag är med
|
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 11:41:16
|
Tack. Kul! One down, X to go  |
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 12:40:47
|
KC
Känner du till Classical Digest? Du burde kolla den, anser jag: "65,961 review references for 17,341 albums, including 205 DVDs, support our recommendations and your selections."

http://www.classicaldigest.com/ |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 12:54:53
|
Tack markku, den där kände jag inte till. Den länken är sparad nu :)
|
 |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 13:13:38
|
KC
Näh, det var så lite. Skulle jag avslöja, att mannen bakom den omfattande, databasrelaterade sajten är en finne. En helsidas artikkel var det i 'Helsingin Sanomat', med beskrivning, hur han jobbade med ideén. Hoppas, att detta inte skall göra sajten i fråga sämre...  |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 13:34:18
|
Njae, det första jag tänkte var faktiskt "skit också" Men min ide är lite mer av typen "Guide To Building A Library", alltså lite mer inriktat åt nybörjare och lite mer erfarna (fast iden till en likartad site, för "avancerade entusiaster", finns den med).
Eller vad säger du själv? Finns det många siter som hjälper en på ett bra sätt? Jag hittade ingen, men det betyder inte så mycket, iofs. :) Var ärlig nu! :) Ingen ide att bygga nåt där det redan finns nåt 10 ggr bättre.
Annars är ju Classical Digest perfekt för att hitta rekomendationer att lägga in på "min" site. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 23:31:18
|
Tack för länken Markku! Nu är den ordnad under favoriter/musik. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:53:27
|
Bra initiativ KC!
Det är en djungel där ute. Detta är ett sätt att lättare hitta igenom.  Skall undersöka närmare vad du gjort.
Mvh Mattias |
Edited by - Mattias on 2003/03/26 10:41:24 |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 17:15:17
|
Ok, jag är totalt hooked! Börjar uppifrån och jobbar mig nedåt!!!
Vilken inspelning/utgivare/version av Brandenburg-konserterna rekommenderar herrarna? |
Svär gör man i kyrkan... |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 19:06:07
|
Tjena jarade. Kul att du tyckde det var bra, även om listan är ganska enkelt upplagd än så länge.
Som vanligt finns det massor av inspelningar av Brandenburg-konserterna, och markkus länk kommer väl till pass på en gång 
Själv har jag den här. Ett packe med alla sex konserter med Jordi Savall och Le Concert des Nations. Har inte hört så många andra, men denna är det absolut inga fel på. Mycket trevlig på alla sätt och vis. |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 20:48:26
|
OK!
Tackar, tror jag såg den på Åhlens (sthlm) skivavdelning. =) |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 22:37:01
|
Köpte dubbelcd:n med Savall & Co. Den är gudomlig!!!
Goldberg Variations äger jag redan så vi går vidare till Beethoven & String Quartets! Tycker att Maurice Ravel borde finnas med i A-listan (med t.ex Sony/DG-släppet "The Complete Orchestral Works"), men det är nog bara för att jag är så extremt förtjust i "Bolero". =)) |
 |
|
pekka
Member

190 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 22:57:34
|
In på A-listan tycker jag Mozart opera "La Nozze di Figaro" och Richard Strauss "Die Rosenkavalier" borde komma med då de är relativt "lättlyssnade"
PEKKA |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 23:17:29
|
Och kanske Vivaldi? Fyra årstiderna är ju extremt lättlyssnad och dessutom känd av de flesta. Vad gör den i B-listan? =) |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 08:20:06
|
Ja, den där Brandenburg CDn spelas ganska ofta hemma faktiskt
Vad gäller Beethovens kvarteter kan jag inte hjälpa till så mycket. Är själv inte så förtjust i just strängkvarteter. Men Beethoven är ju mästaren på dem, så det hör egentligen hemma i samlingen |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 08:40:33
|
Ja, det är inte lätt det där med placering på listorna...och vad som skall in och inte. A listan innebär inte enbart att den är den mest populära eller lättlyssnade, utan även kvalitet. Men kvalitet är ju jättesvårt och jag har inte själv komptetensen att på egen hand avgöra.
Fyra Årstiderna. Ja den kanske skall in på A listan...vad säger ni andra? Jag tänkte så att den är så fruktansvärt vanlig (som poppens Sweet Home Alabama, eller Some On The Water ), att den inte var så nödvändig. Men, jag är villig att flytta på den om det känns rätt från annat håll.
Opera, opera, opera Svårt! De allra flesta "oinvigda" har svårt för opera. Jag ville hålla antalet till ett minimum. Men du har ju rätt pekka angående La Nozze di Figaro och Die Rosenkavalier. Usch...vad svårt.
Jag vill ju inte att listan skall bli för lång heller. Det avskräcker likväl som "svårtillgänglig" musik. |
Edited by - KC on 2003/04/08 08:41:49 |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 09:07:28
|
Jag köpte igår BIS 500, den är faktiskt jättebra! Jag tror Pekka sa vilket nummer det va, som vi lyssnade på vid LTS möte tidigare...
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
pekka
Member

190 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 11:07:35
|
Hej
quote: Opera, opera, opera Svårt! De allra flesta "oinvigda" har svårt för opera. Jag ville hålla antalet till ett minimum. Men du har ju rätt pekka angående La Nozze di Figaro och Die Rosenkavalier. Usch...vad svårt.
De flesta tror att opera är svårt. Det är därför jag tycker att den skall in på A-listan så att nybörjare på opera skall upptäcka att det inte är så "svår" musik.
PEKKA
|
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 11:58:32
|
Du har helt rätt Pekka! Listan är uppdaterad |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 12:00:09
|
Niklas, vad är det för skiva du refererar till? Förstår inte... |
 |
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 18:22:52
|
Opera är en värld for sig. Blir du biten är det svårt att ta sig darifrån Inget ont om Mozart och Stauss, men det finns en kompositör som är relativt lättlyssnat och Bra musik dessutom: Puccini. La boheme är en enda stor hitkavalkad i operahistorien. Tosca likaså och inte minst Madama Butterfly. Decca ger ut en serie med dessa verk i en serie med 2-CD skivor pr.opera och det till priset av 1 CD. Solisterna är några av dom största i historien som Renata Tebaldi, Carlo Bergonzi, Inge Borkh osv... Ljudkvaliteten är inte den bästa ( 50-tal), men dom är mastrade nyligen till en kvalitet man kan leva med.
Classicalnet är mycket bra för att leta sig fram i jungelen, men ngt. bökig att ta sig fram i. Den kräver en viss kunskap om man skall hitta dom riktigt bra inspelningarna. Försökte att hitta Nigel Kennedy`s inspelning av Vivaldis 4 årstider (en j....t bra inspelning) men hittade den inte.... Jag föredrar Gramophone. Tidnigen alltså. Finns på biblioteket och har bra recensenter och tips på olika inspelningar nya och gamla. Mvh. |
 |
|
pekka
Member

190 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 19:58:53
|
Håller med om Puccini Hans stora mästerverk Turandot finns i en fantastisk inspelning med Birgit Nilsson, Tebaldi, Tozzi och inte minst den största av alla tenorer Jussi Björling. Det här var en av de sista inspelningar han gjorde. Inspelningen är från 1959 och är i stereo en av de få stereoinspelningarna med Jussi. Skivmärket är RCA Dirigent:Erich Leinsdorf.
PEKKA
|
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:41:51
|
När jag var liten så fastnade jag för Troolflöjten i en version som visades på teve någon gång i slutet av sjuttiotalet. Sen blev det inte så mycket mer opera. En av orsakerna kan vara att man inte hör opera lite var stans så som man gör med diverse populärmusik. Hör man något så är det ofta i bakgrunden av någon film eller så. Artister och "låtar" hör man inte så mycket om. Sen om ingen av ens föräldrar lyssnar på opera så är det inte lätt att glida in på området.
Sen när jag på 80-talet köpte en skiva med Malcolm McLaren ("Fans") så "återupptäckte" jag operan. Och det var just Puccini och Madame Butterfly. McLaren hade gjort ett hopkok av sin musik och Puccini. JAg fastnade direkt. Hans skiva kanske inte var så vidare bra när man nu ser den i backspegeln. Men jag förstod vad som fanns i operans värd. Den kan ju vara lite "svår" då den inte är uppbyggd riktigt på samma sätt som den musik dagligen matas med är. Man kanske behöver någon som hjälper en in i det. För mig var det McLaren. För någon annan kanske det kan vara en kompis, en tevedokumentär, en guide på Internet eller något annat. En sak är i alla fall säker kommer man väl in i det så finns det mycket att upptäcka. Har man dessutom tillgång till en vinylsvarv så blir det heller inte speciellt dyrt. Det finns ofta operaboxar på loppisar för ett par tioer. Och de är dessutom ofta i utmärkt skick. |
Oops! I did it again |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 10:40:25
|
quote: Blir du biten är det svårt att ta sig darifrån
Ja, jag har märkt det på min brorsa. Operafanatiker 
Själv har jag svårt för det hela, och har försökt många, många gånger. Men överlag så föredrar jag "instrumentalmusik" framför musik med sång, oavsett genre, så det kan förklara en del. Och musikaler tål jag inte alls. Opera är ju en form av musikal, an man säga
quote: den största av alla tenorer Jussi Björling
Om jag får skryta lite ... så är jag faktiskt "inofficell" släkt med Herr Björling! Inofficiell? Jo, Jussis stora kärlek, då det begav sig, var min mormors kusin (tror jag det var ). Men Jussi var ett stort namn världen över redan på den tiden, om min mormors kusin (och hon själv) var bar en enkel bondflikca från en liten by strax söder om Mora. Och att Jussi skulle ha ett förhållande med en sådan flicka kunde inte accepteras. Nu träffades de ändå, i hemlighet, och "the rest is history", som man säger. Genom åren har dock våra respektive familjer (med Rolf och Raymond) fortsatt att träffas |
 |
|
pekka
Member

190 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 15:43:24
|
Hej KC
quote: Genom åren har dock våra respektive familjer (med Rolf och Raymond) fortsatt att träffas
Raymond är väl den som bäst förvaltat arvet efter Jussi förutom Rolf i sina bästa dagar.
Annars borde du med dessa storheter i släkten vara ett stort opera-fans men du har ju iallafall en bror som är opera-frälst.
PEKKA
|
 |
|
|
Topic  |
|