HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon lyssnat på supras signalkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/27 :  01:14:16  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
John,
hur använder/löder du AV-2?
den har ju 2st ledare/skärmar!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/27 :  01:43:25  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Den är som klippt och skuren för obalanserad stereo eller för ballanserat(en kanal). Varje ledare har sin egen skärm så egentligen är det två vanliga enledare med egen skärm som skruvats till en tvåskruv och sedan fått ett plasthölje. Ena ledaren till stiftet och dess skärm till jord på en RCA. Likadant med andra coaxen givetvis. Dom två ledarna har olika färger på sin isolering(svart/röd) och dom passar perfekt i en av Supras egna RCA kontakter. När jag tänker efter så ska väl jämförelsepriset ligga på hälften av angedda priset då man får två meter enledare med skärm för varje meter man köper. Det Suprafärgade plasthöljet runt tvåskruven skalar jag lagom för att dom båda kablarna ska nå till sina respektive kontakter på apparaterna.

För ballanserat blir det till att löda båda skärmarna till stift ett och röda ledaren till stift två och svarta till trean på en XLR.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:24:10  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hmm...
Billigt och praktiskt!!!

Men blir inte varje ledare/skärm lite tunn?
Vilka kontakter passar? (vilken Supra modell talar du om?)
Måste nog testas!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/03/27 :  08:36:20  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Inte så tunn så att det gör något. Dessutom är det bland annat tunnheten som medför den låga kapacitansen. Om skärmens diameter ökar åker även kapacitansen upp.

Jag minns inte modellbeteckningen på kontakterna. Själva hylsan man skruvar på har ett hål för kabeln och det hålet har perfekt diameter för kabelns diameter.

Ja testa du. / John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/27 :  09:03:29  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Hej,

Jag använder ganska långa signalkablar mellan för- och slutsteg (ca 7 m. höger och 5 m. vänster kanal) och jag köpte helt enkelt 12 m. EFF. (ca 100,-/m.)och 4 st. WBT kontaktdon (ca 125,-/st) och lödde själv.
Med lite rabatt kostade dom mig 1.500,- totalt.

Dom funkar bra tycker jag. Spelar rent och öppet, men inte aggressivt. Åtminstone inte med mina grejer som innehåller rör i både för- och slutsteg.

En prisvärd kabel är min åsikt.

/Benjamin
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/27 :  09:44:46  Show Profile Send mus a Private Message
Vad är fördelarna/nackdelarna för en balanserad kabel som har en individuell skärm för varje signalledare (typ Supra EFF-I) jämfört med en kabel med en skärm som täcker båda signalledarna?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/27 :  09:51:48  Show Profile Send dole a Private Message
Fördelen med balaserad kabel är att + och - går i motfas tillvarandra.
Och att eventuellt skräp/störningar kommer inte med, för att skräpet/störningar kommer inte i motfas och i och med så kommer det inte med alls.
I en obalanserad kommer skräpet/störningar med.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:25:11  Show Profile Send mus a Private Message
dole:
Jag vet inte om ditt svar var till min fråga, om den var det så har du missuppfattat den! Jag vet vad fördelen med en balanserad kabel är, frågan var vad skillnaden är mellan "en skärm runt båda signalledarna" och "en separat skärm runt varje individuell signalledare".
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/27 :  11:18:27  Show Profile Send dole a Private Message
Okej jag missuppfattade din fråga. Och då blir svaret, ingen aning

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:41:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Någon Nordost ägare som kan föra sin talan för denna kabel!

Nordost - Black Knight är det nått??
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000