| Author |
Topic  |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 10:17:41
|
| Ja alla dessa små papperselement som spelar ända upp till 18-20khz vart har deras uppbrytningar tagit vägen? Alla element har dem det vet man ju men hur kan man då få för sig att använda elementen i fullrange? |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 10:31:58
|
| Tillverkna måtte väl mekaniskt ha konstruerat elementen så att uppbrytningarna är kontrollerade inom de områden de är tänkta att användas? |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 11:19:55
|
| Man får inget filter som käkar upp musiken, et mer homogent ljud helt enkelt. Väldigt vanebildande ! |
Lämnat forumet |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 11:54:08
|
Uppbrytningar i HP-delen är inget jag läst något om, men om man tittar på John Kreskovs fas-analys om dito så blir man lite förvånad (eller inte)
Referensemodell,

Respons på en fyrkantsvåg @ 100Hz

Kommentarer om detta?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:07:38
|
| Det ser väl bra ut i det känsliga röstområdet i alla fall, det vore intressant att se ett 100 Hz svar från vanliga leksakshögtalare typ Proac och jämföra ! |
Lämnat forumet |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:12:29
|
Sen kan man fråga sig till vilken nytta det är att ha ett bra fyrkantssvar... finns nog annat elände som är mer hörbart förvrängande än fasvridning...
Uppbrytningarna i konen hos bredbandare är väl dämpad så mycket som möjligt för att få ett hyffsat frekvenssvar (man kan väl göra konen avfasad i kanterna så den inte blir rund för att minska uppbrytningar också, dock så ökar väl disten då..) |
Edited by - norman on 2003/03/26 15:16:02 |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 18:20:56
|
| det är väl just därför man vill ha så bredbandiga konstruktioner som möjligt samt flacka filter! sedan kan man, som norman, fråga sig till vilken nytta? |
sound pollution |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 18:43:15
|
| Med en phaseplug kanske man kan ta ner dessa elakheter som visar sig på fyrkantsvågen? Som Epos M12 och Reference 3A. Åtminstone lät det så. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 19:08:54
|
Har inga kunskaper om detta, därav saxningen fr John K's artikel. Och så undrar jag personligen varför inte bredbandare används flitigare i kommersiella högtalare. Det blir ju minst sagt billigt. |
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 19:12:10
|
| jag tycker nog brebandare används ganska flitigt, från billigaste stormarknadsstereon till dyraste finsmakarhifibögstereofanatikerutrustningen! :) |
sound pollution |
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 08:04:10
|
| Intressant med fasplugg men hur får man till en sån utan att skapa nya problem ? Någon som kan tillverka faspluggar ?! |
Lämnat forumet |
 |
|
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 08:27:17
|
Jag vet inte om jag tycker att faskurvan är så katastrofal! Det man strävar efter är ju linjär faskurva, vilket innebär att grupplöptiden är konstant (alla frekvenser spelas upp samtidigt utan fördröjningar i något register).
Ett bra fyrkantssvar är trevligt om man tänker attt en fyrkantspuls består av "alla" frekvenser, då får man impulssvaret för alla dessa frekvenser samtidigt och kan då se om det är bra eller dåligt! I det här fallet verkade det inte helt bra! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:32:42
|
Nån som kan simulera hur en fyrkantvåg som passerat genom ett idealt HP-50Hz ser ut??
Jag tycker grafen ser mycket bra ut. Vad är det som är "inte helt bra"?? |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
|
luminous
Member

252 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 19:24:29
|
Bilden bekräftar bara att det nästan är omöjligt att åstakomma en rimligt transientkorrekt högtalare... Men "referensmodellen" kan säkert uppvisa en fin fyrkantsvåg vid högre frekvenser.
Förresten: Det kanske är en av anledningarna till att ha högtalare som klarar av att spela jättehögt upp i frekvens; även om man inte kan höra de frekvenserna så kanske de ger ett bättre impulssvar som är hörbart??? Några tankar om den saken??? |
MVH | Life's too short for bad sound |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 19:59:58
|
ion -> vilken ordning, vilken karaktäristik på hp-delen?
lum -> jag tror det är så. |
sound pollution |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 00:48:55
|
| Har någon en fyrkants-mätning på en "vanlig bashögtalare"? Tycker bara det ser ut att vara distorderat värre. Har verkligen alla högtalare så svårt för att återge en fyrkansvåg? |
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 01:15:29
|
Henricsson: En fyrkantsvåg består av en massa frekvenser så att testa en bashögtalare som bara skall återge bas med en vågform som innehåller en massa diskant blir lite knasigt
Att fyrkantsvåg ofta ser helt annorlunda ut behöver inte betyda att det låter särskilt annorlunda i våra öron, fasvridning gör att en fyrkantsvåg ändrar utseende men hörbarheten av fasvridning är inte så hög |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 02:48:11
|
Det är sant. Blev lite suspekt när jag läste JK's artikel. Han fick det att låta som om bredbandare var undermåliga. Man blev ju nyfiken på varför; Förstår inte riktigt allt han skriver.   Det nämns i början av den artikeln. |
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 20:41:32
|
Alltså, det är inget fel alls på fyrkantsvågens svar. Det är det som händer i översta diskanten(avrullningen) och i basen som gör att den får ett sådant utseende. Örat kan inte uppfatta så små absoluta fasvridningar vid höga och låga frekvenser så det gör inte ett smack att fyrkantsvågen inte ser fyrkantig ut, det låter precis likadant ändå.
Tänk på hur örat förvrider en fyrkantsvåg dessutom. Det är inte lite det...
När det gäller bredbandare så ligger problemen i att som någon sa elementet måste göras så att uppbrytningarna hamnar i hörbara området och att de därför måste mjuka upp konen för att lindra dessa, med högre distorsion och olinjäriteter vid högre frekvenser som följd. Dessutom går det inte att göra ett element med tillräckligt bra spridning samtidigt som det kan spela lägre frekvenser ordentligt. Det blir alltid kompromisser med spridningen med större membran, även om de har en extra "tratt" i stället för centrumdomen.
Jag misstänker starkt att de som föredrar bedbandare har uppenbarligen aldrig hört en högtalare där man lyckats göra ett någorlunda "korrekt" delningsfilter. Det är den dåliga designen av filtrena man hör och inte att det är ett delningsfilter i sig. Det går att göra bra filter som inte hörs men det är ganska sällsynt tyvärr. |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 00:29:12
|
Tack för upplysningen. Tyckte också det verkade lite knasigt, man ska inte tro allt man läser.  John verkar inte vara en supporter direkt.
Jag har personligen aldrig lyssnat på någon seriös bredbandare. Det skulle vara meget intressant att lyssna till några ryssar eller liknande. |
|
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 01:01:21
|
Det går att läsa lite här också:
http://sound.westhost.com/ptd.htm
Nä, bäst att satsa på korrekt fas vid delning, bra on-axis med framförallt, bra off-axis respons.
Fasiken, sista modden på mina högtalare gav mersmak. Inget register sticker ut, de låter mjukt och fint, men har ändå energi i toppen.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:12:38
|
| Marens: Vi har iofs bara haft Wilson och Sonus Electa Amator och Tannoy Coaxial, tror du inte de filtren är korrekta ? Problemet är just filtren men du kan ha rätt, de är nog dåliga på mycket men spelar musiken så det svänger |
Lämnat forumet |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 18:24:54
|
quote: tror du inte de filtren är korrekta ?
Du kanske tycker jag svär i kyrkan nu eller något men ska jag svara helt uppriktigt så: Nä!
Det är ganska dyra högtalare dock, det är ju imponerande, men ljudet vetifanken om det är så speciellt. |
 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 14:32:24
|
| Då är vi överens för det tycker inte jag heller ! Fast Tannoy kan nog återge en bättre dynamik än de övriga. Vi har grejorna primärt att lyssna på musiken så känslan att "vara där" är viktigare än HiFi parametrar. Alla som kritiserar bredbandare har rätt, det är stora problem med både det ena och andra men subjektivt ger de en annan känsla än flervägsgrejor, vilka bb har du lyssnat på ? Jag har en känsla av att detta är mycket förknippat med måbra-faktorer som man inte riktigt kan sätta fingret på och diskutera i termer som frekvensgång, fasvridningar mm så jag rekommenderar att ge det en chans och sedan lämna det om man inte blir fast i bredbandsträsket. Det är förståss intressant att veta vad som händer i tex en 12" bredbandare som mätmässigt antagligen är en ren katastrof men ger ett ljud som jag och många andra inte kan vara utan ? Konerna måste vara gjorda så ett de flexar en hel del istället för den "kolvliknande" rörelse som vissa element från grannländerna sysslar med. De låter renare än bredbandare men... |
Lämnat forumet |
 |
|
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 00:38:55
|
Ionizer:quote: Vad är det som är "inte helt bra"??
Det som jag inte tycker är helt bra är stig- resp. falltiderna. Iofs är det lite svårt att utläsa skalorna! De här spikarna vid omslag kan knappast vara positivt att ha heller!
Om det är hörbart eller ej ???, men det skadar ju inte om transientsvaret från en fyrkantspuls ser ut som en fyrkantspuls. Jag vill minnas att något hembygge på Audionova hade ett betydligt trevligare transientsvar. |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
| |
Topic  |
|