| Author |
Topic  |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:21:59
|
Satt hemma och lyssnade, men vad nudå ljudbilden tippar åt vänster. Okej fram med test skivan och mätinstrument och tumstocken. Är utsignalen lika på båda slutstegen, står högtalarna homagent. Ja högtalarna står på +/- 1mm fel så det kan det ju inte vara. Hmm mäta signalen, men vad nudå den är ju exakt lika på båda slutstegen testade med diverse olika frekvenser men med samma resultat.
Men ljudbilden tippade i allafall åt vänster. Nu blir jag sur. Va F*n.
Sen fick jag en aha upplevelse jag har ju satt upp mitt dvd ställ till höger om höger hötalare.
I en resolut rörelse tog jag bort skrotet. Och vipps så blev allt rätt igen Högtalaren ska inte ha någon spridning alls där dvd-stället var plaserat, men där hade jag fel.
Men det krävdes endel klurande innan jag fattade det. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:24:18
|
Här är roten till det onda
 |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:46:35
|
Tjena Douglas!
Aha, där ser man!
Men var har mineralullen tagit vägen!
Om ljudbilden tippade åt vänster, kan du tänka på följande vis:
Hm, ljudbilden tippar åt vänster.
...tänka tänka...
Hm, det låter svagare i höger högtalare och starkare från vänster högtalare... (konataterande)
...tänka tänka...
...DVD-skivorna har reducerat ljudnivån från reflexer från höger högtalare...
...tänka tänka...
...Då beror den starkare ljudnivån från vänster högtalare på oönskade reflexer...
...tänka tänka...
...kanske vore bra med ett DVD-ställ på vänster sida också, istället för att ta bort det!
Det kan också vara så att om du tittar bakom den högra högtalaren, så ser jag inte längre någon mineralull. Det kan vara som går från membranets baksida, in i väggen bakom högtalaren, och sedan in i DVD-stället som gör att den reflexen reduceras i nivå. (lampan bakom har uppskattningsvis mycket liten absorption) Prova med mineralullen igen bakom båda högtalarna, och se om skillnaden kvvarstår. Allra minst andel tidiga reflexer för du nog om du även dämpar på sidoväggarna.
Kanske blir det en sväng till Vallby/Slätviken/Hundala kring påskhelgen. Är du hemma då så hälsar jag på er i E-tuna!
/Johan |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:53:46
|
Hembio och flerkanal ställer alltså till ljudet...
;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:54:37
|
Ett annat förslag. Sidventilerna på din hoj kanske har smackat till trummhinnan i höger öra! Fast du har väl inte sidventil förstås, din båge är väl modernare. Men den korta motorcykelåkningen kan ju ha orsakat något ändå! Har du ställt in bias ordentligt på trummhinnorna? Högerörat kanske inte går i klass A! 
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:56:13
|
Det är en gammal bild, mineralullen är kvar den tar jag inte bort i första taget. Men jag hade samma problem tidigare utan mineralull och kunde inte lista ut problemet. Mineralullen satt där dvdstället sitter, men nu har jag flyttat bak de skivorna så att det blir ett homogent hörn i stället.
Och vips så var det ju plats igen för dvdstället. |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:58:11
|
Per: sidventiler??? hedning!!! |
 |
|
|
mus
Member

262 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 11:00:51
|
| dole: Vad är det för Logans du har? Av någon anledning trodde jag det var SL3 du hade... |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 11:03:10
|
Nej det är Ascent. Det ser du på att gallret inte går ner till "golvet" Men det är SL-3:ans efterträdare. |
Edited by - dole on 2003/03/27 11:03:48 |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 11:07:45
|
epkpeng: hehe mer än mna tidigare har kunnat ana tydligen.... :)
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 11:10:59
|
quote: Hembio och flerkanal ställer alltså till ljudet...
Ja ni skulle bara veta |
 |
|
|
mus
Member

262 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 11:11:28
|
Aha, Ascent! Jag såg att det inte var SL3, men hade du inte dem innan? Om så var fallet, vad var skillnaderna i ljud? Lurar nämligen lite själv på Logans, speciellt SL3... |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 11:15:42
|
| Nej jag hade andra högtalare. Det som skilljer Asenterna från SL3:orna är att de är mycket mindre riktnings känsliga och är mer homogen som högtalare. Man slipper det där lilla gapet mellan mellanregister och bas som var ett ganska stort problem förrut. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 11:27:31
|
Ang. asymmetri, så har jag det också i mitt rum. Det hörs när jag provar MDS skivan och ett svepande vänster-höger test med trumslag. Vänster högtalare är mer "mutad" med mindre efterklang. Höger högtalare har mera djup och längre efterklang.
Vänster sida på rummet har en öppning mot hallen. Höger sida har balkongdörrar. Vänster om den vänstra högtalaren har jag hyllor med skivor. Höger om den högra högtalaren har jag stereoracket.

Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
| |
Topic  |
|