HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 USA köp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/27 :  19:29:51  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Jag har en j-a otur med mina skivköp i staterna. Skivorna är det inget fel på men tullen Senast skickade jag efter en (1) enda skiva, nämligen Queen Greatest hits. Den var remastrad och pressad i Japan. Lite svår att få tag på här hemma... Nåväl, den kostade 39$ inkl frakt. Efter att tullen lagt beslag på den kostade den 185 kr till! Moms, expavgift, utländsk!! och svensk postförskottsavgift och tariffavgift. Summa summarum 518 kr innan jag kunde stoppa in den i CD:n. Är det bara jag som har sån otur med tullen eller? Mina tre senaste inköp har blivit undersökta och tullbelagda. Har starka funderingar på att sluta handla i USA!!

Basmuller

XL
Member

55 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:33:06  Show Profile Send XL a Private Message
råkade också ut för det när jag handlade av amazon
jag har hört att man slipper undan mycket lättare om man köper från mindre kända företag. amazon är nog ganska känt bland tullarna vid det här laget =)
Go to Top of Page

Deamonbreed
Member

210 Posts

Posted - 2003/04/08 :  16:37:41  Show Profile Send Deamonbreed a Private Message
Handlar aldrig nytt utomlands, mer däremot begagnat från ebay och vissa butiker i Japan och jag har aldrig betalat tull, så prova ebay. Även om det rör sig om begagnade plattor så är de i princip i nyskick.

Lev väl, lev ont!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:30:28  Show Profile Send divander a Private Message
Har köpt grejer några gånger från lite olika företag. Ingen av dessa var något större postorderföretag likt Amazon. Inget av paken behövde tullas.

Oops! I did it again

Edited by - divander on 2003/04/08 17:31:06
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2003/04/08 :  17:36:09  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag tror du har haft maximal otur, sådan nit är sällsynt!
Dessutom kan kan tycka att det borde finnas viktigare saker att jaga än några stackars CD-skivor! Själv har jag handlat CD:n på nätet - mestadels från USA - i snart 10 år och bara råkat ut för tull en gång när det låg 3 cd.n i paketet. Och då skickar jag efter skivor ungefär 10 ggr per år.
gabe
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/04/15 :  19:00:55  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Ja! Då måtte jag ha en makalös otur!!! Nåväl, får väl försöka igen och kanske då med ebay.

Basmuller
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/04/19 :  01:04:53  Show Profile Send Atlas a Private Message
Deamonbreead:
Det spelar ingen som helst roll var du handlar när du köper utomlands,tullen tar in paket som dom tycker ser "mistänktsamma" ut och gör även stickkontroller precis som tullen gör i Sverige när du har varit utomlands tex i Danmark,Så det spelar ingen som helst roll vart du har köpt din vara.

*Edit*
Och till alla er andra som inte har råkat ut för tullens razzior är det bara att gratulera. Jag köper en hel del utomlands,och det är inte altid som mina paket slinker igenom tullens nät
Så var inte säkra på att erat nästa paket som ni väntar slinker igenom,för när ni minst anar det så att tullen där och snokar

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..

Edited by - Atlas on 2003/04/19 01:12:56
Go to Top of Page

dreamland
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/04/19 :  06:49:35  Show Profile Send dreamland a Private Message
Är det mindre företag så brukar dom kunna skriva på att det är en gåva så slipper man tullen har jag för mig iaf. Jag brukar beställa mina skivor från Tyskland och har inte betalt tull där i från nån gång.
http://www.phonoclub.de/index.php?lang=en (reggae)

Så är det.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/19 :  14:27:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har haft flyt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/04/19 :  14:58:43  Show Profile Send Atlas a Private Message
dreamland:
Det är bara i mycket extrema fall som tullen går med på att paketet skall godkännas som gåva,paketets värde får då inte överstiga 200sek
men som sagt,,det är VÄLDIGT svårt att få igenom det som gåva.
Sen när det gäller paket från Tyskland så är det varken tullavgift eller moms på dom paketen för att det är inom EU.
Så altså,,,det kommer INGA extra avgifter om paketet kommer från ett annat EU-land

*Edit*
Lite stavfel

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..

Edited by - Atlas on 2003/04/19 15:00:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000