| Author |
Topic  |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 22:02:37
|
Är det gips?
Har betongväggar i min lägenhet. Katastrof. |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 22:12:04
|
| betong är väl inte fy skam? |
 |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 22:13:57
|
| Nej, inte om man gillar ett eko på en sekund ungefär. |
 |
|
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 22:21:03
|
 |
 |
|
|
Mixon
Member

69 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 22:57:14
|
| Vilken typ av dämpning är det du är ute efter? Reduktion av ljud till grannen eller eftersträvar du en kort efterklang? |
Mixon |
 |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 23:05:18
|
| Kort efterklang. |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 23:56:52
|
| Gips dämpar finfint. Naturligtvis beroende på vad som finns bakom. Innerväggar med gips och glasfiberull är kanon. Dock så påverkar detta endast basen utifrån mina erfarenheter. |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
Solidmind
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 01:02:57
|
| Vad ska man göra om man vill behålla grannsämjan? Bor i garaget som vi ordnade som ett gästrum, väggar av gips, tror det e glasfiber bakom men inte säker.trä fasad mot närmsta grannen. Basen verkar gå rakt igenom väggen. Nåt man kan göra? Äggkartonger =)? barikera väggen med möbler? |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 09:11:48
|
För att dämpa högre frekvenser i rum: Poröst material För att dämpa bas i rum: Gipsväggar eller speciella basabsorbenter. För att dämpa ljud in till grannen: Betongväggar. Fast det går att få till en bra ljudreduktion med gips och mineralull också.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 09:40:48
|
| Marcus, om det är kort efterklangstid du önskar, ska du använda stenull eller glasull. Jag föredrar stenull (densitet ca 28 kg/m^3) eftersom den inte luktar av bindemedel såsom jag tycker gul glasull gör. Eftersom det är exponerat med kanske bara ett tyg över, så kommer lukten in i rummet. Om man har extremt tjockt (>0,5 á 1 m) med mineralull, kan man även dämpa låga frekvenser med det. |
 |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 10:50:04
|
Gör heltäckningsmatta stor skillnad mot t.ex ett trä eller plastgolv?
Är det stor skillnad att bo på bottenvåningen mot högre upp?
|
Edited by - marcus on 2003/03/28 10:52:48 |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 11:06:07
|
Marcus! Vad menar du? Du måste förtydliga dig. Nu verkar det nämligen som om du frågar efter ljudisolering och inte efterklangstid.
Johan. |
 |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 11:13:35
|
Knoppen - Det jag funderar är hur man får bäst ljud i en lägenhet. Så jag vet vad jag ska kolla efter när jag flyttar. Det största problemet hos mig är väggarna men jag funderar också på annat.
|
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 12:59:38
|
Diskanten påverkas av heltäckningsmatta, så det kan göra stor skillnad på klangen. När det gäller den andra frågan så tycker jag det är stor skillnad. Har du inte burit på tunga högtalare uppför trappor? Med en bottenvåning kan man undvika knäckta ryggar. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 13:12:46
|
Du är fortfarande väldigt luddig i dina frågor tycker jag. Men jag gör ett försök till att svara i mycket generella ordalag.
1. Väggarnas material är inte speciellt avgörande för vilken ljudkvalitet du kan uppnå i ett rum.
2. Rumsdimensionerna är däremot viktigare.
3. En vanlig bredd på ett vardagsrum är 3,6 m. Det måttet bör gärna vara minst en meter större, annars bör man montera absorbenter på sidoväggarna (om man "spelar på längden" av rummet).
4. Rummets längd bör inte vara mindre än 5 - 6 meter, annars för du problem med stående våg vid låga frekvenser som kommer att hamna i det bsregister som upplevs som "bumligt".
5. Takhöjd bör inte vara lägre än 2,5 m, gärna lite högre i tak. 4 m i takhöjd kan ge en ökning av efterklangstiden och gör att man bör tillföra mer absorption i rummet.
6. Golvbeläggningen är inte särskilt kritisk. Heltäckningsmatta är generellt att föredra. Men många mattor på ett hårt golv är också bra.
7. Stora dörröppningar in till andra rum brukar vara dåligt. Det kommer då nämligen eko från andra rum som förvirrar lyssningsintrycket, mätmässigt ser man effekten som en s k bruten efterklangskurva. Visserligen kan det ge en marginell utjämning av stående vågor i basregistret, men generellt är det mer nackdelar än fördelar.
8. Fönster. Ja fönster har ju ingen som helst nytta för goda rumsakustiska förhållande. De enda är att de kan vara i vägen just där man vill ha en absorberande yta. Så det är ju inte precis någon nackdel om fönstren är små. Men det kan ju vara trevligt att få in lite ljus också, så... hm. Man kan väl säga så här då, alldeles för mycket fönster är onödigt ur akustisk synvinkel. Men en grej kan vara olämpligt med fönster, det är nämligen att de ofta skramlar vid höga ljudtryck. Knacka på dem så märker du om de är skrammelbenägna.
Ja det räcker nog såhär.
Hälsningar Johan L
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 13:40:35
|
Tackar Knoppen. Det var mest det jag var ute. Tips att tänka på när man kollar lägenhet om man vill ha bra ljud. Det största problemet med min lägenhet är betongväggarna och att det är ganska litet (ca 17kvm) vilket gör att jag får alldeles för lång efterklang som gör att ljudet blir väldigt grötigt. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 14:54:28
|
Marcus, njae
Om man har två rum som är olika stora men med samma sorts väggytor, så kommer det största rummet att ha längst efterklangstid.
Sedan beror det förstås på vad man har för möblemang och hur mycket. |
 |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 15:03:05
|
| Då är nog betongen boven i dramat i mitt fall. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 15:08:21
|
| Nej det tror jag inte. Ditt rum är för litet (det ger därmed reflexer från väggarna som blandas med högtalarnas direktljud + att det ger stående vågor ganska högt upp i basregistret). Dessutom tror jag att du har för lite möblemang och mjuka material i rummet. |
 |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 15:12:09
|
En soffa och en säng har jag. Det är allt. Får inte plats så mycket mer. På väggen har jag ingenting. Inga gardiner heller. |
Edited by - marcus on 2003/03/28 15:12:36 |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 15:34:07
|
| Då förstår jag att det ekar. In med mer prylar! Gardiner, mattor, prydnadsföremål, skräp, tavlor (som minskar fladdereko som är extramt störande), högar med smutstvätt, saker på skrivbordet, bokyllor på väggarna (det får nog plats), blommor. Då blir ljudet bra, men det kanske ser lite skräpigt ut! |
 |
|
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 17:42:50
|
Kärt ämne det här. En fråga till Knoppen; är fladdereko det samma som "klappeko" som uppkommer när man klappar ihop händer hårt på olika platser i rummet? Hur minskar man dessa, du nämnde tavlor ovan, "räcker det"? Handlar det om att komma ifrån helt plana väggytor?
Jag har satt in dämpande akustikpaneler i första sidoreflexen framför högtalaren (120 cm x 120 cm) samt lite precis bakom högatalaren, på bakväggen som är en kortsida av rummet. (30 cm x 120 cm) Spelar således "på längden" i ett rum på 3,45 x 5,9, alltså dryga 20 kvm, med ca 2,45 i takhöjd. Dämpningen gjorde mycket nytta för stereobilden men ingen effekt på dessa ekon. Hur kan jag tackla detta problem? Hur får man förresten fram rummets egenfrekvenser, räcker värdena ovan och i så fall kan du direkt se vilka frekvenser som ställer till problem?
Hoppas på svar!
redestad
|
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 17:55:57
|
Ahh... Det är därför det ser ut som fan hemma hos dej Knoppen! 
Det gör det här med... Fullt och fult som sjutton!  |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
Edited by - n/a on 2003/03/30 17:56:15 |
 |
|
| |
Topic  |
|