HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 modernisering QLN Signature?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CCL
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:07:19  Show Profile Send CCL a Private Message
Hej alla!
Finns det någon som har tips på hur man kan uppdatera/uppgradera ett par QLN Signature från 1990. Köpte dessa nya på Radiolagret i Gbg. De fungerar helt OK men de har en ganska smal basreflexport vilket medför lite blåsljud vid högre volymer. Har nu förstått att nyare exemplar har en större trattformad port och de dessutom har minskat på dämpningen i lådan. Jag har varit i kontakt med affären ett antal ggr men de tycks inte vilja ta tag i denna fråga. Har även e-mailat QLN men de tycks ha dött. Är det någon som har råd och tips eller kan komma med info om nya rörets längd, och diameter och kan beskriva hur dämpningen numera ser ut?

// CCL

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/28 :  12:59:50  Show Profile Send Jens a Private Message
Jag har för mig att orginalporten är ca 10cm lång. Skall du behålla samma avstämmning men med en port med större diameter då ökar portlängden. Då får helt plötsligt inte porten rum i lådan längre.

/Jens
Go to Top of Page

CCL
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/03/28 :  17:58:22  Show Profile Send CCL a Private Message
Hej igen! Jag vet att detta gjorts framgångsrikt. Högtalaren är djup. Hålet förstoras i underkant och baffeln är sluttande, så det finns plats.

Någon annan som vet?

// CCL
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:16:56  Show Profile Send Jens a Private Message
Orginal röret är 84mm med en diameter på 35mm.
Byter du till ett med innerdiamter 69mm skall detta rör vara 37,55cm långt. Innerdjupet på en signature är aldrig större än 30cm.

Men ett med innerdiameter på 50mm skulle bara behöva vara 18,7cm.
Det kanske skulle kunna få plats.

/Jens
Go to Top of Page

CCL
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:25:34  Show Profile Send CCL a Private Message
Tack Jens!
Kollar upp detta!
Vet du något om dämpningen?

// CCL
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:29:20  Show Profile Send Jens a Private Message
Den är minst sagt väldämpad. Lådan är fullsmockad med täckjacksfoder och skumgummi. Varför vill du minska på dämpningen?
Go to Top of Page

CCL
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:43:07  Show Profile Send CCL a Private Message
Thomas Svensson i Gbg nämnde detta vi ett kort besök på Radiolagret i Julas. Vi stod och pokulerade lite kring "Signaturens" historia och förträfflighet --- större portar och mindre dämpning, sa han....

// CCL
Go to Top of Page

metamorphos
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:55:20  Show Profile Send metamorphos a Private Message
Han har helt rätt! Den nya modellen har inte mindre dämpning. Den har inget dämpmaterial alls. Helt tom. Varför jag vet detta. Min käre vän äger ett par och han äger dessutom en hel hög med barn som älskar att stoppa t ex legobitar i hål. Då framförallt basreflexportar. Och då får man som stolt signaturägare skruva bort baselementet och vad hittar man där, förutom legobitar, ja just ingenting. Helt tom. Lådan saknar all typ av dämpning. Ja han hittade en lite minimal bit skumgummi bakom diskanten.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2003/03/30 :  07:57:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

CCL, det låter som om du är ute på väldigt "tunn is" här. Att plocka bort dämpning och ändra på basporten's avstämning kommer att ge dig en helt annan högtalare vilket troligtvis kräver ett annat filter...

Vad är det du vill uppnå ljudmässigt?? Varför vill du ändra på dina signaturer?? Har du lyssnat på den nya i din hemmiljö och konstaterat att det är den du vill ha??

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000