Satt det inte en sån där scanspeak flugfångardiskant i de burkarna(d2905/9000)? Går den fortfarande att få tag på? Om inte så blir det lite svårt att clona.
Den hade säkert seriefilter som alla andra QLN högtalare. Som jag kommer ihåg den hade studion en "öppnare" karaktär än de andra QLN'narna. Dock lite trist entonsbas. Nu är det iof ca10 år sen jag lyssnade på dem.
Jag har också för mig att det satt en 2905/9000 i den. Basen var väl en Vifa P17WJ, men om det var 4 eller 8 ohms varianten minns jag inte. Om det var seriefilter vet jag inte för jag BARA lyssnade på dom. Normalfallet är väl att jag skruvar upp allt jag kommer över. Kanske skulle halat fram Leathermanen i butiken . Resultatet skulle väl blivit en
Just basen upplevde även jag som den svagaste punkten. Inte särskilt informativ vad jag minns, men totalupplevelsen var ändå rätt trevlig. Att köpa ett par begagnade skulle väl vara billigare än att klona dom.
Serifilter var lite av ett av QLN's signum (Långt före det blev hypat). Av de QLN modeller jag skruvat isär har jag aldrig hittat något annat. Detta gäller ifrån den minsta qubic modellen till signature.
jo många bl a h&m klagade på just basen. "p" versionen hade väl en annorlunda avstämning för en mindre "fet" bas? tror att studio hade vifas 4ohms p17wj, men ja är inte säker.
ja se där!! :) undrar om den står sig än idag?? jag har ett par sådana 8ohms basar (som jag iofs tycker låter illa) men det vore kul att bygga ett par riktiga kloner - fast bäst är nog kanske att köpa beggat!?
Undrar hur lätt den är att hitta som begagnad? Det tristaste med den modellen tyckte jag var den vinylförsedda lådan. Lådan var densamma som på QLN qubic 121, tror jag.