Vad skulle du satsa på en begangnad Transparent Reference xlr med xl tech (tror jag, esoterisk har en) 1m för 29000:- eller en spliter ny Ultra xlr 1m med MM tech för 24900:- ?
Du är den jag vet som har mest erfarenhet i ämnet.
mvh dole
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Mja prisbilden får ni gärna ta via PM, men principfrågan är jag nyfiken på att få höra sladds uppfattning på:
Om man väljer mellan ett beggat Transparent Reference XL (utan MM teknik, dvs. tillverkat t.ex. år 2000) mot ett splitter nytt Transparent Ultra XL (med MM teknik) - vilken bör vara den vassare ???
När jag läser Transparents hemsida hitttar jag bara en kabel med MM teknik och helt logiskt heter den Opus MM. Under Transparent Reference XL nämns inte ett ord om MM. Borde den inte byta namn till Reference MM om det var nåt nytt i den kabeln förutom kosmetiska förändringar? Sen hittar jag ingen kabel som heter Ultra XL? Bara Ultra?
Sladd kanske kan klargöra för jag hittade inte ett ord om någon MM-teknik i nån annan kabel. Finns det en Reference MM? Finns det en Ultra XL med MM teknik som skulle vara bättre än Reference utan ändelse eller var det den med ändelse XL eller var Ultra MM sämre än Reference XL med den inofficiella ändelsen MM?
Vart hittar ni informationen om detta? Jag ser bara följande kablar
-Opus MM -Reference XL (i SS och V variant) -Reference -Ultra _Super -Plus -MLW
Boxarna verkar vara förändrade rent kosmetiskt så de är lite rundare i formen än tidigare men det är väl inget MM instansat på dem?
När man hittar nya förbättringar och sätt att utveckla sina tekniker och principer så gör man en ny top of the line-produkt. Det nya kallades "XL-teknik" och den nya referensen blev då döpt "Reference XL"
Kort därpå infördes den nya principen i allt kablage. Dessa kablar har efter serienumret på boxarna bokstäverna "xl" efter seienumret.
Dags igen att höja ribban, man hittar nya sätt att ta kabeltekniken framåt. samtidigt gör man en ganska sanslös top of the line som man döper till "Opus". Själva tekniken kallas dock "MM", kommer alltså att kallas "Opus MM".
Samma sak händer igen, den nya MM-tekniken implementeras i samtliga kablar.
Nivåerna Super och Ultra t ex finns alltså nu i 3 olika utöranden vilka kan härledas till deras ålder.
Den nya Reference XL har alltså MM-teknologin inuti....
När det gäller hur det hela låter så kan jag inte säga något innan jag hört själv. Så fort de nya sändningarna kommer skall jag ta jämföra en Ultra mot en Ultra (XL) mot en Ultra (MM). Alla säger att det är ett lyft och det hoppas jag ju. Dole får hjälpa mig med lite testning.
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt