HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "inroom" respons mätt me rta
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/29 :  16:05:26  Show Profile Send celef a Private Message
hur korrekta är mätkurvor mätta me rta? jag menar, är en rak tonkurva mätt me rta ngt att sträva efter, säger den nånting överhuvud taget på hur vi själva uppfattar ljudet?? finns det andra mätmetoder som bättre korrolerar me hur vi människor uppfattar ljud?? varför ja undrar? jag vet inte hur många ggr ja hört att tonkontroller, och speciellt eq's, är blää blää, men med liten justering (boost) mäter mina hembyggen (hembyggda 2-vägs koaxialer) förvånande linjärt me rta, trots att hogtalarna redan har en moderat boost inbyggda!!! jepp, ja har mätt med ett gäng olika mikar med identiska resultat, inget fel på mikarna alltså!! mätt har ja gjort me clio och jag har även kollat kalibreringen, inga problem där heller!! alltså, vad finns det för invändningar mot rta som mätmetod och korrelationen till männsklig hörsel??

sound pollution

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:48:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kan du visa grafer och förklara mer runt rta?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/29 :  19:14:34  Show Profile Send celef a Private Message
tyvärr har ja inga mätgrafer att visa. vad mer vill du att ja ska berätta än att rta (real time analyzor) plottar med en upplösning på 1/3 oktav och man mäter me rosa brus.

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/29 :  19:30:02  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hm, ej med tidsfönster alltså? (?) Mäter du inomhus eller utomhus med detta? Vad blir skillnaden med svep?

T

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/29 :  19:48:25  Show Profile Send celef a Private Message
helt riktigt, inge tidsfönster, och inomhus! rum/högtalare/placering/förstärkare/mm..., allt kommer me! sinussvep har ja inte testat! poängen är den att det var länge sedan det lät så här bra hemma hos mig (har tidigare suttit o lekt o försökt mig på att "optimera" högtalare med gate'ade mätningar... vilket skämt!!!), då det nu oxå mäter förvånande bra (linjärt) med rta undrar jag hur god mätmetoden är. jag kan ju nämna att gate'ad on-axis-mätning mäter istället förvånande olinjärt!

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/29 :  19:56:32  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Intressant!

Hur mäter då gate'ad on-axis mätning? Något typiskt som sticker ut?

Thomas

Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

656 Posts

Posted - 2003/03/29 :  20:28:20  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
är det inte tvärtom?

med rta så får man ju med allting. Det betyder ju att om du mäter en bra frekvensgång har du tur att högtalare och rumsresonanser tar ut varandra...

m a o är det inget fel , bara man är medveten om vad som påverkar mätresultatet.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/29 :  20:39:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag undrar om celef menar korrektion för offaxis respons?

T

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/29 :  23:42:34  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Jag har funderat på en sak...

Om man mäter kontinuerligt Rosa Brus... borde inte en viss frekvens ge högre amplitud i mätningen om efterklangstiden är lång för denna frekvens? Egentligen är det väl mer instressant hur frekvenssvaret är för en kort ton...

Kanske man kan mäta genom att skicka ut rosa brus undre jättekort tid...

vad vet jag?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/30 :  16:25:41  Show Profile Send celef a Private Message
jag borde dokumentera med mätningar osv men den tiden får jag ta en annan gång, men "gate'de" mätningar påvisar boostade ytterändar med några db.

me rta borde man ju få bättre uppfattning hur högtalaren verkligen beter sig tillsammans me rummet, o det är ju långt viktigare än högtalaren isolerat! det borde ju va så iaf!! ja menar, va spelar de för roll om man har en superdämpad högtalare som sedan ändå skall avlyssnas i en simhall med helkaklade väggar, golv o tak??

rta likt svept sinus fungerar ju bara i "frekvensdomänen", vill man se i "tidsdomänen" så funkar ju en impulsmätning (typ mls) alldeles utmärkt (där längre tidsfönster oxå ger högre upplösning) och då kan man kalkylera "vattenfall" och då ser man ringningar tydligt. jag kanske skall förtydliga att rta'n mäter i realtid vilket är mkt handy då det är så snabbt, men för en djupare analys så är ju såklart mls bättre, men båda kompl varandra mkt bra.

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:03:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ytterändar?

Diskant och bas?

T

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/31 :  18:56:53  Show Profile Send celef a Private Message
just precis, o även basens lp-del.

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000