HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Ninka & Primare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/03/29 :  16:09:15  Show Profile Send marcus a Private Message
Passar dom ihop med Primare 30.1 tro, eller är dom bara bra ihop med Linn?

Edited by - marcus on 2003/03/29 16:17:58

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:15:49  Show Profile Send jajon a Private Message
(marcus) Passar dom ihop med Primare 30.1 tro, eller är dom bara bra ihop med Linn?

Hur det är med Primare vet jag inte, men att de bara skulle passa ihop med Linn är fel. Jag har hört
många positiva kommentarer om Ninka ihop med elektronik från andra märken än Linn.

Så - testa!

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/03/30 :  10:06:26  Show Profile Send dali a Private Message
Jag kör Ninka med Rotel elektronik. Funkar utmärkt.

Linn Keosa däremot är anpassade för Linn Classik och lät inget vidare med Rotel.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/30 :  10:53:58  Show Profile Send n0p a Private Message
Däremot har väl Ninka ingen vidare basåtergivning. Dock ska den väl vara väldigt musikalisk. Och ja, jag har lyssnat på högtalaren i fråga.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/30 :  11:35:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ninka har visserligen inte lika djup bas som exempelvis Linn Keltik, passivt är det 50Hz och aktivt 38Hz som är specat. Det är en härligt snärtig och tajt bas dock! Jag tycker att basåtergivningen är bra, eftersom...basen återges på ett bra sätt. Men visst, sanna basfreak får köra Ninka aktivt för att vara mer nöjda

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/30 :  12:34:04  Show Profile Send jajon a Private Message
(n0p) Däremot har väl Ninka ingen vidare basåtergivning.

Jag tror nog att de flesta håller med om att basen som Ninka spelar är både lättlyssnad,
välupplöst (man har tokbra koll på vilken elbas som är vilken under en låt t.ex.) och
snärtig. Däremot så talar vi inget disco-tryck förstås, inte ens vid aktiv drift. Aktivt
spelar de däremot all djupbas jag kan tänka behövs för normal musiklyssning...

En bra kombination har jag upptäckt är Ninka/Katan + den lilla Sizmik. Sizmik är ju som
bekant toksnabb och matchar därför de övriga högtalarna. Då borde alla bli nöjda.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/30 :  13:10:02  Show Profile Send Rebo a Private Message
Lilla Sizmik är en mycket fin subb, men den spelar tyvärr inte så väldigt djupt.

Har man väl vant sig med en bra återgivning hela vägen ner så blir det lätt frustrerande då de toner som man tidigare både kunde höra och känna helt plöttsligt saknas helt, eller bara låter svagt och luddigt.

Man får inte underskatta de underverk en kompetent förstärkare kan göra i detta område. Kopplade själv nyss in en gammal 2x120w Rotel där en Plinius SA100 tidigare huserade. Den fina precision som pliniusen hade i den lägsta basen försvann, tillsammans med en del andra saker, vilket direkt upplevdes som frustrerande då jag vant mig vid den bättre basåtergivningen hemma. En som inte är lika inkörd på basen via plinius kommer dock knappast klaga på den från Roteln heller, men för mig blev det lite av ett anti-klimax.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000