| Author |
Topic  |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 16:09:15
|
| Passar dom ihop med Primare 30.1 tro, eller är dom bara bra ihop med Linn? |
Edited by - marcus on 2003/03/29 16:17:58 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 17:15:49
|
(marcus) Passar dom ihop med Primare 30.1 tro, eller är dom bara bra ihop med Linn?
Hur det är med Primare vet jag inte, men att de bara skulle passa ihop med Linn är fel. Jag har hört många positiva kommentarer om Ninka ihop med elektronik från andra märken än Linn.
Så - testa! |
 |
 |
|
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 10:06:26
|
Jag kör Ninka med Rotel elektronik. Funkar utmärkt.
Linn Keosa däremot är anpassade för Linn Classik och lät inget vidare med Rotel.
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 10:53:58
|
| Däremot har väl Ninka ingen vidare basåtergivning. Dock ska den väl vara väldigt musikalisk. Och ja, jag har lyssnat på högtalaren i fråga. |
Exit Planet Dust |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 11:35:23
|
Ninka har visserligen inte lika djup bas som exempelvis Linn Keltik, passivt är det 50Hz och aktivt 38Hz som är specat. Det är en härligt snärtig och tajt bas dock! Jag tycker att basåtergivningen är bra, eftersom...basen återges på ett bra sätt. Men visst, sanna basfreak får köra Ninka aktivt för att vara mer nöjda  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
jajon
Ej medlem längre

415 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 12:34:04
|
(n0p) Däremot har väl Ninka ingen vidare basåtergivning.
Jag tror nog att de flesta håller med om att basen som Ninka spelar är både lättlyssnad, välupplöst (man har tokbra koll på vilken elbas som är vilken under en låt t.ex.) och snärtig. Däremot så talar vi inget disco-tryck förstås, inte ens vid aktiv drift. Aktivt spelar de däremot all djupbas jag kan tänka behövs för normal musiklyssning...
En bra kombination har jag upptäckt är Ninka/Katan + den lilla Sizmik. Sizmik är ju som bekant toksnabb och matchar därför de övriga högtalarna. Då borde alla bli nöjda.  |
 |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 13:10:02
|
Lilla Sizmik är en mycket fin subb, men den spelar tyvärr inte så väldigt djupt.
Har man väl vant sig med en bra återgivning hela vägen ner så blir det lätt frustrerande då de toner som man tidigare både kunde höra och känna helt plöttsligt saknas helt, eller bara låter svagt och luddigt.
Man får inte underskatta de underverk en kompetent förstärkare kan göra i detta område. Kopplade själv nyss in en gammal 2x120w Rotel där en Plinius SA100 tidigare huserade. Den fina precision som pliniusen hade i den lägsta basen försvann, tillsammans med en del andra saker, vilket direkt upplevdes som frustrerande då jag vant mig vid den bättre basåtergivningen hemma. En som inte är lika inkörd på basen via plinius kommer dock knappast klaga på den från Roteln heller, men för mig blev det lite av ett anti-klimax.  |
 |
|
| |
Topic  |
|