| Author |
Topic  |
|
|
peter_gbg
Member

529 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 00:11:31
|
Jag hade tänkt bygga en högtalare. Det skall vara en golvhögtalare som för kosta något mellan 5-6000:- Vill ha en 2-vägs lösning med en 1 diskant och 2 st 6,5 " mellanregister/bas. Eftersom jag är en total nybörjare på detta så vill jag ha lite tips och idéer. Var får jag tag en bra billig låda? Vill helst köpa en byggsats som ser snygg ut. Hur mycket pengar skall jag lägga på låda, kablage, filter och element? Tacksam för tips och idéer jag kan få. /Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
Edited by - peter_gbg on 2003/03/30 00:35:20 |
|
|
marran
Member

540 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 00:16:53
|
jag hade satsat på ett par proac-kloner väldigt många här på forumet som byggt ett par ja håller på med ett par jag med så du kan få mycket hjälp och feedback de består v scanspeak 7" kolfiberbas o 3/4 "diskant |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
 |
|
|
flintan
Member

663 Posts |
|
|
peter_gbg
Member

529 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 15:27:22
|
| Inget illa om ProAc-kloner men jag är inte intresserad av någon färdig byggstats utan vill helst bestämma element och delningsfilter själv. Bygger alla här sina lådor själv eller var får ni tag i bra lådor? Vad kostar det? |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/03/30 : 23:48:28
|
Bygger själv, om man inte har tummen mitt i handen. Utsågning, fräsning för ett par proac kostade mig 300:-, men det kan variera en bit. Större blir givetvis dyrare, men för under 200:- får du nog inte ens små mdflådor.  |
 |
|
|
stef
Member

241 Posts |
|
|
knabsol
Member

164 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 22:31:59
|
Jag tycker du först skall kolla lite hur mycket du kan lägga ut sammanlagt och sen utifrån det titta på vilka möjligheter du har med lådmaterial, element osv. Givetvis får man väl svälta några veckor om man hittar ett par ögonstenar man bara måste ha.. |
 |
|
|
peter_gbg
Member

529 Posts |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
|
|
knabsol
Member

164 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 17:31:56
|
Peter, ursäkta! får skylla på att jag var hemskt trött Det är en klar fördel att bygga någon redan beprövad låda som tex KlonAc eller kanske Tony Gees "Tempo" om man vill ha något som med största sannolikhet låter ganska bra från början. Å andra sidan lär man sig väldigt mycket om man bygger något från "scratch" men kanske får bygga om filter eller lådan lite efter lyssningar osv tills man kommer fram tills något bra, så det är väl klart mer tidskrävande än tex klonAc, men finns bara intresset där så.. Hur mycket pengar du bör lägga på varje del är svårt..Alla delar är väl nästan lika viktiga. Ett tips när det gäller att hitta bra element som låter bra i ett tvåvägssystem med en 6.5" bas och en diskant är kasnke att titta lite på befintliga liknande system som tex klonac eller tempo och vilka element de använder. Det är väl en bra början iafl, då får du en liten koll på vad de ligger på i pris också. |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
|
| |
Topic  |
|