HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ärade vinylvänner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:40:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag kan inte annat än förundras över pickupen Shure V15VxMR.

Något liknande i vinylljud har jag inte hört tidigare. Den låter förvånansvärt rent, varmt, mjukt och spelar skiva efter skiva som jag inte hört dem förut.

Om ni går i uppgraderingstankar, rekommenderar jag denna varmt. Vet inte hur den jämför med LTS rekommenderade OM40 och liknande. Dock har jag ägt OM30 en gång i tiden. Men Shuren är något extra.

Pickupen är en äkta audiofilprodukt. Sanna minna ord.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:54:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Ärade jag (vinylvän)... Kanske skulle prova en sån när det är dags att byta nål, men jag har nog ett år till på min.

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:03:48  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Kul att den låter fint!
Vad kostar den? Är det en MC-pickup?
Jag har aldrig ägt något annat än Ortofon.
Spisar med en MC10 supreme.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:19:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej,

jag betalade 4200:- för min på NRG Supply. Men den går att köpa billigare från Tyskland om man vill, runt 300 Euro.

Det är en MM; Shure har nog aldrig producerat någon MC pickup vad jag vet.

Morello,

vi skulle kunna avlyssna några plattor ifall du vill. Om du skulle höra ljudet och jämföra pickuperna skulle jag kunna ta över spelaren någon dag, så vi kunde göra en direkt jämförelse (?) Har själv aldrig hört Ortofon MC10.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/01 :  23:11:49  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Fan, Thomas A!
Nu har du fått mig ännu mer sugen på en ny puppa !
Men då behöver man ju en bättre spelare också.
Kanske dags att börja skriva önskelista till jul?!

Vad kör du på för spelare?
(Vet att du nämnt det i en annan tråd)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/01 :  23:52:09  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej SZr,

kör på en Linn Axis, version 2 med en Akito arm version I. Inte "high-end", men den har ju en väldigt fin motorstyrning och mycket bra lager. Fick dock justera hastigheten för ett tag sedan, men nu rullar den med en rätt hastighet. Lustigt det där, motorstyrningen fungerar så att den först använder högt volttal, sedan går den ner på ett mycket lågt volt-tal som egentligen inte kan driva igång skivtallriken. Så det är egentligen skivtallriken som håller motorn igång och motorn ser bara till att den håller konstant hastighet.

Var på gång att byta arm ett tag också till en Akito IIB för att få ut det mesta ur vinylen, men vet inte hur mycket det är värt. Den har ju tightare spec och ett hårdare material på lagren. Min arm är lite skadad tyvärr ; den har lite mer motstånd precis vid utrullningsspåren på skivan. Kan vara skit eller nåt i lagren, eller tonarmstråden som kommit snett. Dock är det inte så viktigt, då motståndet egentligen kommer först när man spelat klart skivan. I övrigt har tonarmen klarat sig genom alla mina fester och pickupbyten (som på med Linnen varit Linn K9 - Clearaudio Alpha och nu Shure).

Jag kan bara säga att Shure inte verkar ha helt fel när de pratar pickuper på sin hemsida.

Vad har du för spelare och arm?

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/01 :  23:53:27  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Förr körde jag med OM30 i en Dual Skivspelare. Fick sedan köpa en Shure V15-V av en bekant för 400kr. Vilket lyft. Ljudet blev så avslappnat och litet tillbakalutat. Verkligen behagligt.

Dualen är bytt mot en Thorens 145 men pickupen verkar göra sitt jobb ännu bättre i den.

Undrar om den nya V15-V skulle lyfta ännu mer?

DrM

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/02 :  00:07:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om det är V15-V versionen från 1982 så har ju den förbättrats åtminstone på en punkt. Nålslipningen.

1983 kom ju V15-VMR, med Micro-Ridge slipningen. Gör att den spårar detaljer och högfrekvens ännu bättre.

1997 kom ju V15VxMR, som var en "förfinad" variant av den tidigare. Kan kanske vara tightare spec eller nåt, men det framgår inte.

Kanske om det går att byta nål bara? Enligt Shure verkar dock det inte vara möjligt. JO förresten, det verkar det som. Det går att byta till VMR nålen...

http://www.shure.com/selectionguides/xrefphono.html

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Edited by - Thomas A on 2002/08/02 00:10:1
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/02 :  00:16:48  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Det står Shure V15-V i mina papper. Ny nål är på G. Eller ska jag köpa den nya V15? Det är mitt dilemma.

Dom där 400kr för pickupen var nog mitt livs bäst spenderade pengar.

DrM

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/02 :  06:24:33  Show Profile Send Timbre a Private Message
Bytte min gamla kära V 15 III mot AKG P8 ES p.g.a. tonarmsbyte.
Vinyllivet hämtade sig aldrig efter det...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/02 :  07:41:18  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Har en bekant som började med V15-II och har gått alla stegen till V15-V. Han påstår att V15-V är betydligt bättre än V15-III.

Så det blir nog till att ta fram plånboken Timbre

DrM

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/02 :  08:07:59  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hmmm...borde kanske stannat i sängen denna morgon.

Hur tror du dom senare Shure modellerna fungerar med SME 3009II?
På bilden i tonarmsmanualen är det faktiskt en Shure monterad men enligt bröderna på Radiolagret var det samma sak som att svära i kyrkan.
Det är ett bra tag sen nu och jag gick på den lätte...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/02 :  08:44:51  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Kul Thomas. Jag går i vinyltankar själv. Efter alla j-a smörja som remaster, digital remaster osv skulle det kanske vara läge med en vinylspelare.

John

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/02 :  09:06:57  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Timbre

Om du tittar under hårdvara och Shure V15 tror jag att svaret finns där.

DrM

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/02 :  11:43:58  Show Profile Send Bland a Private Message
Det mycket prat om mm nålar så jag måste slå ett slag för mc. Jag personligen är inte så där överförtjust i mm nålar. De kan vara lite "tråkiga". Korrekta, ja till en del men de saknar skirheten uppåt och basen neråt. En ny bra mcnål, som jag har lyssnat lite på, är ortofons kontrapunkt a och b. En trevlir bekantskap framför allt den billigare (a ca 5000). En bra nål för pengarna. Eller min nuvarande nål som är den bästa jag har hört; Lyra Helicon. En underbar nål med ett fantastiskt övreregister, den verkar inte ha några begränsningar uppåt. En mycket bra bas med ett klart transparant mellanregister. Har de bästa egenskaperna ifrån mm (ofärgat) men har denna pondus som endast mc nålar har. Vilken nål.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/02 :  12:38:42  Show Profile Send Thomas A a Private Message
MC nålar har en fördel av större potentiell bandbredd eftersom de har så låg induktans i spolarna, därav att de är "okänsliga" för ingångskapacitans. Dock kan de också få otrevliga resonanser i de högre registren om man inte har rätt värden på ingångssteget.

Hursomhelst, man kan ordna en rätt bra bandbredd på MM också om man anpassar värdena för ingångskapacitans och resistans. Många kanske inte tänker på det.

Själv har jag bara kablarnas kapacitans för Shuren. Det är något lägre än det rekommenderade värdet, men jag tror att det är bättre att ha ett något för lågt än ett för högt värde. Vet dock inte hur/om jag också ska ändra på resistansen för att få bättre bandbredd. Enligt sajtet nedan bör jag ha runt 58 kohm istället för 47 kohm om jag nu har satt min kapacitans till runt 125 pF, men vet inte om någon kan dubbelkolla om detta stämmer.

http://www.hagtech.com/loading.html

I slutändan vet jag inte vad detta betyder, för vinylen har ändå sina begränsningar uppåt i frekvens.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Edited by - Thomas A on 2002/08/02 12:40:26

Edited by - Thomas A on 2002/08/02 12:44:5
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/08/07 :  20:28:35  Show Profile Send nin a Private Message
Bland, vad för spelare/arm kör du Lyra Helicon med?
Är själv MKT sugen på den p g a all bra som sagt om den + att den är ju inte så dyr. Den får nog tyvärr vänta tills jag byter skivspelare, för vill inte sätta den på min VPI HW-19MK4, utan den nya som jag ska köpa!

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/08/08 :  07:50:26  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Thomas!

Kul att du gillar vinyl, samt Shure pickuper.
Har själv haft några varianter av V15 ton, det finns inte många som slår denna pickup när det gäller spårningsförmågan. Tycker dock att den är lite beslöjad i ljudet mot de bästa pickuper jag har eller har haft.
Denna pickup är mycket bättre än LTS rekomendation Ortofon om 40.
Shure passar också till de flesta armar på marknaden.
Mvh
Kenth

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/08 :  09:12:32  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Shuren har en liten dip i diskantregistret som jag mätte upp. PÅ Shure's hemsida kan man skönja en liten dip i deras graf också, dock mindre än min uppmätta. Det branta fallet vid 14 kHz är testskivans fel.

Se

http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/clearaudioalpha.htm

Basregistret ser inte ut som det gör på grafen. Den sjunker bara ca 1 dB vid 50 Hz än vid 1 kHz mätt med referenstoner. Troligen svepet som inte är korrekt. Kanske är clearaudion lite bashöjd istället.

Men diskantregistret i övrigt är bättre upplöst på Shuren.

Thomas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000