Jag har nyligen köpt ett par högtalare med följande diskant:
Problemet är att i undre flänsen ser det ut som att något har varit emot på några av de långsmala membranen, men inte så att det på något vis ser söndrigt ut.
Jag har inbillat mig att på nån skiva, nån låt och vid en viss frekvens låter det som skrapet från en halvkass vinylskiva i bakgrunden. Det låter så väldigt sällan bör påpekas. Behöver jag vara orolig ? Kan det helt enkelt vara inbillning ? Borde det inte låta konstigt hela tiden om något varit galet ?
Längst ner så sitter det en remsa som det går strömm igenom då man spelar musik. Jag tror det är denna remsa som du skymtar lite av i bilden också. På mina egna element så är det svårt att se denna remsa med bara ögonen och eftersom den har en annan färgen än själva membranen så skulle den kunna misstas för ett jack.
På bilden syns fem horisontella öppningar. Det är i den undre av dessa som man kan se små märken som går rakt över de lodräta banden. De är inte av eller så, men några av dem ser aningen intryckta ut. Jag hoppas att denna förklaring skall verka förtydligande.
Tyvärr hittade jag ingen mindre bild så ha överseende. Den är tydlig åtminstone
Jupp, det är längst ner i den under öppningen som bandet/remsan jag syftade på sitter. (Men det sitter även remser på fler ställen. Dessa är dock inte synliga.) Denna remsa går horisontellt över alla membranen. Remsan syns knappt med ögat och där den går så ser det ut som att det skulle kunna vara ett litet jack i membranen. Men om det verkligen är ett jack, eller bara en synvilla som följd av att membranet och remsan har olika färg vet jag inte. Jag gissar på att det är en synvilla och att remsan ligger utanpå membranen.