| Author |
Topic  |
|
|
MadMan
Member

540 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 21:17:52
|
| När man har fått till högtalarna så dom låter som i hörlurar, har man fått till ljudet bra då ? |
Nice from a far, but far from nice. |
|
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 21:22:00
|
Det beror väl på om man gillar ljudet i sina hörlurar =)
Själv tycker jag att det låter bra när man inte hör stereon spela, utan att det låter som om artisterna stod framför en och spelade live...
Men det är en bit kvar :-) |
 |
|
|
MadMan
Member

540 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 21:32:14
|
men om man jämför frekvensbandet i hörlurarna med hur lågt en subwoofer kommer =)))
det brukar ju stå att hörlurar kommer ner till typ 15hz eller lägre.... men dom tonerna känns ju bara.. eller har jag fel ?? |
Nice from a far, but far from nice. |
 |
|
|
Petter
Member

129 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 21:44:02
|
Toner under 15Hz kan man uppfatta, sen om man kan höra dem är en annan sak, men helt klart påverkar de hur man uppfattar musiken, enligt mig iaf. Jag är ju tveksam till om hörlurar kan spela under 20Hz...men rätta mig om jag har fel... Sen håller jag med zvenzzon, det är ju god återgivning man strävar efter, d v s man ska få en känsla av att ha artisterna framför sig... ...den känslan har jag aldrig fått i ett par hörlurar, men jag har ju inte lyssnat på några värstingar heller... Nagref, jag kanske skulle ta och lyssna på dina lurar med din lilla hörlursförstärkare... |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
 |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 21:55:56
|
| Tycker så här: Nej lurar och högtalare låter inte lika, allra minst i basen, eftersom bas uppfattas av hela kroppen (gäller även lågt mellanreg). Dessutom låter ju lurar i huvudet, men det finns väl filter för sånnt. |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
| |
Topic  |
|