| Author |
Topic  |
|
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 22:15:52
|
Hej,
Jag har nu suttit och småglott lite på Tivoli Audio´s radio. Nummer two ( ) Och sedan plockade jag fram min elektroniklåda som jag fick av min farmor på 80-talet. Och byggde helt sonika en radio enligt anvisningen...
men hur tänkte jag. 
Finns det någon som byggt sig en radio med FM mottagning? Den jag byggde fungerade bara Energy på (bor i centrala sthlm) tanken skulle vara att använda bredbandare typ 3-4" bygga en låda i nåt trevligt träslag.
Alla förslag och åsikter mottages tacksamt i byggandet av en radio.
//Hälsar en benbruten och lätt smärtstillepåverkad T |
Det kliar i mina fattiga fingrar... |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 22:26:33
|
| Tangband är väl givet val som högtalare! |
 |
|
|
Petter
Member

129 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 22:31:19
|
| Ja!...en diskussion om en DIY-radio. Har själv funderat på det. Hade varit kul att bygga en riktigt bra att ha i anläggningen. Ska man använda en färdig krets eller bygga upp den helt diskret? |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
 |
|
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 19:29:10
|
Möjligen någon som har någon beskrivning eller liknande (dvs kopplingsschema)?
allt är av intresse faktiskt, för tid har jag nu massor...
/T |
Det kliar i mina fattiga fingrar... |
 |
|
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:46:39
|
Kan man bygga end DAB ?
Tänkte att det kanske kunde vara något tror nog att staten har satsat ca 100 mkr på detta projekt, och jag har hört försäljningssifror på 1000 st. Vilket skulle innebära en statsning på 100 tkr/såld radiomottagare.
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
 |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:58:58
|
Hallo. En DIY radiomottagare skulle ju kunna vara en rolig sak att bygga. Det finns massor av kretsar från amatörbyggen så det är väl bara att leta på något...
Hmm kanske skulle bygga sig en superheterodyn mottagare med PLL o hela kitet... ;)
En FM-mottagare är i själva verket inte så svår att konstruera. Det som kommer bli det krångligaste är faktiskt kretskortslayouten! Här kommer man att få se upp med frekvens studsar osv pga att det är ganska högfrekvent. Så eventuella stubbar måste kalkuleras och... Blä inget som jag ger mig in på utan en saftig lön för det :P
Ett tips till er som är sugna på att bygga en. Superheterodyn mottagaren är en enkel och bra mottagare. Det som är lite krångligt är att ställa in PLL:en så att den trackar FM-signalen bra. FM-moduleringen är annars enkel. Informationen är ju som namnet tyder frekvensmodulerat. Det betyder i praktiken att en audiosignal som varierar i både frekvens och amplitud som FM-moduleras kommer att ligga runt en centerfrekvens där sedan amplitudvariationerna istället kommer att uppföra sig som frekvensvariationer. Sedan så ligger stereoinformationen lite smart kodad. Vänster kanal sänd komplett medans höger kanal inte sänds. Istället sänds vänster kanal plus differansen mellan höger och vänster kanal. Detta för att när stereo-sändningarna kom igång så ville man även att de med gamla monomottagare skulle kunna lyssna på radio. Kompabilitet! :) Stereomottagaren får sedan i ena kanalen skicka ut vänsterkanal och vänster plus differans signal, voila stereo! :) |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 21:49:00
|
en tanke jag hade för ett tag sen är att använda en TDA7000 fm-demodulator från philips och en stereodekoder som har hängt med länge som hete MC1310P (om jag minns rätt..) sen kommer man ju till problemet att bygga en PLL som är stabil och helst med ett par minnen, det går fint att lösa med en pic-krets som håller ett par olika dataord som man väljer och då ställer om PLL:n till rätt frekvens, "minnena" kommer då att ligga i PIC-kretsen, så mao. programmerar man in radio rix för alltid på just den frekvensen, men vet man vilka frekvenser man vill ha bör inte det vålla några problem.. -bra tråd Slumpen!..bara att spåna vidare och klura på ett vettigt schema..nån som kan skriva program till PIC? (PIC16F84 borde räcka?) |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
Petter
Member

129 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 22:48:24
|
Själv har jag aldrig skrivit något program till pic. Men jag har en kompis somn har skrivit ett program till en pic som han använder i ett exponeringsur. Han säger dock att det finns en bättre OCH billigare processor, AVR tror jag den heter. Jag tror att han också är lite intresserad av denna tråden så kanske att han kan bistå med mjukvara...:) Ska fråga honoom... |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
 |
|
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 12:55:00
|
Mycket intressant diskussion, en eloge till Slumpen för idén! 
Läser just nu kursen Telekommunikation på högskolan, har precis klarat av AM och FM modulering/demodulering. Enligt vår lärare finns det mesta som integrerade kretsar, så är det verkligen jättesvårt att få ihop en DIY radio? Förutom de problemen som kommer med de höga frekvenserna.. 
Jag hade tänkt mig något i stil med integrerade kretsar till demodulering och använda rör på utgången. Alltså kombinera ny teknologi med gammal nostalgi, mysigt va? 
/Mcz
|
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 16:06:44
|
| Mycket trevligt! Behöver en bra radio. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 17:07:56
|
Har efter lite samråd med läraren i Telekommunikation utvecklat en liten idé enligt följande:
TDA 7000 för demodulering. ECC85 som linjeförstärkare. MOSFET som utgångssteg. Bredbandselement för återgivning.
Hehe, kort sagt en halvnostalgisk köksradio! 
/Mcz
EDIT: Kommentarer, tips, funderingar?
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
Edited by - Mcz on 2003/04/03 17:10:57 |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 18:05:33
|
http://www.bobtech.home.ro/scheme/emitatoare/tda7000/tda7000.html ..till att börja med, frågan är bara vad vi skall ha för specar? vill man ha stereo? minnen? håller med MCZ, det hade vart kul att lägga in lite "retro" i den, ett rör som linjesteg, kanske enkel emitterföljare med ECC82 eller liknande..? kanske ett hybridsteg?
vill vi ha en stereodekoder så blir det inte värre än såhär:

|
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
anelar
Member

151 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 19:37:55
|
| Philips har en smidig en chips radio med seriell styrning (bra att styras från en pic alltså). TEA5757 heter den, ytmonterad men inte svår att löda ändå.. =) |
 |
|
|
Mcz
Member

849 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 20:13:56
|
Mr. Triatic:
Som du kan se är jag för en hybrid, för att minimera kostnaden. Vilket även min lärare bidrog till, han var vänlig nog att skänka mig en TDA7000 och ett ECC85 rör. Den här radion kommer bli den första jag bygger, därav enkelheten och inga krav på stereo eller minnen. Sedan går det ju iofs. alltid att komplettera den med fler finesser allt eftersom.. 
Fick tips på en MOSFET av Pabo att använda i utgångssteget, IRF610. Finns som HEXFET hos ELFA (71-149-86 9,53 kr/st).
/Mcz
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
 |
|
| |
Topic  |
|