| Author |
Topic  |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 16:12:33
|
Nån som har ett tips på en lite enklare men fortfarande bra sub? En klasskamrat som funderar på att bygga en sub som spelar musik istellet för att bara bumla.. Han har nån Audio Pro sub nu som han inte är nöjd med.. Så låt höra.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 17:22:17
|
| Hur mycket budget? Peerless kanske.. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:41:34
|
tja peerless är väl en kandidat.. vifa en annan. seas har väl en del tior i rätt prisklass dom också. En inte alltför komplicerad låda är väl inte en nackdel heller.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:44:58
|
Själv är jag grymt intresserad av att bygga 1-2st subbar med dessa element: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=927
Tror ni att man skulle kunna få till nånting riktigt bra med dem? HIFI alltså då, och inte "bio-dunk"?
Någon som är intresserad av ett sådant projekt som har mer erfarenhet än mig (som inte har någon) av högtalarkonstruktion? Som sagt de elementen verkar ju kanonfina i förhållande till priset. Dessutom papperskoner. 
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/04/01 22:49:23 |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:56:36
|
Peerless XLS är trevligt. Har själv hastigt testat. Finns under hårdvarurecension.
Det svåra är nog att hitta vettigt förstärkari..eller rättare sagt, vettigt förstärkari för vettiga pengar. Jag hävdar att Klass D borde funka kalasbra, kanske LC Audio's steg? EMBLA har aktivt filter.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:59:41
|
epkpeng:
Vad tror du om de Peerless 12:orna som jag nämnde ovan?
/Erik |
 |
|
|
haffe
Member

197 Posts |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 00:30:49
|
Erik: - MUMS!
;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 08:14:59
|
epkpeng:
Jo de ser onekligen lovande ut! Frågan är dock om man ska köra slutet eller BR? Enligt de jag pratat med hittills skulle detta element passa bra i båda lådtyperna.
Som sagt skulle vara kul om man kunde bli åtminstone några stycken så kunde vi ta fram något med detta element ihop. En budget-sub efterfrågades ju och 795kr per 12 tums element är ju halva priset mot XLS. 
/Erik |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 10:05:11
|
Men det är ju bra om det är element som är förhållandevis enkla att få tag på (ingen import eller så). Sen även förstärkeri som är bra men enkelt att få tag på. Rila, eller Zachry kanske eller nåt annat bättre men fortfarande i bra pris.. Basreflex är väl det mest komplicerade som jag kan tänka mig är aktuellt. PR lägger ju bara till en extra kostnad.. Vad tror ni om nån peerless tolva i slutet med en lämplig förstärkare? Hypex är väl bättre förstärkare? KOstar mer men borde ge bättre resultat.. En HS 200 kanske för 3800 tillsammans med ett lämplig element. XLS är väl lite väl mycket extra jobb speciellt för en nybörjare? |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 10:57:54
|
Kraniet:
Se min länk ovan, vad tror du om det?
/Erik |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 12:29:50
|
Jag kommer antagligen att göra ett budgetbygge (för att stilla byggnerven i väntan på det riktiga bygget , som jag inte riktigt ännu vet vad det blir ) med just Peerless SLS-basen, fast den på 10". Sluten låda självklart för mig i detta fall. Övriga delar hittade jag i mina högtalargömmor. Blir en 3-vägare med Seas i övriga register, ev blir basen aktivt delad och driven och då blir det ren 2-vägsdesign + sub. Får väl se vad det blir, men dom verkar väldigt prisvärda... SLS alltså.
XLS kräver ju en hel del även i filter och förstärkarväg.
SLS i sluten låda är väl ett enkelt och billigt projekt. Är din kompis inte haj på detta så skulle jag undvika basreflex, speciellt som dessa element verkar passa bättre i slutna lådor. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2003/04/02 12:32:50 |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 14:57:32
|
Valutronic ja.. nja jag vet inte vad jag ska tro.. Enkla konstruktioner och billigt det verkar det ju vara iaf.. Men jag ställer mig lite undrande till elementen.. Ser inte särskillt high tech ut. Nog får man liknande peerless element för samma peng? Och då kan man vara säker på att det finns kortslutningsringar och annat som hör till kvalitetselement.. De flesta elementen där är tydligen polykoner vad det verkar.. Inget som hör hemma i konareor över åtta tum..
SLS ja det kan ju kanske vara nåt.. Verkar vara fina element som dessutom är gjorda för slutet.. En tolva för 800 kr hos hifikit.. tian går för 700.. Helt ok pris.. En HS 200 och tia eller tolva för 4700 lite drygt.. Lite material på det som hamnar man på 5000 kr. Då borde man ha en riktigt fin sub för lagoma pengar? Byter man förstärkaren mot nåt billigare så blir det ju mer budget.. Men frågan är om man kan göra det billigare ifall man nu vil ha lite välljud? |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 14:59:38
|
| Ser att rilas dyraste stärkare kostar 2000.. Zachry kostar 3500 som mest.. Men hur dessa är vet jag inte alls.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 21:07:19
|
Billigt (och föroppningsvis bra) Sub projekt förslag nedan ----------------------------------------------------------
Jag har mer eller mindre beslutat mig för att bygga 2 st Woofer/Subs med SLS315, i slutna 110L lådor. Med rumsförstärknng ser det mycket bra ut med LspCAD....
SLS315: 695Kr/St på HiFiKit
Aktiv delning: Behringer CX2310, 24dB, varabelt XO (Stereo) CX2310: 1100Kr (http://www.edgaraudio.se/pa/behringer021101.htm)
Slutsteg: "Något lämpligt begagnat..."
LageB
|
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 22:53:56
|
Ja men det låter ju som ett intressant projekt.. Kan nog låta riktigt bra. Ser man till att göra ordentliga lådor så kan man nog uppgradera slutstegssidan och få ännu mer välljud ifall man nu skulle vilja det..
Är dom bra dom där filtren eller? |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 23:38:30
|
Jag har i dag 2 st slutna subbar 110l med Peerless 315 SWR, (i princip samma data som SLS315)... Dessa låter mycket bra till musik, men jag har ett nytt projekt på g...
Syftet med det nya proj. är att få 4 subbar, en i varje hörn vid "frontväggen" (golv och takhörn) för att få de akustiska fördelar detta för med sig...
Systemet skulle då bestå i 2 st 2 m långa diameter 400 mm Papprör upphöjda 25 cm från golv (jag har 2,5 m i takhöjd). Ett rör i varje hörn, och en SLS315 i var ände av de båda rören...
Varje element får ca 120 l och en egen hörnplacering...
Systemen skall vara slutna och kommer att få en snygg avrullning som motsvarar rumslyftet...
/Stefan |
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 10:35:22
|
Men det där låter ju som en bra idé alltså.. SLS.. ja dina subpelare blir nog bra dom med.. Du får ju gärna höra av dig om hur det går LageB. Ja du med avr7000 för den delen. |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 11:08:25
|
Kolla även in den nya 10an från Seas med Aluminiumkon...L26nånting.....ser vettig ut i sluten låda(slaglängden sätter dock stopp för höga ljudtryck om man bara kör med 1 element)
SLS-basarna funderade jag också lite på förut då dom är så billiga, men lådorna blir rätt stora om man inte gillar Q-värden över 1(vilket Peerless själva verkar tycka är okej  ) |
Mvh |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 12:37:24
|
Ja Peerless lådrekommendationer leder onekligen till högt Q-värde. Varför rekommenderar dom det egentligen? För att få "maffigbaslåda" kanske? Det verkar inte så seriöst eller troligt. Någon annan orsak?
Jag har för mig att jag hamnade på omkring 60 liter på 10" SLS vid Q på ca 0.8, men jag minns inte exakt. Det påverkas ju iof av en massa andra saker också, tex "tätheten" på hela slutresultatet odl. Bygga testlåda, mäta, ändra, mäta, ändra, mäta, ändra......... |
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 13:05:31
|
Orsaken varför Peerless rekommenderar så "små" lådor till SLS elementen, måste vara för att begränsa konrörelserna. Någon annan orsak har jag inte kommit på. (förutom WAF förståss)
Annars, ja vad kan man säga, bättre transeintsvar och djupare bas får man ju med större låda. 110-130L tycks perfekt för SLS315 - eller..?
LageB
|
 |
|
|
haffe
Member

197 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 13:27:32
|
| Nja, jag är inte så erfaren inom DIY så. Jag funderade på att bygga deras stora bashögtalare iallafall. Med tanke på VH-1 så tyckte jag iallafall att den verkade bra. |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 16:08:57
|
Det verkar bra med 110-130 liter till 315. Jag hade plan på att använda den jag med, men WAF styrde om det till 10:orna. Tappar ca 3 db men i övrigt ser det väldigt lika ut som med 12".
Pyramid blir det. Varför göra det lätt för sig? Fast hade jag enbart byggt en sub så hade det inte blivit pyramid.
Förresten: det där exel-arket som det tidigare talats om i någon tråd, för att se baffelns påverkan på frekvensgången, var/är otroligt roligt och informativt. Lite plottrigt kanske, men hey: DIY! |
 |
|
|
Kraniet
Member

686 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 10:46:34
|
| ja seas kan ju säkert låta bra.. Kanske har möjlighet till "tightare" bas. Vet inte vad den kostar dock.. Sen ger den väl lite sämre basutsträckning med ett qts på .35 istället för sls .52 |
NAD 2200
Källa? Dator..
 |
|
|
Phear
Member

74 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 10:37:06
|
quote: Peerless XLS är trevligt. Har själv hastigt testat. Finns under hårdvarurecension.
Pär epkpeng Pär! Har jag blivit blind som en skallig bäver med ögonbindel? Jag kan inte för mitt liv hitta din rec. i hårdvara... Har grävt manuellt, sökt på alla möjliga relaterade ord men helt förgäves. Jag måste vara korkad eller blind eller både och! 8) HJÄLP! |
Mein hut der hat drei ecken |
 |
|
| |
Topic  |
|