| Author |
Topic  |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:09:00
|
Hififorum största knäppgök är igång igen med sina vasinnes ideer. Och skulle behöva lite hjälp för att klara ut lite frågetecken i min arma skalle.
Hittade något som verkar vara en blandning av TL och kvartvågspipa här : http://www.t-linespeakers.org/projects/sampson/fqwt.html Detta gav mig en ide till ett ytterligare totalknasigt ide tillbilljudsbygge . Nåja min fråga är faktiskt mer allvarlig än den låter, och den handlar om kvartvågspipans uppbyggnad och funktion. Att pipan ska vara den längd den ska, verkar va enbart ett genomgående faktum som man hittar i TL,kvartsvåg och även horn, alltså ett faktum som bara är att inse och se jävligt lycklig ut . Kvartvågspipans form måste betyda i sin tur att det är ett så kallat "linjärt horn" (av någon sort). Men till den intressanta detaljen, på en kvartvågs så ska elementet sitta 1/3 av pipans längd (räknat från den slutna ändan) och varför den ska göra det har jag ingen aning om. Men vill veta. Och inte heller hur kvartsvågspip-principen funkar på tl-tjofräsen (se länken i början av inlägget)eftersom röret "efter" elementet inte är formad som ett kvartvåhspipa linjärt expanderande.
Ps: Har byggt mitt bil-horn nu som är beräknat enligt SWAG calculation (scientific wild ass guess) . Alldelles för liten öppning och på tok för kort och drivna med två stycken 17 år gamla 4" bredbandare av märket philips på max 15 watt styck. Nåja, saknar all form av lågbas, , men basen som finns är påtaglig (ligger väl runt 100 hz) och minst sagt ett GRYMT drag för att vara två stycken 15watts 4". Måste stadga upp den lite mer också Ska experimentera vidare   Ds
|
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:23:44
|
En kvartvågs "pipa" går att bygga på många sätt :)
Antingen som ett horn där pipan expanderar mot änden, en TL som tväretmot pipan blir mindre i änden och sen Voigt-horn... I voigthornet sitter elementet en tredjedel i "pipans" längd. Voighornet fungerar som så att den kan spela väldigt kraftigt vid sin resonansfrekvens, men kan dock få en väldigt "bulig" frekvensgång. Många låter bra, andra inte alls bra.
En TL-högtalare fungerar som så att överföringsfunktionen stämms av vid den frekvens som motsvarar 4 ggr "pipans" längd. Säg att du vill stämma av den vid 30 Hz då blir längden på pipan ca. (340/30)/4 meter. Dock finns fler kriterier som bör uppfyllas då man bygger en TL. Exempelvis att pipans volym ska vara ungefär lika som om elementet hade suttit i en sluten låda, eller hur det där nu var :) (står bra beskrivet på t-linespealers.org) |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:32:27
|
Börjar förstå =) tackar, så det man vinner med voighthornet är alltså att den spelar kraftigt vid resonansfrekvensen, därav elementets egendomliga placering (1/3 av pipans länd)?
Så med andra ord så funkar http://www.t-linespeakers.org/projects/sampson/fqwt.html ungefär som en TL med en förstärkning vid resonansfrekvensen?
|
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:46:55
|
Borde fungera så... Dock är jag inte 100 % på att det just vid resonansfrekvensen som Voigthornet spelar som kraftigast. Var ett tag sedan jag läste om dem, så det kan vara vid någon annan frekvens, men detta är vad jag kan minnas.
Minns även att det var en högtalarkonstruktör som jag känner som var väldigt anti-voighorn :)
Däremot så fungerar ju "vanliga" TL-konstruktioner fint. Dock finns det även där risk för att de blir "buliga" vid högre frekvenser. Det beror till stor del på hur linjen är utformad (antal vikningar, ratio mellan Sd och So, dämpning m.m.).
Det finns även en ytterligare variant av TL-högtalare, Daline konceptet. Där ser lådan i genomskärning ut som om elementet först spelar in en konventionell högtalarlåda. I bakänden av högtalarlådan börjar sedan "pipan". Det finns en väldigt bra svensk bok om just TL-högtalare, där författaren hela tiden beskriver påfund som han gjort från verkliga byggen. Kan dock inte komma ihåg namnet på boken :( Men jag kan nog ta reda på det :) |
 |
|
|
trocadero85
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 21:51:06
|
varför en placering 1/3 från pipans början?
Man har kommit fram till genom experiment att pipan återger en jämnare och bredare frekvenskurva än om man har elementet vid änden. I t.ex. ett exponentialhorn sitter ju elementet vid ändnen men det är heller inget linjärt horn. Det är inte så kinkigt med just 1/3 del från början. Den kanske tom kan sitta halvvägs...
Sök på vad jag skrivit om VH-1:or och kvartvågs pipor för att få mer tips!  |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:01:51
|
Är det nån mer som har åsikter eller fakta så är de mer än välkommna. Funderar nämligen hur man kan påverka frekvenser genom horn/tl/voigt mm. En kompis och jag har lite vansinniga ideer till bil bland annat. Mycket experiment och inte sökandet efter et perfekt ljud , utan lite mer ideer hur man kan få ut mer av vanliga "billiga" element. Bra ljud får man oftast av konventionella lösningar med bra (läs dyra) element, men det är inte alls lika kul =) |
 |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 09:28:38
|
"varför en placering 1/3 från pipans början?"
Placeringen beror om jag inte minns fel (orkar inte tänka efter ;)) för att få en kraftig reflexion vid pipans början. Denna kommer då "ur fas" med tryckvågen från högtalarelementet och kommer sedan resultera i en ökning av ljudtrycket vid den beräknade frekvensen (avstämmningsfrekven/resonansfrekvens) i pipans ände. |
 |
|
|
perkulator
Member

60 Posts |
|
| |
Topic  |
|