| Author |
Topic  |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:00:41
|
Hur mäter jag upp ringkärnetransformatorer och andra transformatorer?
Ringkärnan har två mindre kablar, och två grövre :) jag vet inget, NADA om sådan mätning |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
PelleW
Member

311 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:21:42
|
Förslagsvis kopplar du inte in den direkt till 230V:s-uttaget, då detta kan få mindre trevliga konsekvenser om du sätter in sekundärlindningen istället för primär.  Oftast, jag säger oftast, är primärlindningen mindre grov än sekundärlindningen om transformatorn är av en lite större typ. (primärlindningen brukar också ha gula kablar på många av ELFA:s ringkärnor) Bäst vore om du hade en fungerande liten trafo som lämnar säg 24V VÄXELSPÄNNING (en billig liten nätadapter typ Clas Ohlson borde fungera), så kan du koppla in den på vad du tror är primärlindningen på trafon som skall provas. Sedan är det bara att mäta utspänningen på den. Denna bör då rimligtvis vara lägre än 24V AC, antagligen mellan 1-6V AC. Annars har du nog kopplat den fel väg, och då är det bara att byta sekundär- och primärlindningen. Det är nog ett av de säkraste sätten. När du konstaterat vad som är primär och sekundär är det bara att plugga in den utan trafon imellan och mäta utspänningen. Tänkt på att den kommer dock att sjunka någon volt när den belastas, och att du kommer att få ut "uppmätt spänning * 1.41" när du sedan kopplar in likriktarbryggor och kondensatorbanken.
/Pelle |
 |
|
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:35:15
|
tänk bara på att om du skulle mata in 24 V på transformatorns lågspänningslindning så upptransformeras denna på högspänningslindningen till mellan 170-300 V, beroende på transformatorns omvandlingsförhållande.
Förslagsvis skaffar du en nätadapter som ger lite lägre utspänning, kanske 6-9V, så minskar utspänningen i motsvarande grad.
Går alldeles utmärkt att mäta på , men kan vara livsfarligt att beröra !!
Det är dock säkrare att göra så här än att plugga rakt in i väggen, precis som PelleW beskriver.
Koppla först in voltmetern inställd på AC på TUT (Transformator Under Test) koppla sedan ihopa de två transformatorerna och allra sist, koppla in "nätadaptern" i väggen och spänningssätt, avläs och koppla av nätadaptern varefter du kan byta på primär och sekundär.
Ett annat tips:
Sekundärlindningen ligger nästan alltid lindad utanpå primärlindningen (jag har hittils inte sett någon transformator som varit tvärtom) men det kan vara svårt att se ibland.
/rickard
|
I m only in it for the DIY |
Edited by - rikkitikkitavi on 2003/04/01 22:38:57 |
 |
|
|
PelleW
Member

311 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 22:46:50
|
Ännu en liten notis. Denna lilla transformator bör rimligtvis inte vara alltför liten, för då kommer du att få för högt spänningsfall på den. Du kan göra som så att när du kopplat upp allt med den lilla trafon och den större, så mäter du vad du har för utspänning på den lilla, d.v.s. den spänning som matar primärlindningen på den större trafon. Sen kan du mäta utspänningen på den stora. Sen är det bara att dividera utspänningen mot inspänningen så kommer du att veta ungefär vad du har för utspänning på den stora trafon. Alltså ((Utspänning på TUT) / (Inspänning på TUT)) * 230 kommer att ge dig spänningen när trafon sedan kopplas in utan den lilla trafon innan.
/Pelle |
 |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 09:39:10
|
Annars så går det att mäta resistanserna på de olika lindningarna... Sekundärlindningen bör ha en högre resistans än primärledningen, om jag inte misstager mig. Dock så brukar alltid sekundärlindningen vara av grövre koppartråd så det kan mycket möjligt ta ut sig... :)
Annars är spänningarna på lindningarna ju oftast utmärkta...
Men följ de råd som PelleW med flera har skrivit ner. Kör aldrig(!!) trafon direkt i väggutaget vid prov. Kör den alltid genom ett spänningsaggregat med strömbegränsning. Du kan använda utspänningar på mellan 1-10 V AC och koppla på valfri lindning på trafon. På den andra lindningen mäter du sedan spänningen (AC). Är uppmätta spänningen högre än den inspänning du lägger på från spänningsaggregatet så vet du att du mäter på primärledningen (blir då en stepup). Blir den uppmätta spänningen lägre än den inspänning du lagt på så mäter du på sekundärledningen (step-down) och det är ju i princip alltid så du vill koppla en trafo (om den inte ska vara till ex. ett rörslutsteg där du behöver en väldig hög glödspänning eller till ett par elektrostathögtalare :)) |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 10:10:58
|
Annars så går det att mäta resistanserna på de olika lindningarna... Sekundärlindningen bör ha en högre resistans än primärledningen, om jag inte misstager mig. Dock så brukar alltid sekundärlindningen vara av grövre koppartråd så det kan mycket möjligt ta ut sig... :)
Om vi antar att spänningen transformeras ner från 230volten så kommer sekundärlindningen ha lägre resistans än primär om trafon är optimalt lindad (vilket den troligen är), sekundären har ju då färre varv och grövre tråd... Om du inte har nån liten trafo att testa med som i exemplen ovan kan du koppla en 60w lampa i serie med nätspänningen och testa. Kopplar du då fel kommer lampan att lysa (det är möjligt att den lyser lite ändå om trafon är stor, men då kan du mäta spänningen efter lampan och se när den är som störst för då har du rätt lindning)
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 10:31:54
|
Förresten, NN: vet du att den är avsedd för 230v på primär? (det går annars att mäta upp vilken spänning den är avsedd för om man kollar när kärnan börjar mättas. Man kör då högre och högre spänning in tills att strömmen börjar öka olinjärt, då börjar den mättas) |
 |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 11:47:05
|
Där misstog jag mig, självklart ska sekundärlindningen ha en lägre resistans. Bra norman! :) |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 21:29:02
|
ett tips som jag brukar använda mig av är att koppla en vanlig glödlampa på 40Watt i serie med lindningen man tror är primär, som ovan nämnts så brukar den vara tunnare än sekundären och vara gula eller vita trådar, ofta i en extra (krymp-)slang och normalt sett lindade innerst i trafon. mycket riktigt så är primären också högohmigare än sekundären så länge sekundären ger ut en lägre spänning än primären. (ej fallet vid anodspänningstrafos för rör-stärkare alltså..) |
Livet är för kort för mono |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 22:58:00
|
Okej alla, jags ka se efter hur den fått sin matning, kanske skall den inte ha 220v in, måste kolla opp det.
kablarna är så tjocka, ren tjock koppar, en kardel, så tjock att man knappt kan böja den med ett finger... |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 15:02:34
|
| ja, kolla så det inte är 110Voltare, jag fick en kartong med trafos av en kompis men det visade sig att dom kom från nån industri där dom använde 110Volts system, gissa om jag blev besviken...bara att slänga.. 8-( |
Livet är för kort för mono |
 |
|
| |
Topic  |
|