| Author |
Topic  |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 10:11:29
|
Jag väntade i fler år med att köpa ny cd spelare p.g.a. att jag ville se hur det skulle gå för de nya formatena. Till slut tröttnade jag.
Jag tror inte problemet är cd formatet och tekniken i sig. Problemet är snarare att de flesta cd skivor är för dåligt producerad. Överlag så verkar det vara viktigare att det ska låta högt än bra. Vad spelar det då för roll om vi har 24, 20 eller 16 bitar, då de flesta av dagens skivor lika väl hade kunnat klara sig med mindre.
Majoriteten av de anläggningar som står i Svenska hem är heller inte bra nog för att kunna ta vara på de fördelar ett nytt bättre format ger, då deras dynamikomfång redan är lägre än CD mediets. Högtalarna, rummet och förstärkaren hänger helt enkelt inte med.
Man läser också med jämna mellanrum om hur cd spelare X spöade Sonys dyraste SACD spelare i CD mot SACD dueller. Så min slutsats blir, ha inte för höga förväntningar på varken SACD eller DVDA. Min egen förhoppning är dock att de nya formatena ska föra med sig lite bättre producerade skivor. Men jag är ändå skeptisk. Kan man vara något annat i dagens radio och mp3 samhälle.
|
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 10:32:40
|
Har varit inne på Ditt spår också. Det var dock innan jag lyssnade på de nyare formaten i min PC som klarar DVD-Audio. Mina tvivel försvann direkt. De nya formaten är vad jag personligen har saknat sedan jag slutade med vinyl. Visst är en allt för stor del av "gamla CD-formaten" misshandlade i studios och låter sunk. Men jag har jämfört "Audiofil CD-s" med de nyare formaten och finner själv att det nya formaten är det bästa lyftet ljudmässigt på mycket lång tid. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 10:46:55
|
Srv: jag har iof inte lyssnat via datorn, men jag håller iaf inte med  |
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 10:53:24
|
Ok, jag har alltså ännu inte skaffat en multispelare, därav lyssnande på PC:n för man har ju redan ett gäng "nyaformatskivor". Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
|
Henrik B
Member

52 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 13:29:50
|
| Min erfarenhet av DVD-V från Chesky är att det är en helt annan nivå än jämfört med mina audio fila CD skivor, tämligen nästan löjligt att jämföra visst finns de´t en del mycket bra producerade skivor men det går ju inte att ta miste om CD nackdelar ifråga om dynamikområden samt hur de spelar i toppen. Vad det gäller SACD maskiner har jag aslrig hört en anläggning som tilltalat mig samtidigt som jag inte vet vad som spelar och inte. Jag ser framomot att testa en DVD-A 234/192 skiva prån klubben.net som hade tyvärr endast en, hoppas det snart finns fler. Jag demade detta för en del på fredagen på mässan i Umeå och onekligen som jag fattade det så hålla alla med om att det var klart en annan nivå. En grund förutsättning är att anläggningen klarar av detta också! |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 18:39:15
|
Intressant det där med tekniska specar och visioner. I realiteten är ju dom här 144dB dynamikförhållande och 192khz bandbredd helt ouppnåeliga. Varken SACD eller DVDA kan ju nå ut med sina superupplösningar genom allt brus som elektroniken själv bidrar med. För att inte tala om studioutrustningen. En fördel med SACD är ju att mastern är nästan identisk med skivan ute i handeln. Men distorsionen får man leva med. Bättre än 120dB dynamik får man nog inte ut.Cd brukar klara sig med drygt 100dB och det låter väldigt bra. Sen kan man ju fråga sig om det verkligen finns nån inspelning som ens har det. Det är som att tvätta bilen med smutsigt vatten. Det kan aldrig bli så superkliniskt som man vill. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/04/02 : 19:24:53
|
brumel,
Jag både håller med dig och inte, fast inte samtidigt...tror jag... CD-formatet ÄR verkligen väldigt bra och det tangerar i de flesta fall den mänskliga hörseln, produktionen (med råge!) samt dagens apparatprestanda. Som jag ser det finns det dock två stora skäl att introducera ett mer högupplösande format:
1. Marginal. Med t.ex. DVD-A får vi ett format som ger en stor marginal i alla led från inspelning till spelare. Alla studier hittills visar på att t.ex. PCM 24/96kHz är totalt transparent för alla slags audiosignaler vi kan komma upp med, och detta innebär att vi därmed kan sluta upp att bry oss om formatet i sig för överskådlig framtid.
2. Multikanal. Även om majoriteten av audiofilerna för närvarande fnyser lite åt multikanalinspelningar så tror jag att detta är framtiden inom audioåtergivning. Det kommer nog att krävas några år av tillvänjning både för ljudtekniker/producenter som för oss användare. Men såsmåningom kommer nog de flesta av oss att sitta med väldigt avancerade multikanalsanläggningar och njuta om lika mycket som vi gör av stereo - om inte mer...
Sen tycker jag det är förbannat tråkigt att det rasar ett formatkrig mellan DVD-Audio och SACD. Hur det än må vara med det enas företräden framför det andra, hjälper det knappast oss audiokonsumenter att snabbt få tillgång till musiken och apparaterna. |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
| |
Topic  |
|