HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc kloner - våra byggen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/07 :  00:20:28  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
och det breda karakteristiska klon-leendet
Roligaste jag läst sen i förrgår.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/07 :  16:42:14  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Inga mätningar på dessa skapelser? 0, 30, 60 graders tonkurva vore intressant.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/07 :  18:35:50  Show Profile Send har-man a Private Message
Tjenare!
jag sitter här med mina kloner o har ett basrörs problem1
har köpt ett rör paket från ljudia med portar på och dom har skrivit att "Varje port räknas som 4 cm om röret är längre än 12cm. Om röret är kortare än 12 cm räknas portarna som 2 cm vardera"
det är fysiskt omöjlig o få i det ifall dom ska vara det!

/aLEX

/aLEX

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/07 :  20:26:35  Show Profile Send celef a Private Message
T.G. har kommit med ett nytt dokument som beskriver hur man kan upgradera sin klon med en ännu bättre diskant (SS 9500), nytt delningsfilter, högtalarplacering, mm. Och som vanligt, massor av text, mätningar och bilder!
Spana in: http://members.chello.se/jpo/

sound pollution
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:27:25  Show Profile Send har-man a Private Message
skulle vilja ha hjälp snabbt! om jag ska göra som ljudia säger med dom basrören så finns det inte en sportslig o få plats med röret o trattarna!
hur ska jag göra??

/alEX

/aLEX

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/04/07 :  23:01:46  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Ni måste va det skönaste gänget på jorden ( hifi - forum ) Om man sitter på en Edison 60: a, kan man bygga ett par " kloner " då Eller är man helt ute och cyklar

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/04/07 23:12:57
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:06:32  Show Profile Send bassman a Private Message
Daffyd, som jag har fattat det, så funkar klonerna bäst med just rörförstärkare!

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:08:40  Show Profile Send bassman a Private Message
Har-man, ska du ha tratt på insidan också? I så fall skippa den, om den inte får plats.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/04/08 :  19:59:32  Show Profile Send har-man a Private Message
Bassman: jo jag gjorde det! o nu har jag provspelat dom.. med tvinnad kabel på elementen. bara 6 skruv på frontbaffeln som är o limmad o läcker! o det låter sketbra! bara väntar tills dom är färdiga =)

/aLEX

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:42:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Här är mina välljudande skapelser:









*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/10 :  12:49:43  Show Profile Send bassman a Private Message
Jadu, mangew, de ser fina ut.
Är det fanér du har och vilken sort?

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/04/10 :  17:43:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Inget faner, de är "imitationsmålade" flammig björk av en kompis som kan sånt. Syns faktiskt lite otydligt på bilderna.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/10 :  18:46:57  Show Profile Send bassman a Private Message
Jag kände det nästan! Håller själv på med samma sak på mina kloner. Fast mina blir mörkare. Ett evighetsjobb...

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/10 :  23:04:59  Show Profile Send divander a Private Message
VArför imiterar ni i stället för att sätta dit den äkta varan?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/10 :  23:12:04  Show Profile Send flintan a Private Message
kanske för att slippa skarvar mellan faneret? bävar själv lite inför detta.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/04/10 :  23:13:29  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Äkta hantverk är kul att ha om det gjorts professionellt. I mitt nästa projekt kommer jag att ha helt äkta Palisander faner...det blir nog en höjdare det oxå.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/11 :  09:45:18  Show Profile Send divander a Private Message
Om man använder fanér som är bredare än vad högtalaren är så blir det bara skarvar i kanterna. Dessa skarvar är inte svårare att få snygga än hörn som är målade. Om man vill ha en snygg högtalare så trtor jag att det är betydligt lättare att fanéra än att måla. Det blir betydligt mer slipning vid målning. Sen blir det mycket lättare att fanéra om man använder ett träslag som är enkelt att jobba med. Idag hoppas jag att jag blir klar med fanéring av tre par högtalare som jag har fanérat med fågelögonlönn. Det är ett betydligt mer svårarbetat matrial än många andra träslag. Är det för hårt så spricker det lätt i kanterna. Är fibrerna vågiga eller ojämna så blir ytan lätt vågig. Jag kommer inte att fanéra med fågelögonlönn igen. MEn väljer man ett av alla de träslag som är lätt att arbeta med så är det oftast inget problem med att få ett riktigt snyggt slutresultat.

Inte är det dyrt heller. Inga specialverktyg behövs. Jag använder kontaktlim, spackelspade och en gummivals (det går nog ocså bra med en kavel eller ett par kraftiga nävar), rakblad, målartejp, sandpapper och slipkloss. Faner finns från några tior per kv.m och uppåt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:21:15  Show Profile Send bassman a Private Message
"VArför imiterar ni i stället för att sätta dit den äkta varan?"

Äkta varan? Skulle fanér vara äkta vara?

Jo, inget fel på fanér, men imitationsmålning/ådring har inga gränser, du bestämmer själv hur det ska se ut, om du är duktig.
Jag gör det för att prova på, det är mitt första försök.
Det kan bli VÄLDIGT fint, om det är väl gjort.
Sedan går det ju att måla över eller fanéra över, om man vill.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/11 :  14:28:05  Show Profile Send divander a Private Message
Ja fanér är äkta trä. Det är ingen imotation. Sen finns det själfhäftande "plastfanér". Det är inte äkta trä. Att måla och försöka få det att se ut som trä är inte äkta. Utan detär en imitation av trä. Men jag säger inte att det är fel. Bara lite krångligare. Om man sen är ute efter träutseende så kan det ju vara bättre att lägga på fanér. Ingen ådring ser mer ut som trä än riktigt trä. Sen kan det ju vara kul att måla. Då skall man göra det. Jag tänkte att det kan vara tokigt att måla i stället för att fanéra bara för man tror att det är svårt. För det är det inte.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/11 :  14:44:42  Show Profile Send flintan a Private Message
jag tycker att vi ska försöka hålla den här tråden till färdiga byggen. börjar dra iväg lite från topic "ProAc kloner-våra byggen"
det finns ju flera andra aktiva trådar där fanering, inoljning, basport, dämpning av klonen mm diskuteras.

Mvh
Linus
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/04/11 :  15:37:05  Show Profile Send bassman a Private Message
Ja, vad jag menar är att fanér ger intryck av att vara tjockt, gediget trä, vilket det inte är. Jag har ingenting alls emot det. Mycket snyggt ibland. Vilket tydligt visas bland alstren här på detta forum.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2003/04/11 :  18:52:19  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag är ny på forumet, men har byggt ett antal högtalare, nu har jag ett par som låter väldigt bra, men allting kan ju låta bättre.

ProAc, vad är orginalet egentligen, läste att ProAc passade bra till rör, hittade nämligen en gammal Philips intregrerad rörförstärkare hos den urgamle radiohandlaren i byn (250:-) som funkar alldeles utmärkt.

Men mina senaste skapelser funkade inte så bra till rör, men mycket bra till cd och hemmabio.

Så lite grundläggande ProAc info skulle vara bra.

mvh PGJ

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/11 :  19:53:09  Show Profile Send divander a Private Message
ProAc är en engelsk högtalartillverkare. De har en högtalare som heter Response 2.5. Denna högtalare har fått en del bra kritik och kostar i butik ungefär 43000kr. Det roliga är att det ganska enkelt går att tillverka en nästan exakt kopia av dessa högtalare. Enligt de flesta skall kopian låta väldigt likt orginalet. Matrial till bygget av ett par kloner går på mellan 6 000 och 10 000kr. Den är enkela att bygga då det bara är en enkel fyrkantig låda utan stagningar eller annat "krångligt".

Oops! I did it again
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/04/12 :  00:39:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett tips till er som vill prova fanering för första gången är att använda furufaner. Underskattat träslag. Ett av det billigaste faneren, mkt smidigt att jobba med(mjukt) och kan bli riktigt snyggt. Låt trät vara obehandlat ett tag så det hinner ändra färg. En personlig favorit!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:11:39  Show Profile Send celef a Private Message
ett nytt rykande färskt dokument från tg, se: http://members.chello.se/jpo/2_5_clone_without_notch_filter.pdf

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000