HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tvåvägssub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/05 :  10:57:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har funderat lite, hm, ovanligt. Men iaf. Stora subelement upplevs som slöa och små gräver inte tillräckligt djupt. Lite kategoriskt, jag vet. Men varför inte bygga en tvåvägs sub? Parasite/du förespråkar ju många element. Vad tror du?
Vad tror ni andra? Fördelar, nackdelar, svårigheter, behöver man ett delningsfilter, hur skall den byggas?

Sidofråga: i senaste numret av HemmaBio testades lite dyrare subbor, men dom testade inte att använda två billigare (numret innan testade dom subbor för ung halva pengen). Vad tror/vet ni, en dyr eller två billiga som inte behöver jobba ihjäl sig?

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/04/05 :  11:42:05  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Då är det väl kanske bättre att dela lågt (mellan sub och övriga högtalare). Så att de andra högtalarna får hjälpa subben lite uppåt i frekvens.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/05 :  12:03:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag kan inte tänka mig några fördelar med en tvåvägssubb,
det låter bara jobbigt.

För de pengar konstruktionen kostar så köper man ett vettigt
baselement som klarar att spela upp till 120hz och stoppar
den vart man vill.

Du kan köra flera bra subbasar upp till 220hz utan igentliga
problem med placering, dock kanske du skall försöka ha de
subbar som går högt i frekvens bakom dina frontar !

Klart det skulle vara coolt med en tvåvägssubb, men det finns ju
inga på marknaden, och det kanske säger sig självt, det behövs
inte, det finns bra baselement.

Föresten är det väl också applikationen, i samråd med hur duktig du
är att utveckla lådan, lådan som skall samverka och fjädra elementet,
så jag tror inte som sagt..

..att en tvåvägssubb är nått att bry sig om!

faktiskt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/05 :  12:53:32  Show Profile Send mag a Private Message
JBL ? :-D

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/05 :  13:18:49  Show Profile Send marran a Private Message
velodyne har väl en 2 vägs servo-kontrollerad sub me en 18" o en 15" eller nåt sånt tror jag

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/04/05 :  14:04:51  Show Profile Send Simba a Private Message
Tror det er feil at storte element er "slappere" (i bassområdet) enn små. Det hele henger sammen med frekvensgangen. Jo dypere subben går, jo vanskeligere er det å få den til å integrere skikkelig i rommet. Dessuten er det MYE viktigere med stort areal, enn båndbredde til langt opp i mellomtonen (f.eks 5000hz). En sub uten virkelig dypbass (ofte med "små" elementer) oppfattes ofte som "raskere" og renere, enn en sub som rekker hele veien ned, nettopp fordi den mangler dypbass.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/05 :  15:55:49  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag hade inte tänkt dela subben högt. Det jag är ute efter är snärten å renheten hos en 8-10" och djupet hos en 12-15". En liten baktanke är väl oxå att elementen inte kommer att drivas särskilt hårt och behöver dessutom bara göra det dom e bra på, då borde man väl kunna välja lite billigare element.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/04/05 :  18:05:15  Show Profile Send celef a Private Message
klokt sagt av simba!!

fö, var det inte iö som hade gjort en takstudie på lf slope och sådant?? även basens "rappighet"?

sound pollution
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/05 :  19:08:08  Show Profile Send lasselite a Private Message
jag hitta inget på velodyne.com, har du några fler ideer marran?
vad menar du mag?
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/04/05 :  20:02:42  Show Profile Send LageB a Private Message
lasselite,

Jag har faktiskt tänkt att bygga en tvåvägsub - typ!

-A-
Två stycken Subbasar i stereo (med SLS315 i slutna lådor) under var sin "huvudhögtalare. XO högt, runt 130-150Hz

-B-
En 3:sub (ev med XLS) som hjälper till med det lägsta, under 50Hz

Hepp!

LageB

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:15:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Man kan ju tänka sig aktiva bastorn i stereo med två xls 12 i botten och några 8:or typ pl 22 i toppen som snyggar till den övre basen. Så placerar man dom i varsitt hörn bakom finhögtalarna.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/04/06 :  00:20:18  Show Profile Send marran a Private Message
lasselite: jag vet inte mer än att de nämdes i förbigående i hifi&musik för nåt år sen när de hade ett stort subtest med bland annat en mindre velodyne-sub och även b&w "nånting", linn sizmik och REL "nånting" jag har tyvärr inte tidningen här men någon annan kankse kan rota fram numret tror inte där stor så mycket fakta o där var nog ingen bild men det lät så maffigt så det har etsat sig fast i mitt unga lättpåverkade sinne =)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:17:38  Show Profile Send mag a Private Message
"vad menar du mag?"

det var bara ett tillägg till NNs inlägg då han glömde (hur kunde HAN) nämna att JBL har såna eleement :)

Jag har 12"are och tycker inte dom är bumliga, sitter i basreflex och -3dB punkten är vid 18 Hz vilket borde räcka gott nedåt ;)

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:57:46  Show Profile Send lasselite a Private Message
Nu börjar det likna något
Har funderat lite till, blir det dubbla placeringssvårigheter med en tvåvägssub? Är det därför dom e så sällsynta? om man riktar det stora elementet neråt, vilket brukar göra det lättare att placera subben, och den mindre framåt Vad tror ni, eller e d bättre med två olika subbor?
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:28:30  Show Profile Send Parasite a Private Message
Fattar fortfarande inte redigt vad en tvåvägasubb ska vara bra till, det verkar vara mer jobb en fördelar enligt mig. Och lasse liten, jag har väl direkt inte föreslagit fler element, mest nyfiken på hur det påverkar =).
Nåja , finns ju 10" ( http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=223 ) som går ner duktigt i frekvens, ska själv bygga 2 st portade subbar =).
Du kanse borde kolla in http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb061999.htm när det gäller snabbhet eller inte i basen.
Skulle vilja avslutningsvis söga att det är nog dumt att göra en brutalseriöst projekt med en 2 vägssub, men så länge du har det på experimentstadiet tills du får det bra och inte investerar onödigt mycket i det är det en bra ide =)

kolla in länken nedan för eventuella tipps på utseende till högtalarna =)
http://www.exoticaudio.org/

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:58:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
var det inte din "vägg" med en binge element? har jag missuppfattat nått parasite?

Edited by - lasselite on 2003/04/06 14:13:37
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:37:12  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

XLS -basarna har ju en uppbrutning rätt raskt, och den skall
man se upp med har jag fått höra.
Det finns andra element som går djupt, men som inte har denna
raska uppbrytning.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/06 :  15:37:49  Show Profile Send matson a Private Message
Vad skulle vitsen vara med en 2-vägs sub?

Namnet sub antyder ju att vi är under 150 Hz och det är ju "aktivt-filter-land" vilket medför dubbelt så många slutsteg....

Nej, köp riktiga element istället som klarar av sin uppgift. Det måste få kosta lite att tillverka bra element som kan jobba ända ner.

Mvh
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:37:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
Lasseliten. låter som en kul ide, men nej det var nog inte jag =)
kanske hänvisade till en av svalanders ideer dock, men nåja komnmer inte redigt ihåg

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:45:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Kolla in elementen som heter Dayton Titanic mk 2

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/07 :  11:32:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
Som parasites signatur säger:Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P

Allt handlar inte om att göra det lätt för sig. Man vill ju, förutom att d ska låta bra, ha något orginellt.

Jag läste testet av titanic basen, 10" som i usa kostar ca 1400:- och visst, den kan funka. Tänk å ha den som topp å fylla ut med en 15" i botten ner till sisådär 18hz.

Alltså, jag vill inte veta vad det finns för alternativ, jag vill veta vilka problem jag kan stöta på och hur jag skall undvika dem samt vilka element som kan tänkas funka och hur jag skall driva alltihopa.
D e klart, vet någon att det inte kommer funka så skriv det och förklara varför.

Edited by - lasselite on 2003/04/07 11:33:49
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/07 :  11:41:29  Show Profile Send lasselite a Private Message
lasselitetill då.
Det är ju det vi har varandra till, slippa gå på samma minor allihop. Eller tipsa om något som funkar bra. Och att bolla idéer.

Jag e så glad att jag har er
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:35:16  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Kör med 2st 10" eller 2st 15" istället för en 10" och en 15"!
Desto färre delningar som behövs desto bätre!
Finns inga fördelar med att dela ett område mellan två ellement som båda dom för sig klarar på egen hand.
Du kan ju dock dela från dina huvudhögtalare vid en lägre frekvens. Finns ju små 2-vägs stativare som går rakt ner till 35Hz...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:29:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag förstår inte, jag menade att du skulle köra dessa dayton ned till 18hz minst, i rummet kanske de kommer ännu lägre.

alltså, går dina huvudhögtalare inte djupare än 300hz ?`

vart ska du dela subben? delar du under 80hz kan du köra en 24"

vad är det frågan om igentligen, driver du med mig?

Edited by - Niklas Nord on 2003/04/07 14:30:44
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:53:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:

lasselite skrev:
Jag hade inte tänkt dela subben högt. Det jag är ute efter är snärten å renheten hos en 8-10" och djupet hos en 12-15". En liten baktanke är väl oxå att elementen inte kommer att drivas särskilt hårt och behöver dessutom bara göra det dom e bra på, då borde man väl kunna välja lite billigare element.

Det finns ingen speciell snärt eller renhet hos 8-10"are som inte finns i andra ellement av både mindre och större storlek!
Det är låddesign (storlek, sort), ellementdesign (konform, T/S-parametrar mm.) och delningsfilter etc. som avgör detta!

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2003/04/07 14:54:58
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2003/04/08 :  11:30:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
just det

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000