Vilken maximal ut-spänning ger en genomsnittlig förförstärkare? Pre-outsen på integrerade tycks ligga väldigt lågt, jag antar att en separat förförstärkare ligger högre. CD-spelarens analogutgång brukar väl ligga på 2V, när den inte är variabel.
Maximum output för ett Classé CP-60 är 42 V. För att låta volymkontrollen få arbeta i mer uppdraget läge brukar jag välja 12 dB gain istället för 18 dB. Hade själv en period av "förstegsfri" lyssning men har lämnat detta helt. Försteg är numera obligatoriskt och väldigt viktigt för slutresultatet i mitt system.
Vad är fördelen med att låta volymkontrollen arbeta mer i uppdraget läge? Är det inte så att allt extra (te.x. extra motstånd) som man lägger i signalvägen påverkar ljudet negativt?
Du får en mer precis volyminställning plus att många kontroller (som denna Alps) enligt uppgift tillför minst förvrängning runt medelläget. Det senare är andrahandsuppgifter men jag tycker att det blir ett mjukare ljud helt enkelt.
hehe, var tvungen att glänsa lite. Jag läser kursen avancerad analog design i Lund nu. Men det är så att ett motstånd med högre resistans genererar mer brus. Vet iofs inte hur stora siffor det rör sig om för vi har inte labbat eller mätt på det än. Förhoppningsvis vet jag lite mer efter första labben, som kommer på fredag.
Är det inte att föredra den högre förstärkningen? Ingångskretsarna avlastas ju i och med att de får arbeta vid lägre nivåer. Men låter det bättre, så är det ju bättre! Precisare volyminställning är också viktig för ljudupplevelsen. Rätt volym är ju A och O för en angenäm lyssning!
Sajberrapid: Kul att du också hittat hit Gubbarna vinns precis till vänster om det fält där du skriver in texten när du svarar på ett inlägg. Om de inte är där så vet jag inte. Kanske nån inställning när du skapade ditt account.?
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)