HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Audio research rör byte.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:13:28  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej!
Jag har en fråga rörande rör då man kanske kan uppleva det hela som lite rörigt så som nybörjare ;-)

Är det någon som har erfarenhet av att byta rör i en Audio research förstärkare 6550C alt KT88 rör med allt vad det innebär.
Går det att få lika bra resultat som ett 10 000:- kronors byte med orginal rör?
Mv
Affe

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/07 :  09:45:09  Show Profile Send time a Private Message
Jodå, har nog bytt en del, det gäller att få till biasen för varja rör och efter ett antal timmar kolla det igen. AR innehåller en massa rör och är ganska hårt motkopplade så det blir inte SÅ stor skillnad med standardrör och Dyr-rör. Vad är det för steg du har och har du kopplingsshema med instruktioner för att ställa bias ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:56:42  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej Time!

Jag har funderat på att köpa en ARC VT100 mkII och det finns 8 st. matchade rör att köpa 6550C Golden dragon eller om det finns pengar i börsen KT88 rör som är lite dyrare. Jag har inget kopplings schema men det måste väl gå att ordna. Jag har hittat en bild beskrivning på internet där man visar med foto hur man gör en bias justering.
Har du några bra tipps så är jag tacksam.

Mv
Affe

Edited by - VälLjud on 2003/04/08 02:01:07
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:52:38  Show Profile Send time a Private Message
Det finns ett rör som heter JJ, som antagligen är gamla Teslafabriken, som inte kostar så mycket. Rören behöver heller inte vara supermatchade eftersom du ställer biasen individuellt på varje rör. Jag har bara ägt ett AR slutsteg med fyra 6550,kommer inte ihåg namnet men det var ett tråkigt steg, mycket svarta kusar som brann friskt varannan månad. Överhuvud taget är jag skeptisk till kretskort i rörslutsteg eftersom det är höga spänningar och glödströmmar i det vilket gör att det inte håller i längden.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:36:52  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Ok, men ARC efter vad jag hör håller väldigt hög kvalitet och borde inte ge de problemen du beskriver tycker jag men men....

Mv
Affe
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:04:37  Show Profile Send time a Private Message
Min D 70 gjorde det och de andra som varit på bänken... men de har nog hög kvalitet jämfört med annat. De var tråkiga och hade inte lystern som en triodförstärkare har, mycket korrekta. Jag har inte lyssnat eller repat något ur V-serien så de vet jag inget om, ser dock likadant byggda ut.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000