HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Böcker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/04/08 :  08:13:54  Show Profile Send mac a Private Message
Hej alla hifitokar!

Jag har länge varit intreserad av hifi, men har ändå dålig koll tycker jag. Skulle därför vilja lära mig mer. Jag vill bygga själv, men vet inte hur. Troligtvis blir det ett pat HFLS1 till att börja med, om ingen har något bättre tipps.

Söker alltså böcker som grundläggande förklarar de olika begreppen inom HiFi. Ex. vad är QTS, och vad påverkar dess värde? Hur fungerar ett delningsfilter? Och så vidare...

Även tipps om bra sidor på nätet är välkommna.

Tackar på förhand för alla bra tipps

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/04/08 :  09:29:51  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Tja du kan ju alltid beställa boken "Loudspeaker Design Cookbook" från amazon. Vet dock inte hur bra boken är med det finns det kanske någon som kan säga. Personligen anländer boken om några dagar.;)
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/04/08 :  11:28:35  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker " Cookbook " är jättebra, men jag har en äldre upplaga. Där står iaf ALLT man behöver veta om högtalare.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:35:10  Show Profile Send henricsson a Private Message

http://hem.passagen.se/drkrupp/gk/hifi/index.html

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:45:31  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag vill gärna slå ett slag för "High Performance Loudspeakers" av martin Colloms. Mindre rörig än "Loudspeaker Design Cookbook".

Sen hoppas jag att du inte missar http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//subdet280.htm länken postades på forumet för någon/några dagar sedan. DrKrupps sidor är väl rätt bra de också men tyvärr verkar det som om sidorna endast finns i html-format, jag gillar pdf när det är längre texter.

//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/04/08 :  15:42:12  Show Profile Send mac a Private Message
Tack för tippsen. Har skrivit ut den norska boken. Så nu är det bara att börja plugga

Tänkte nog gå till biblioteket och se om de har någon av de nämda böckerna. I annat fall kan jag höra om de har möjlighet att ta hem. Tror de brukar vara ganska bra på att fixa fram böcker man vill låna. Vore skönt att kunna bläddra och kolla lite innan man köper. Annars är de väl bara att köpa ändå. Trivs man inte med boken, så ser det ju bra ut i bokhylla i alla fall
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000