Author |
Topic  |
|
Johnny
Member

223 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 20:49:05
|
Är det någon som har förslag, tips, länkar eller annat som kan vara nyttigt, så är det mycket välkommet.
Vet ju att Holfi använder det med framgång, men jag vet inte exakt hur dom bär sig åt. Men det ska vara något i stil med dom hade jag tänkt...
//Johnny |
Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape" |
|
Johnny
Member

223 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 10:09:08
|
Ingen som har något att säga, bara något litet?
//Johnny |
Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape" |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 13:01:51
|
Vet inte exakt vilka strömförsörjningar som Holfi driver med batterier... Alla?
Det är ju inte svårt att bygga en CD med batteridrift. Eg. enklare än att bygga med trafos.
Du behöver ju batteri med den DC-spänning som krävs. Klart! I princip så går det att bygga så enkelt. Men sen måste man ju dimensionera batteriets storlek efter de krav som ställs på CD-spelaren. Exempelvis hur mycket ström som dras (A) och hur länge du vill kunna spela (Ah står på batteriet).
Om man sedan vill bygga med spänningsregulatorer oxo (vilket kanske kan rekomenderas) för att hålla spänningen konstant en längre tid (beroende på batteri så ser urladdningskurvan lite olika ut). Automagisk uppladdning är heller inga större problem att fixa till eg. Får ha en krets som känner av utspänningen över batteriets poler, när den sjunker till en viss nivå så får man helt enkelt ha en trafo som är relästyrd (el. dyl) som sätts igång, likrikta det, glätta och köra på batteriet (polvänt då). Batteriet måste dock kopplas ifrån lasten (CD-spelaren).
Behövs flera olika spänningsnivåer i CD-spelaren (i regel är det alltid så) så får man antingen köra fler batterier eller spänningsdela... |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
swede
Member

1091 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 18:11:16
|
Angående laddning, så är ju moderna batterier lite kluriga att ladda, för att uppnå bästa resultat gällande livslängd + batteritid och sånt. Det är inte "bara" att slänga på spänning över batteriet, så vill säga.
Men du (wolfie) har rätt i att det inte är speciellt klurigt att mata dit batteridrift (även om jag personligen tycker att det är ett ormoljeliknande sätt att förbättra sin anläggning på). Det bästa vore kanske att bygga ett "bättre" spänningsaggregat än vad du har för tillfället.
Men om man trilskas och villvillvillvillvillvill göra det ändå, så tycker jag personligen att man inte behöver batterimata "allt". Börja med "signalvägen", dvs digitaldelen. Motorstyrning och sånt kan du fortfarande köra med ful-el från väggen (såvida inte någon här på forumet kan "överbevisa mig" att ful-el från väggen kan hoppa från motorn, över till mediet (CD-skivan), över den optiska länken mellan lasern och läsaren, vidare till SPDIF-delen.
My two pennies, //magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
|
|
Topic  |
|
|
|