Author |
Topic  |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 22:00:24
|
Hej,
jag är nu helt fascinerad av den här sortens musik. Nightwish är en klar favorit men även Edenbridge går varm i cd-spelaren. Har ni fler förslag i samma genre? Dvs "tung" metal med kvinnlig skönsång 
Alla förslag mottages tacksamt. Det kliar i "köpa-skiv-nerven" 
/T benbruten men vid liv... |
|
har-man
Member

148 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 22:17:46
|
Oj bra tråd! vill också veta! hoppas på många svar! Evanescence har du lyssnat på dom?? inte riktigt samma sak.. men grymt bra |
/aLEX
|
 |
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 23:00:41
|
Tristania Sins of thy beloved Within Temptation Trail of tears Sinergy (inte så gothiskt men superbra) Sirenia (tjejen sjunger inte så mycket men när hon väl sjunger )
Detta är vad kommer på just nu, finns mängder av sådana band, ofta leder det ena till det andra..... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 09:48:13
|
Valkyrian av Wagner. Den första metal-musiken med kvinnlig skönsång. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 09:50:51
|
Edenbridge kanske. Men musiken tilltalar mig inte lika mycket som Nightwish.
|
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:02:49
|
Är inte helt i min smak de ovanstående, men jag har hört en del på radion och kan hålla med om att det låter tugnt . Mitt tips är gruppen The Sisters of Mercy, plattan A Slight Case of Overbombing (Greatest Hits Volume One). Låtarna Temple of Love och More kan jag skarpt rekommendera till den som gillar tung musik med lite kvinnoröster blandat med manligt på sång, det låter j-vligt bra! Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:20:02
|
Den temple of love versionen är det ju Ofra Haza som sjunger på, mycket bra. Annars är ju Vision Thing plattan riktigt bra om man gillar TSOM det är den skivan som More kommer ifrån. Trots allt så tycker jag att Floodland skivan är den bästa men smaken är som baken.... och det är ju bara "riktiga" Sisters på First, Last and Always sena hoppade ju Wayne Hussey och en kille till som jag glömt namnet på av och startade The Mission. A SlightCase of Overbombing är ju en samling och det finns en till som heter Some Girls Wonders by Mistake (eller något sådant) där tidiga EP från tidien innan First,last... finns samlade(också "riktiga" Sisters. Coolaste bootleget/tidiga släpp är ju ändå Hand Of God som jag tyvärr bara har lyckats hitta på kasett där finns fina covers på Stairway to heaven, Jolene (ni vet Dolly Parton Låten i en asbra version) och sedan min favorit Abbas Gimme Gimme Gimme(a man after midnight). Ja det är ju inte någon kvinna som sjunger på dessa tidiga men på Floodland finns det.
Melker |
Halmstad |
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:42:52
|
Intressanta fakta om TSOM, tackar Melker! SRV |
Texas Flood........ |
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 20:49:57
|
Jag får tacka så mycket för alla förslag, jag börjar ikväll med att ladda hem lite mp3. Så går jag till skivbutiken imorgon  |
Det kliar i mina fattiga fingrar... |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 20:58:04
|
Kan bara hålla med om Within Temptation, tycker inte så jättemycket om Nightwish för att vara ärlig men Within Temptation får jag gåshud av...  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 11:55:01
|
Även om jag själv brukar rekomendera Sisters i de flesta fall så kan jag inte hålla med om att det passar som något Nightwish liknande. Visst blir det lite kvinnlig skönsång när Ofra Haza klämmer i, men över 90% av låtarna innehåller bara Andrew Eldritch´s slitna och något långa stämband. Här finns det inte heller någon metal, utan Sisters spelar postpunk/goth och stundtals helt vanlig rock. Inte att förväxlas med gothic metal. Fast skall man ändå rekomendera skivor säger jag att First and Last and Always är det bästa de gjort. Bland tidiga låtar/bootlegs kan jag rekomendera Bury Me Deep, Blood Money och Come Toghether. |
Objektivist |
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 19:00:55
|
Finns det fler förslag på denna musikgenre?
Allt är fortfarande av intresse  |
Det kliar i mina fattiga fingrar... |
 |
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 19:59:49
|
Om vi glömmer det där med metal, och koncentrerar oss på den gotiska biten, kan jag tipsa om Miranda Sex Garden. Det är gotisk musik med keltiska influenser, och en duktig kvinnlig sångerska. Stundtals riktigt mysigt.  |
Objektivist |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 13:13:11
|
Blackmores Night kan vara värda att kolla in. Ritchie Blackmore spelar inte mycket metal nu för tiden utan det är mycket akustiskt med inspiration av folk- och medeltida- och renässans-musik. Candice Night sjunger trevligt och det är förbaskat välgjort.
|
 |
|
Ingenjören
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 13:53:51
|
Hej Slumpen!
I genren tycker jag att "The Gathering" och "Theatre of tragedy" är klart bäst. Dessa band kanske inte helt stämmer med beskrivningen tung metal med kvinnosång men är helt klart värda lite tid om man inte hört dem förut. Theatre of tragedy:s skiva "Aegis" från 1998 är en milstolpe som måste höras och gärna ägas. |
/FRED |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 15:23:31
|
Lacuna Coil: Unleashed Memories

Jag har den här den är ganska mysig. Italienskt band.
De var förband åt Theatre of tradegy i sthlm för något år sedan.
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Slumpen
Member

73 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 22:07:59
|
Här hemma har nu datorn laddat för fulla muggar, trots att jag "hängt" på jobbet nästan hela dagen... Och sen hem for jag och lyssnade. Within Temptaion - mycket bra och jag tyckte också om Sirenia. Så jag for och handlade (fler) skivor i eftermiddags. Jag får tacka er alla för ert goda omdömme
mvh Tomas |
 |
|
Majesty
Member

104 Posts |
Posted - 2003/04/16 : 03:24:20
|
Då fastnade du för precis samma grupper som mig då ;)
|
 |
|
|
Topic  |
|