Nu undrar jag ang möblering... Och ta hänsyn till att jag är "ny i laget"... Hur möblerar jag på bästa sätt?
Jag har ett v-rum som är rektanggulärt(som det flesta)... Jag har 2 st B&W CDM9NT och resten NAD tex dvd cd förstärkare....osv. Som jag tidigare skrivit om ska jag fixa en lång låg bänk till.
Jag vet ju att man ska ha ett visst antal meter emellan allt....
Har ni tips, som ni har erfarenhet av ....som ger ulltimat ljud? Dela med er... Jag vill ju fortfarande ha ett funktionellt rum...så som de flesta.
Försök att få till så mycket likt en triangel som möjligt . Denna triangel kan med fördel ha ett större avstång till lyssnaingpositionen än avståndet mellan högtalarna.
Hoppas att detta kan vara till hjälp, det är lite svårt att ge förslag så länge som man inte kan se rummet framför sig.
Mät upp längden på rummet. Dela måttet med 3. Då har du - enligt mitt förmenande - ett avstånd där exiterande av stående vågor blir minimalt i rummets längdriktning. (Det är samma princip som när man placerar ett element "en tredjedel ner" i en kvartsvågspipa, för att minimera stående vågor inne i pipan.)
Gör likadant med rummets höjd och rummets bredd.
Avstånden gäller mätt från baskonen.
Om något av måtten ger en opraktisk placering, räkna då istället på en femtedel på just den ledden!
Tredjedelen är "effektivast", men man kan naturligtvis "blanda" tredjedelsmått i en riktning och femtedelsmått i en annan.
Tycker du det funkar så kan du ju skicka hunkan i efterskott, om du vill... Men skriv inget om att det avser själva tipset. För då blir det försäljning, med allt vad det innebär av beskattning och osnyggt nyttjande av detta forum.
:-)
Strmbrg,
Bara ca 10cm förflyttning av högtalarna i båda ledder gör stor skillnad.
Funkar det inte med 1/5 delar så prova 1/7 delar. Mina står på 1/5 delar.
Skulle förövrigt kunna tänka mig att bjuda Strmbrg på en öl som tack för tippset .
Du kan med fördel pröva att ha 46 grader i den spetsen som du sitter i. En likbent triangel med dig i 46 graders spetsen och högtalarna står då alltså 23 grader ut på varsin sida från linjen framåt från lyssningspunkten. Hoppas du kan din trigonometri.
Fick själv det tipset av Ingvar Öhman för någon vecka sedan. Efter att ha flyttat på högtalare samt stereomöbel satte jag mig för att lyssna. En så holografisk ljudbild har jag aldrig upplevt i min salong förut. Lyssnade bla på ett par skivor som Bertil Alving spelat in. Det var hänförande HOLOGRAFI! Jag var så till den milda grad upprymd av upplevelsen att jag lyfte på luren och berättade för Ingvar vad hans förslag resulterat i.
mvh
"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"