Jag har för mig att Altec Lansing's mer seriösa högtalartillverkning gick i graven i mitten av 80-talet då Altec Lansing's konsumentdivision köptes av ett företag vi namn Spakomatic. Sparkomatic använde varumärket Altec Lansing för att lansera multimediaprodukter till dator-industrin . Det som blev kvar av Altec Lansing var den profesionella divisionen som i slutet av nitiotalet blev uppköpt av ett investmentbolag. Investmententbolaget slogs sedemera ihop med ett bolag vid namn Telex Communications Inc som fortsatte att använda varumärket Altec Lansing i professsionella sammanhang.
År 2000 så slutade man även helt att tillverka högtalare för den professionella maknaden. I samband med detta så sålde man oxå resten av rättigheterna till namnet Altec Lansing till Sparkomatic (senare Altec Lansing Technologies). Till mångas stora glädje så återupptog Altec Lansing Technologies tillverkning och försäljning av professionella högtalare under år 2002 .
Huruvida Altec Lansing Technologies väljer att återuppta produktionen av de formidabla hifi-högtalare som man byggde under 70- och 80-talet framstår idag som föga troligt. Personligen tror jag inte man kommer få se så många hifi-prudukter från Altec Lansing i framtiden
Vill du veta mer om Altec Lansing så kan du titta in på:
1927 startade James Bullough Lansing ett företag som hette Lansing Manufacturing. P.g.a ekonomiska problem så köptes Lansing Manufacturing 1940, av ett företag vid namn All Technical Service Corporation (Altec Service Corporation). James B. Lansing blev vice-VD för utvecklingsavdelningen på Altec och bolaget döptes om till Altec Lansing Corporation. 1946 startade dock James B. Lansing ett eget företag vid namn Lansing Sound, Inc. P.g.a av att namnet Lansing associerades starkt till Altec så "tvingades" Lansing Sound, Inc så namn till James Bullough Lansing Sound, Inc. Detta är företaget som vi idag känner till som JBL
Både Altec Lansing och JBL är således ganska gamla företag som på mer eller mindre krokiga vägar lyckats överleva till dagens datum.