HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarplacering 101
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/04 :  09:07:23  Show Profile Send Patrik a Private Message
Hej Sockergrisar!

Gissar på att det är fler än jag som läst Sladds spännande högtalardueller (mycket underhållande, tack Sladd!) och tänkt tanken att det här med placering av högtalare är bra mycket viktigare och fram-för-allt svårare än vad man först kan tro.

In mot väggen, mera bas. Ut från väggen, bättre klarhet. Vinkla in, vinkla ut, etc, etc... Möjligheterna kan verka oändliga.

Tittar man på bilderna av lyssningsrum som flera lagt in slås man ibland av hur högtalarna står. Åtminstonde jag tycker att det verkar som de flesta har dem stående väldigt nära varandra. Men å andra sidan tycker jag att Timbres också står för nära, så vad vet jag (de som besökt Timbre förstår vad jag menar )...


Det är inte utan att man är lite avundsjuk på Pjotre, Mikael2 och andra som haft Sladd och Björn hemma hos sig för placeringshjälp. (Flertalet är gångerna jag tänkt tanken att; Alla borde ha en Björn! ).


Ämnet är på inget sätt nytt. Söker man på här, på Hifimagasinet eller några av de otaliga utländska forum som finns så tas ämnet upp om och om igen.
Oftast föreslås Wilsonmetoden. Någon tipsar om att hålla högtalarna borta från väggarna. Någon annan om hörn. Här har vi "vår egen" Morgan som förtäljer förträffligeter med tubetraps och andra rumskorrigeringar.


Så vad tror ni? Kan vi få igång en lite mer avancerad diskussion som kan ge lite mer?

Kanske kan erfarenheter om vad vi gjort för misstag, tips vi fått under åren, lärdomar, etc., hjälpa oss alla.

Berätta gärna hur era högtalare står samt hur det kommer sig att de står just så.


Några teorier:

---
It's all about the music!

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/08/04 :  17:17:36  Show Profile Send Patrik a Private Message
Så här brukar jag göra:

  • Utse ungefär var de kan stå med tanke på övrig möblering och estetiskt utseende. Detta ger några kvadratmeter för varje högtalare.

  • Sedan använder jag mig av Wilsonmetoden inom definerad yta. Nu kanske det är en kvadratmeter eller så kvar.

  • Högtalarna placeras inom ytan, vinklas lite, samt flyttas lite hit och dit allteftersom jag lyssnar.

  • Efter en eller några kvällar hamnar de tillräckligt bra.

  • Ofta blir det en mindre justering efter några veckor när jag lyssnat in mig.



---
It's all about the music!
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/08/05 :  05:53:13  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag flyttar omkring mina högtalare ofta.
Har på senaste tiden också insett att placeringen och kringliggande möbler osv. ännu viktigare än vad jag tidigare trott.

Jag använder ingen speciell metod, och mitt största problem är basreflexen, som inte vill te sig naturlig.
Hur långt jag än flyttar dem från väggen så slår den ut diskanten och mellanregistret.

För att basen ska låta normal och torr måste högtalarna nästan stå i mitten av rummet

Jag har dock dålig erfarenhet av högtalarplacering så jag ska nog inte ge några tips

Men jag ska kolla upp alla metoder du tipsade om och testa, tack för dem

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/05 :  07:29:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Man tackar för berömmet!!

Visst borde alla ha en Björn, fråga hans fru, Anna

Jag skulle tro att i princip alla "metoder" du nämner är fungerande sådana. Att ange fast gradantal tror jag inte riktigt på om man betänker olika högtalares arbetsprinciper blandat med olika rums utseende/konstruktion men i huvudsak så fås ju det som är en standardinställning med en likbent triangel med den spetsigaste hörnet i lyssningspositionen.

Strmbrg:s "delat med" variant är säkert en god hjälp. Verkligheten brukar sedan krångla till det hela med fönster, vinklar och vrår, dörrar, golvkonstruktioner mm...

Wilsonmetoden är den mest heltäckande av dessa. Dock så ger även denna mest en grov fingervisning om var högtalarna kommer att låta bra framför allt sett ur ett bas/mellanregisterperspektiv. Basen är oftast det som ställer till mest problem och en bas som bumlar omkring och lever lite sitt eget liv lägger ett lock även på de andra registren.

Med Wilsonmetoden får man oftast något som ser ut som ett fyrkantigt område tejpat på golvet av olika storlek. I detta område finns det som regel inga otrevliga noder som kan dränka återgivningen. ( lågbasen kan dock alltid ställa till överraskningar vilket framkommer vid lyssningen) Men nu återstår ju resten av jobbet att få till fokus och renhet. Behöver högtalarna upp från golvet en eller två cm? Om man vinklar in för hårt så "hörs" ibland högtalarna (vilket vi inte vill paradoxalt nog), för mycket vinkling utåt ger en luftig "fri" återgivning fast utan riktig kropp eller substans av rösterna, om man ändrar i lodled så kommer rummets ambiens fram men händer det något annat också?.....

När Björn pysslar med det här så är det som en gammal orgelstämmare i arbete, vrida, lyssna - - -, skrapa lite, muttra - - -lyssna, muttra, skrapa lite till,ehmmm - - - tom blick, nu sitter det! Nästa moment.....

(dålig liknelse kanske, Björn "skrapar" ju inte med någon kniv som en orgelbyggare gör men det är samma cykliska beteende)

Till detta kan man så lägga de olika högtalarnas egenheter och utstrålningskarakteristik. En 3-vägs sluten låda av typen Infinity, en Martin Logan Ascent, en Mirage M3 eller en som fyrar av basen sidledes som QRS Saturnus låter sig inte placeras på samma sätt. Erfarenheter av många typer av beteende är det som avgör hur lyckad en placering blir.

Nu brukar ju jag göra reklam för Björns yrkeskunnande men det är han väl värd. man lär sig något själv varje gång man är med. Om alla hifiaffärer i Sverige dör ut så blir det långt till folk med denna kompetens. Hifi är ju så mycket mer än "pryl - kostar?". Skrotet skall ju fås att fungera hemma också!

Om nu någon annan skall lära sig något av denna berättelse så är det nog att man måste "ta bort" basen först. I mer än hälften av de svenska hifirummen står högtalare och presterar på 50% av sin kapacitet. Med en bas som återger mer osvullet och nyanserat (kan låta tunt i början om man är invand på billjud etc) så blir all annan återgivning så mycket bättre. Det är också en av anledningarna till att de stora högtalarna som går djupt ned ofta låter bra uppåt. En sådan högtalare har sällan en "gräddpuckel" där högtalarens fysiska basgräns är. (ofta en avstämd basreflex som skickar på lite extra precis innan den "ger upp" för att inte låta tunn). Utan puckel så lämnas resten av återgivningen att andas ordentligt.

Sedan finns det mer extrema varianter av injusteringsalternativ som det Joakim Gerhard förespråkar med huvudet dikt mot bakvägg och högtalarna ganska långt ut på var sida i rummet men jag har inte vågat prova ännu.....

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2002/08/05 :  13:32:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Att låta högtalarna spela diagonalt i rummet är en variant.
Kanske minskar problem med reflexer från väggarna.
Hos Radiolagret körde man med denna variant samt att man hade högtalarna tätt ihop, c.a 1 m mellan högtalarna.
Alla sätt är bra utom dom dåliga och det är ju gratis att experimentera om man nu inte behöver muta frun för att få tillstånd.

Go to Top of Page

StefanN
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/08/05 :  15:07:04  Show Profile Send StefanN a Private Message
Alla olika fenomen beroende på vinkling av högtalaren tror jag beror mycket på direktiviteten hos högtalaren. Frekvensgången varierar helt enkelt beroende på vridningsvinkel och blir helt beroende på högtalarens specifika strålningsmönster... En trevägare borde alltså påverkas mindre av vridning än de bredbandare som jag kör med. (Då avseende direktljudet). Hmmm... bara lite funderingar. Vad har en elektrostat för spridningsmönster? Hur påverkas en sån av vridning?

Det är väl inte många som kör med bredbandare, men det jag märkt är att man tjänar på att snurra på dem en hel del för att få fram vad som låter bäst.

Rätt kul är att sitta med småhögtalare på skrivbordet rejält vridna inåt. Siktande "på fel sida om huvudet" (höger siktar precis till vänster om huvvet). Häftig stereoeffekt utlovas.

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/08/05 :  21:10:43  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
John Dunlavy har också en del tankar om högtalarplacering, vilka åtminstone fungerat bra i mitt rum.

Finns på www.dunlavyaudio.com.

Mvh. RKL

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/05 :  22:19:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej RKL!

Du har fått mail av mig men jag fick inget svar. Har du läst det?

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/08/06 :  07:51:33  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej Sladd,

Det har säkert åkt till hotmail-adressen, som jag helt lamslagit under sommaren....

Skall kolla det genast och återkommer å det snaraste...

Mvh. RKL

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2002/08/06 :  07:55:54  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej igen Sladd,

Min hotmail hade stängt av sig under sommaren, så ingenting har kommit fram....

Har nu åtgärdat problemet, kan du skicka mailet pånytt till rkl30@hotmail.com ?

Ledsen för det onödiga trasslet.....

Mvh. RKL

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/06 :  08:42:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ingen fara!

Mailet skickat igen

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

hifiopinion
Starting Member

30 Posts

Posted - 2002/08/06 :  09:35:55  Show Profile Send hifiopinion a Private Message
Hej,

kan rekommendera intressant läsning på Audio Physics hemsida angående högtalarplacering. Se http://www.audiophysic.de/produkte/aufstellung/aufstellung_e.html

/HO


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000