Jag sitter och försöker bygga upp och simulera en nätdel i CircuitMaker och skulle behöva hjälp med två saker.
1. Så fort jag ökar värdet på kondensatorn till ett värde över 1uF så får jag ett felmeddelande som säger "Steptime too small". Finns det någon som vet hur jag ska göra för att undvika detta felmedelande.
2. Och hur simmulerar jag exempelvis Lundahls "Choke" LL1638.
Till Loovet Skicka mig filen så ska jag se om jag får samma svar. Det har förmodligen att göra med defaultinställningen. Du har väl ställt in start och stop. Sen får du trycka ”Set default timing” för att få fem hela Hz i bild. Jag är inte helt klar på problemet men har stött på det själv flera gånger tidigare. Då brukar jag bli förbannad och ta en kopp kaffe. Sen börjar jag om från noll. Brukar hjälpa. Har du testat det? (Smilie) Klart att det finns en förklaring. Jag är också intresserad så vi kan ju reda ut det gemensamt.
Om Lundahldrossel Sätt en induktor/spole och ett motstånd i serie och sätt dom värden som den riktiga drosseln har. Induktansen vet du och Lundahl uppger förmodligen också resistansen. Har inte kollat men det skulle förvåna mig om han inte gör det. Annars kan du ju bara ohmmäta drosseln själv.
Vänd på trafon så hoppar kretsen igång. Jag har ingen förklaring varför men det dyker nog upp en så småningom. Ett till ett borde vara ett till ett hur man än vrider och vänder på det
Kul att det funkade hos dig med. Circuitmaker är ett kul program. Jag fortsätter gärna en diskussion i ämnet. Har en del uppritat som du kanske skulle gilla. RIAA-steg, slutsteg, filter och lite annat smågodis. Har du tillgång till hela programmet eller bara demon?