HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brev till Transparent
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/05 :  12:35:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjenare morello.

Ett tips är att du skickar ett mail och ställer liknande tekniska frågor till PS-A och deras nätkablar och högtalarkablar. De är rätt duktiga på att svara på e-post iallafall. Mycket bra support. Goda förutsättningar för svar iallafall. Bara ett tips

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/06 :  00:42:06  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Thomas A.

Jag ska gärna kika igenom det du vill ha kommentar på. Jag har dock inte ork eller tid över just nu. Har jobbat för mycket. Jag kikade lite förut när du frågade men behövde då mer tid för att sätta mig in i det hela men glömde sedan bort det. Risken är att jag glömmer det hela och tråden försvinner ner igen, och du får gärna påminna mig om mina komentarer uteblir.

Jag kan dock inte lova att jag har något vettigt att komma med. Vad jag minns var det dock inspelninga på dator med olika kablar. Jag är i alla fall rätt så hemma på inspelningsbiten.

Vad jag egentligen ville ha sagt är att påminn mig gärna.

John

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/06 :  00:54:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
God kväll (eller morgon?) John,

skillnadsskignalen på inspelningarna med standardkabel och "exotisk" nätkabel visar ett tillskott av brus. Medans skillnadssignalen mellan två inspelningar med exotisk nätkabel är mycket mindre. Synkningen verkar ok.

Jag misstänker mycket skit på nätet och otillräcklig filtrering i dator/ljudkort/DA eller AD omvandling? Eller nåt fel i mätningen?

Själv försökte jag inducera störningar in i CD spelaren med hårtork kopplad på samma linje och ± nätfilter idag. Såg inte någon större skillnad i genererat bakgrundsbrus när jag spelade ett 0-bit spår.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/06 :  07:16:52  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
God Morgon Thomas.

quote:
Eller nåt fel i mätningen?

Det är detta jag tänkte att jag kunna leta efter. Det krävs en nogrannare läsning. Jag hittade inget fel sist men kom inte igenom texten helt.

John

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/06 :  08:02:25  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

God kväll (eller morgon?) John,

skillnadsskignalen på inspelningarna med standardkabel och "exotisk" nätkabel visar ett tillskott av brus. Medans skillnadssignalen mellan två inspelningar med exotisk nätkabel är mycket mindre. Synkningen verkar ok.

Jag misstänker mycket skit på nätet och otillräcklig filtrering i dator/ljudkort/DA eller AD omvandling? Eller nåt fel i mätningen?

Själv försökte jag inducera störningar in i CD spelaren med hårtork kopplad på samma linje och ± nätfilter idag. Såg inte någon större skillnad i genererat bakgrundsbrus när jag spelade ett 0-bit spår.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Hej TA!

Jag tror att ganska många CD-spelare mutar utgången med "tysta" spår.
John Atkinsson(stereophile) brukar kringgå detta genom att låta LSB "toggla" med låg frekvens.

mvh

Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/06 :  20:58:13  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
svar från transparent:

Dear Mr. Morello(ändrade lite,

Thank you for your interest in Transparent. The PowerLink XL 20 is our best power cord. As you read on our website we use a low-pass filter network to attenuate RF noise. The network attenuates noise above 1MHz — the exact amount of attenuation varies with the source and load impedances — however there is no attenuation of low-order 50Hz AC harmonics (ie 100, 150, 200 Hz, etc). Our PowerBank and PowerIsolator products attenuate noise starting at approximately 1000Hz and they are designed to be used with our power cords. We have found that noise filtering in the 100-1000 Hz range is detrimental to the performance of audio/video components as it invariably introduces other distortions and phase anomalies.

There are many aspects of the PL20XL's design that make it our best power cord: the RF noise reduction networks are one important aspect; some other critical features include the internal cable geometry, the strand size and purity of the copper conductors, the low-loss teflon dielectrics, the triple EMI/RFI shielding system, the high quality plugs and connectors, and the termination techniques we use. Every aspect of this design is intended to facilitate the delivery of pure, clean, undistorted AC power.

Please let me know if you have any other questions. Have you had an opportunity to audition the PL20XL in your system? We feel that listening (when the cable is used for audio products) or viewing (when the cable is used for video products) are the only legitimate ways to determine a cable's performance. Quantitative analysis can help us understand what we are seeing and hearing. However, as you have probably experienced, some products measure very well and still perform very poorly. We believe the eyes and ears should make the final judgement.

Sincerely,

Josh Clark
Product Design
Transparent Audio

Vad ska man säga? Han skriver att filtret är avsvstämt till 1Mhz.
Kul att han drar in Tefln i brevet.

Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/07 :  07:07:33  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
God morgon Thomas.

Jag ser inget direkt fel med mätningen. Vad jag kan säga är att det skulle vara bra om samma mätningar gjordes flera gånger och det då fanns möjlighet att kika på ett större urval av dessa mätningar. Tänk om det var mer skit på nätet vid ett specifikt ögonblick och audiointerfacet med mera var känsligt för detta. Dator med interface är i sig en vansklig historia som ibland kan spöka lite. Med flera mätningar skulle man kunna dra slutsatsen att det omöjligt kan spöka endast när referensen(vanliga nätkabeln) är inkopplat. Lite statistiskt underlag för att det inte var ett "worst case"-fall just när objektet inte var med.

Vanliga nätet är i sig en föränderlig historia och för att kunna dra slutsatser behövs alltså flera mätningar med slumpmässig i och urkoppling av referens samt objekt. Det samma kan sägas om datorer och installerade hårdvara i många fall.

John

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/08/07 :  12:18:35  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag är ingen elektroguru, men när jag läser svaret så slås jag av hur enormt innehållsfattigt det är. Endast säljpitchar utan substans. Eller....

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers.
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/07 :  12:30:15  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Jag är ingen elektroguru, men när jag läser svaret så slås jag av hur enormt innehållsfattigt det är. Endast säljpitchar utan substans. Eller....

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers."

Ungefär så ja.
Å andra sidan var jag lite "snällare" mot Transparent jämfört med Nordost. Ställde bara två frågor. Jag fick svar på en.

Joe Morello

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/07 :  12:33:50  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers."

Hej!!

Om du tycker det var ett "enormt innehållsfattigt svar" tycker jag du ska ta tillfället i akt att ställa dina frågor(de du inte fick svar på i svaret till Morello) till Transparent som nu Sladd har fixat möjlighet att göra. http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1342

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/07 :  12:53:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Svaret säger exakt det som många av oss och även många tillverkare av olika hifiutrustning hävdar. Använd öronen, och lyssna på vad en produkt har att ge. Mätningar säger inte så mycket om hur det låter.
Och jag tror inte att Transparent avslöjar allt, som dom kan i det här ämnet. Dom och andra tillverkare av Hifiutrustning är inga välgörenhetsinrättningar, som delar med sig av det kunnande som har kostat dom en massa slantar i forskningslabbet.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/08/07 :  13:27:11  Show Profile Send Jens a Private Message
quote:
Dom och andra tillverkare av Hifiutrustning är inga välgörenhetsinrättningar, som delar med sig av det kunnande som har kostat dom en massa slantar i forskningslabbet.

Nelson Pass delar gärna med sig både med idéer och konstruktionslösningar. Han är kanske är lite mindre paranoid än genomsnittet av hifi konstruktörer. Kolla t.e.x på www.diyaudio.com där Lord Nelson är en flitig gäst. Lite mer folk av hans dignitet här på forumet och det skulle bli ännu trevligare
/Jens

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/07 :  13:32:24  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Dom är här, var så säker, men det är ovanligt att de är aktiva. De gillar att observera hifins strömfåra om vi skall vara lite filosofiska.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/08/07 :  13:39:07  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Svaret säger exakt det som många av oss och även många tillverkare av olika hifiutrustning hävdar. Använd öronen, och lyssna på vad en produkt har att ge.

------------------------------------------------------------

Jorma

Undrar om Transparent "lyssnar" med både öron och ögon eller om de testar blint

Joe Morello

Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/08/07 :  13:39:28  Show Profile Send Jens a Private Message
quote:
De gillar att observera hifins strömfåra om vi skall vara lite filosofiska.

Det hade varit kul om de kunde stämma lite i bäcken också.
/Jens

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/07 :  13:56:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:

Svaret säger exakt det som många av oss och även många tillverkare av olika hifiutrustning hävdar. Använd öronen, och lyssna på vad en produkt har att ge.

------------------------------------------------------------

Jorma

Undrar om Transparent "lyssnar" med både öron och ögon eller om de testar blint

Joe Morello

Jag skulle tro att dom gör både och. För att fastställa om det finns någon skillnad, så kör jag också med blindtest när jag får hem ny kabel, och så tar jag stickprov på kabeln, för att få veta att den inte skiljer sig från originalkabeln. Men när jag utvärderar om något är bättre eller sämre, så använder jag inte blindtester.
Och just nu utvärderar jag Bybeeprylarna som sitter monterade inne i mina högtalare. Och dom ser jag inte, så kan det inte kallas att blindtesta då

Jorm
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/07 :  22:02:15  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jorma. Jag blir förvånad.

Jag visste inte att du testar blint. Ahhh, det värmer i en gammal blindgångare som mig .

Att sedan utvärdera det hela öppet är ju inget problem. Man har ju i blindtestet kommit fram till något som man sedan kan i lugn och ro utvärdera om man vill. Om det nu var någon skillnad vill säga.

John

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/07 :  22:33:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har nämnt detta tidigare vid några tillfällen, John.
Det får absolut inte skilja i ljud mellan kablarna så länge dom säljs under samma namn. Men det här med blindtest kör jag bara med mina egentillverkade produkter. Det övriga som jag importerar litar jag på att respektive tillverkare håller kvaliten. Och när jag utvärderar nya produkter, egna eller andras, så lyssnar jag inte blint.
Bybee tex. ska ju lödas in i högtalaren eller apparaten. Det blir lite jobbigt med blindtester att plocka isär och löda loss den igen, men det ska vara såpass stor förbättring av ljudet att blindtester inte ska behövas i den egna välkända anläggningen. Jag hör direkt om något har försämrats i anläggningen. Som tex. i förra veckan när jag upptäckte att något var fel. Det hade blivit en lätt komprimering av transienter som jag inte kände igen. Efter lite felsökning, så hittade jag en huvudsäkring i mätarslåpet som hade fått en litet brännmärke i botten. Antagligen hade jag när jag installerade den nya strömmatningen inte slått av huvudbrytaren innan jag lossade säkringarna. Och att lossa en säkring med belastning på ger ofelbart en gnistbildning som ger en liten loppa, och det blir sämre kontakt.
Små saker som ställer till det när man har för bråttom.

Jorm
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/07 :  22:59:48  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag minns att du nämt att du testat blint "förut" men trodde att du slutat helt. Där ser mam vad man kan missa som blindtestaren sa.

John

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000