HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur 'spela in' cd spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/04/26 :  14:08:46  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Hur ska man 'spela in' cd spelare egentligen?

Räcker det att ha en cd i och bara låta spelaren vara på play i några dygn, eller ska man ha på förstärkaren vid in-spelandet? Har det någon teknisk betydelse? Ljud av eller ljud på alltså...

Edited by - millenniumking on 2003/04/26 14:09:30

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/04/26 :  14:34:40  Show Profile Send fredde a Private Message
Det är bara att låta cd-spelaren gå själv. Om förstärkaren är på eller inte spelar ingen roll för inspelningen av cd:n.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/04/27 :  11:50:13  Show Profile Send millenniumking a Private Message
roger
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/27 :  13:42:16  Show Profile Send audiogear a Private Message
Är det verkligen så här enkelt? Jag har för mig att elektroniska kretsar som involverar transistorer kan uppvisa olika ingångsimpedanser beroende på arbetspunkter. Detta borde kunna innebära att en förförstärkare som är avstängd har en annan ingångsimpedans än en som är påslagen. Om vi då antar att ingångsimpedansen blir mycket högre för en avstängd förförstärkare så skulle det innebära att CD-spelarens analogdel inte får jobba lika hårt i detta fall och att inspelningstiden därmed skulle bli längre. Om man har en passiv förförstärkare borde det dock inte spela någon som helst roll.

Jag har själv funderat kring det här och skulle bli tacksam om någon elektronikkunnig person bringade lite klarhet i mitt resonemang ovan (var är du Rebo?)
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/27 :  14:49:49  Show Profile Send Rebo a Private Message
Tjena audiogear

Jo, visst påverkar arbetspunkten på t.ex en bipolär transistor impedansen mellan basen och kollektorn, medan en FET har en relativ hög gate-impedans oberoende av om den är på eller av.

Men frågan är om en cd spelaren kommer att märka av detta? Jag vet inte helt säkert och det kanske kan variera mellan olika försteg. Men i många försteg skulle jag tro att det sitter iaf ett par passiva komponenter innan själva transistorerna och att dessa i mycket större utsträckning kommer att påverkar vilken impedans cdspelaren ser.

Nån annan som vet mer säkert?
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/04/27 :  15:03:17  Show Profile Send millenniumking a Private Message
jag tar tillbaks mitt roger ett tag nu blev det ju intressantare
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/27 :  21:56:24  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Nån annan som vet mer säkert?

Rebo:
Det verkar inte så.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:49:53  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har precis lyckats få bra ljud i min Densen Beat B-400..
Den var begagnad när jag köpte den och uppgraderad till senaste versionen innan Plus..
Även lasern var utbytt, när jag fick hem den och ett antal dagar/veckor därefter, så
lät den stelt, hård i toppen, den betonade övre basen och mellanregistret på ett
obehagligt sätt, basen fanns - men den var onyanserad och kom "stötvis" eller i "klump" om
om man så vill. Ljudet upplevdes som "burkigt" och ville inte släppa från högtalarna riktigt bra.
Okej, jag överdriver lite för tydlighetens skull - men ni fattar vad jag menar..

Efter att ha läst denna tråd så tänkte jag: Ok cd spelaren får helt enkelt gå på repeat ett tag..
Jag körde med med ljud dagtid och stängde av slutstegen nattetid (försteget står alltid på)..

Resultat: Det tog inte många dagar för att ljudet skulle att falla på plats, nu finns nyanserna..
En silkeslen detaljerad topp, ett mkt naturtroget mellanregister och en underbar nyanserad bas - som har bra djup. Det mest fantastiska är hur ljudet släpper från högtalarna - 3D upplevelsen är mkt god i alla riktningar, men framför allt i djupled - det känns som högtalarna försvinner i ljudbilden..

Så långt allt väl! Men - när jag sedan spelade en skiva med HDCD kodning, så kom antydningar till det oinspelade ljudet tillbaka... Så vad göra? Jo köra samma procedur med en HDCD skiva... ett par dagar så låter det kanon även där..

Så vad säger nu detta? Jag är inte så tekniskt bevandrad men är intresserad av era åsikter..
Ingår inte HDCD i spelning av vanliga skivor? Varför upplever jag i så fall det jag gör?

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/05/06 :  14:39:48  Show Profile Send jonta a Private Message
Anser ni att man bör/kan göra det på alla cd allaprisklasser och att det gör skillnad t ex min nya 3000kronorsNAD c521i?

Dreams never end!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000