HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ino X-2 eller V-2/V-4?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/28 :  19:55:07  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Tjenixens!

En fråga till alla Ino-kännare därute. Jag är duktigt sugen på ett par basmoduler och undrar lite om de mindre modellerna.

I beskrivningen står det att alla modellerna har samma klangkaraktär, men tänkte ändå höra om någon hört skillnaden mellan den minsta modellen, V-2, och de näst minsta, X-2? Är det skillnad förutom i ljudtryckskapacitet och nedre gränsfrekvens?

Maggropskänslan är att Ino-modulerna är ett hejdundrande köp, men det hade varit kul att höra lite konstruktiv kritik om dem. Finns det något man bör tänka på jämfört med andra basar? Är de så bra som jag intalat mig att de är??

Ingen som har en bild på hur de ser ut?

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:08:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Har ej hört V-modulerna. Däremot har jag hört X-modulerna (dock i versionen basstödet bs60). I X så sitter det 10-tummare, och V har 8-tummare. Naturligtvis torde ljudet mellan dem skilja sig åt då X-modulerna har större ljudtryckskapacitet. Distorsionen vid samma ljudtrycksnivå brukar vara lägre med större element och det skulle förvåna mig om det skulle vara tvärtom i detta fall. Jag tror att V-modulerna har högtalarmembran av aluminium. X-modulerna verkar ju dock gå lite djupare, och det är ju bra.

Om det handlar om en penningfråga, så skulle jag själv om jag hade begränsad mängd pengar, hellre köpa 4 st V-moduler istället för 2 st X-moduler. Därigenom kan man lättare få en jämnare frekvensgång i basregistret på lyssningsplats vilket vida överstiger de eventuella nackdelarna med de mindre elementen. För de flesta normala människor tror jag att 4 st V-moduler räcker.

Efter några år med bra basmoduler (och förutsatt att man har snälla eller döva eller inga grannar) får man dock ett habegär efter MYCKET större basmoduler. Så en viss risk finns det att du till slut sitter med monsterbasar. För mig skulle ett liv med stativhögtalare vara helt uteslutet...

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:19:46  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

NN - snart med monsterbas

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/29 :  12:11:37  Show Profile Send matson a Private Message
Ha! Det är ju nästan exakt samma funderingar som jag har!

Jag tycker Ino X-4 verkar vara hur intressant som helst!
För ca 8 papp om man bygger lådorna själv får man ruskigt mycket för pengarna(15 papp annars+tillägg beroende på finish)!
V-modellen tar ju nästan lika mycket plats och i pris skiljer ju i princip ingenting, så jag hade valt X-modellen.

Kommersiella konkurrenter inom denna produktgrupp finns väl knappt(eventuellt kan GoldenAge ha något, eller så kan man ju höra med EngelholmAudio).
DIY finns däremot en del som tål att fundera på, men det kanske inte är intressant??

Mvh
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/29 :  13:14:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle också välja X-modulerna, den dagen 2st inte räcker kan du alltid gå upp till 4st och sen senare 6st.
Det är smidigare en till slut ha 10-12st V-moduler.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

AmericanTabloid
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/29 :  13:33:12  Show Profile Send AmericanTabloid a Private Message
Hej!!!

Har ett par Ino bas stöd bs60 som jag använder som basmoduler med en Ino Audio Cr-8s och separat förstärkare. Håller med knoppen att sikta på använda flera element för att jämna ut frekvensgången. Tyckte att jag hade mindre "toppar" när man körde med basstöden som basstöd, det vill säga att man även använde huvudhögtalarna fullregister. Dock blev en massa annat betydligt roligare med elektroniskt delningsfilter, så jag valde den varianten.

Simma lugnt!!!
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/04/29 :  13:40:20  Show Profile Send AU a Private Message
AmericanTabloid, intressant, vad blev betydligt roligare med elektroniskt delningsfilter? Kan du inte berätta, jag har lite funderingar angånde pi60/bs60 och det vore kul att få höra dina erfarenheter.
MVH
AU

quote:
Dock blev en massa annat betydligt roligare med elektroniskt delningsfilter, så jag valde den varianten.

Collecting stars..
Go to Top of Page

AmericanTabloid
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/29 :  18:13:34  Show Profile Send AmericanTabloid a Private Message
Au, du har ett PM!!!
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/29 :  18:41:53  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Oj oj... Det låter trevligt det här. Är det någon som har en bild på skönheterna?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

doktor Tweak
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/04/29 :  19:35:59  Show Profile Send doktor Tweak a Private Message
Doktorn ordinerar: Beställning av öhmans produktförteckning! Det kan man göra på inoaudio@hotmail.com

Man skriver snällt och frågar bara.

Fast bilder vet jag inte... Å andra sidan, skönheter vet jag inte heller...

/the Doc.

Edited by - doktor Tweak on 2003/04/30 10:39:52
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/29 :  20:38:42  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Produktförteckningen är redan anskaffad och läst fram- och baklänges! Bilder var dock minst sagt en bristvara...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

doktor Tweak
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/04/30 :  10:44:14  Show Profile Send doktor Tweak a Private Message
Doktorn ordinerar: Korrekta emailadresser.

Även läkare kan skriva ut korrupta recept. I själva verket är det bara läkare som kan skriva ut korrupta recept...

Hoppas att ingen sitter med inoaudio@hotmail.se
Öhmans korrekta emailadress är förstås: inoaudio@hotmail.com

Sorry ingenjör'n

/the Doc.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:04:53  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Nån som vet om lådorna är väldigt komplicerat uppbyggda? Fundilerar på om tom en teoretiker som jag skulle kunna snickra ihop ett par och därigenom spara en slant eller två...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:31:37  Show Profile Send matson a Private Message
Det borde vara mycket enkelt att bygga lådorna själv!(sagt/skrivet av någon som inte har en aning om hur ritningen ser ut!)
Enda problemet torde vara eventuell fanering(men det kan man "lämna bort" om man känner för det).
Borde räcka med att man klarar av att öppna limflaskan och ledsyn vid sammanfogningen....

Mvh
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:39:40  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Suveränt! Då blir det nudlar ett tag. Habegäret efter ett par X-2 är nu psykotiskt starkt...
Skall bara lyckas övertyga flickvännen att det kommer att mullra och bumla mindre i basen med massa moduler (har en vansinnesresonans vid 60-70 Hz ungefär)... =)

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/30 :  11:40:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej DasKapital!

Baslådor generellt är enkla att dimensionera fomaten på eftersom exciteringen av lågdväggarna är så lågfrekvent att lådan endast kommer att fjädra och inte komma i resonans, om man valt tillräcklig väcktjocklek förstås.

I senaste JAES fanns en intressant artikel om ljudustrålning från högtalarlådor. De kom fram till att förstyvningar inte alltid var av godo. Mätningar hade gjorts m h a s k modalanalys. Sedan hade man gjort ljudustrålningsberäkningar m h a boundary element metoden.

Slutsats: Om du inte har tummen mitt i handen, kan du enkelt bygga dina lådor själv.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:28:49  Show Profile Send matson a Private Message
Knoppen: Vilket material skulle du rekommendera att bygga basmoduler i?
Jag har fått för mig att MDF används lite för slentrianmässigt vid alla högtalarbyggen.....min tanke är att spånskiva(som är ännu mjukare) borde vara bättre på att dämpa resonanser i en fullregisterhögtalare medan man i en basmodul/subwoofer kanske borde prova ett styvare material(tex plywood), vilket i min förvirrade hjärna borde flytta upp lådans resonans högre i frekvens(bra i detta specialfallet alltså).
(Sen hur hörbart detta är kan vi bortse från bara för diskussionens skull)

Mvh
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/30 :  12:34:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Dämpning och styvhet är olika saker. Både dämpningen och styvhet beror på geometrin. MDF är bra för det har samma egenskaper i olika riktningar vilket vanligt trä inte har. Jag har aldrig brytt mig om att studera vad som är skillnaden mellan spånskiva och MDF. Det är lättare att få hög precision med MDF. Å andra sidan är spånskiva enklare om man inte har så bra verktyg, går ju bra med en vanlig fogsvans, lim och spik!

Mina egna basmoduler består av 12 mm spånskiva där det är små ytor (upp till 20 cm), och dubbelt på större ytor. Jag orkade dock aldrig mäta upp lådresosnaserna.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/05/01 :  22:46:35  Show Profile Send Yps a Private Message
Vad rekommenderas det för slutsteg till dessa baslådor (V och X modellen) ?

//Magnus
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/02 :  08:29:12  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Bra fråga med slutstegen... Jag hoppas att ett Rotel RB-991 kommer att klara biffen då det är det jag skall ge mig av på jakt efter snart.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/05/02 :  09:52:08  Show Profile Send matson a Private Message
Knoppen: Jo, jag är med på att styvhet och dämpning är olika saker, men vad jag var ute efter var att i en basmodul så är styvhet det man vill ha(om resonansfrekvensen är "hög" så exciteras inte den).
Alltså lite andra krav än vad man ställer på en högtalarlåda som skall spela hela registret.

Var och lyssnade på Pi60 igår.....mkt trevligt!

Mvh
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/05/02 :  13:34:42  Show Profile Send Yps a Private Message
DasKapital: Ett Rotel 991 eller Nad 218 borde göra susen, men de kostar ju en del. Undrar om det finns några billigare steg typ PA-steg som kan driva dessa baser också ?

//Magnus
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/05/02 :  18:35:35  Show Profile Send mag a Private Message
Zachry D-250 funkar ok kostar 2500:- nytt, det inbyggda delningsfiltret är dock halvkass.
Det är på 1x180w men går att köra i 2 kanaler också.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/05/02 :  23:11:46  Show Profile Send Yps a Private Message
Mag: Du menar att man kan driva 2 X-basar på en kanal med Zachry D-250 utan problem ?
Och om man delar ljudet i processorn så slipper man använda det inbyggda delningsfiltret ?

//Magnus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000