Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 21:59:00
|
Gjorde en enkel mätning av effekten av akustiska vibrationer och skivspelare med och utan skivspelarlock,
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Dustcover.htm
Gjorde också mätningar på CD spelarens analogutgång. Såg inga effekter av vibrationer (jag knackade kraftigt på den medans mätningen skedde), inte heller av elnätet. Provade ± Voltex och ± hårfön på samma linje.
Som vanligt funkar passagens adress bara om man klistrar in den i fältet och trycker return.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 22:10:44
|
Hejsan!
Nästan DIY grejjer detta!
Synd du inte la upp mätningar på CD'n. Skulle haft nått med en dålig switchad nätdel och stängt av och på.
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 22:14:55
|
Jag måste analysera klart CD testerna och göra om dem några gånger till. Ska se om jag hinner inatt.
Så får vi se vad de säger.
Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 22:24:56
|
Intressanta saker detta. Med lite (mycket ) god vilja så skulle man nästan kunna påstå att det blev bättre med locket på!
När du ändå är igång kan du inte dämpa locket lite lätt med exempelvis en bibba lämpliga tidningar och se om det blir bättre?
-The world is my oyster... |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 22:29:43
|
För ganska många år sedan köpte jag en Thoréns på Radiolagret. En Radiolagret special som kostade 300:- mer.
Asfaltklibb i lådan på lite olika ställen, asfaltpapper på de sida som lockets gångjärn sitter på och så en tätningslist som löpte runt precis där lockkanten mötte lådan.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/05 : 22:41:58
|
Jag ska göra lite mer experiment imorgon. Kan inte köra svep i lägenheten på den volymen vid den här tiden. Om jag ens bör göra det någon tid på dygnet 
Jag ska se om det går att få till det bättre, med lite massa. Eller dämpning. Ett lock av kork skulle jag vilja testa.
Vet heller ej hur vibrationer påverkar från hyllan självt. Skulle tro att det mesta är luftburet. Det verkar som det skiftar lite i frekvens nedåt, med locket på, samt att de flesta toppar dämpas något.
Thomas
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 07:10:03
|
Tackar för utmärkt test. Jag behåller nog locket på i tills vidare.
DrM
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 11:34:10
|
Ytterligare info.
De stående vågorna som man teoretisk kan räkna ut mellan skivspelare och tak är
86, 172, 258, 344, 430, 516 Hz
Jämför dessa med värdena på topparna i locket av situationen. 
Alltså, vibrationsdämpning på skivspelaren bör gå med dämpning i tak eller mellan tak och skivspelare (glasfiber etc).
Thomas
 |
|
|
Topic  |
|