HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Roksan vs Myryad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:05:36  Show Profile Send långhåret a Private Message
Skall uppgradera mitt gamla system (vågar inte nämna vad det gamla är för något hehe )

På förstärkarfronten så står striden mellan:

Roksan Kandy MkIII
Myryad MI120

Vet att HiFi&Musik hade ett stort test mellan ovanstående modeller i första eller andra numret detta år.
Skulle gärna vilja höra från någon som har erfarehet ifrån båda modeller.

Musikstil som skall rockas: Hårdrock/Ambient/Akustiskt

Ännu bättre vore också om någon vänlig själ också skulle kunna ta kopior på själva testet från HiFi&Musik, eller skriva dem i ett email till mig? skulle detta vara ytterst tacksam!

Eller någon som vet ifall man beställa lösnummer ifrån HiFi&Musik?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:15:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du kanske kan läsa den på biblioteket? Lite får du nog själv anstränga dig...

Johan.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:39:08  Show Profile Send Per a Private Message
Seså, tag roksan den har mycket snyggare finish.
Testet? Ring 08 34 29 70 och beställ ett nummer om du inte orkar masa dig till biblan.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:42:53  Show Profile Send rolandm a Private Message
Jag har läst testet och Myryad vann.
Myryad var bättre på allt. "Man kan inte bli annat än imponerad som lyssnare. Myryad är en förstärkare utan egentliga svagheter [...] Den som har tråkigt med MI 120 måste gå på valium, ty maken till glädjespridare får man leta efter."

Roksan fanns vara lik Myryad, men musiken kommar fram med grövre detaljer - har inte samma detaljupplösning som Myryad -, diskanten upplevdes som något nedbländad och presentationen lite väl snäll och försiktig. HiFi & Musik rekommenderar att man spenderar pengarna på den något dyrare Capsian istället, för de tycker den är en "bra mycket bättre förstärkare".

Ett väldigt bra alternativ befanns Rotel RA-1060 vara.
Primare I20 befanns vara lika bra som Myryad, vilken man väljer är en smaksak (Primare något mer korrekt och homogen, Myryad mer musikalisk och slagkraftig).

Cayin 252B befanns ha kraft och muskler, men utan den finess och upplösning som konkurrenterna har.

Testet finns i nr. 1-2 februari 2003. Ring dem och beställ tidningen, den är läsvärd! 08-342970
E-post: redaktionen@hifi-musik.se

Ett intressant alternativ är Exposure 2010 som HiFi & Musik öst beröm över tidigare.

Som jämförelse kan nämnas att What Hi-Fi gillar den något grovare musikåtergivningen hos Roksan Kandy, den är "best buy" där. Men i England är avståndet till Myryad större än den är i Sverige. Kandyn konkurrerar där mer med Myryads Z-förstärkare. (som f.ö. Hi-Fi Choice verkligen gillar och diggar skarpt). Så, Kandyn är något dyr i Sverige.

Men kom ihåg - tester i all ära, men mycket handlar om kringutrustning (högtalare, kablar, CD-spelare, rum...). Lyssna själv och låt dina öron få företräde framför testarna.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/04/29 :  11:47:05  Show Profile Send rolandm a Private Message
Ojdå, såg att jag var lite oklar - "i England är prisavståndet till Myryad större än i Sverige" ska det vara. I England är Kandyn billigare än MI 120 och "tävlar" mot Myryads instegsmodell Z. En modell som jag f.ö är intresserad av, men jag har inte lyckats hitta någon i Sthlmsområdet som har den för lyssning.

Med vänlig hälsning
Roland


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/04/29 :  14:43:40  Show Profile Send audiogear a Private Message
Undrar förresten var den där utlovade testen av MI120 tog vägen:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=10963&SearchTerms=Myryad
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/04/29 :  14:43:43  Show Profile Send långhåret a Private Message
Tackar för snabbt och utförligt svar!


Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/04/30 :  00:32:37  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena!
Ett förslag kan vara att precis som jag gjort köpa en roksan, dock den något dyrare modellen Caspian. Caspian kostar nånstans mellan 12.500 - 13.000 kr ny tror jag. Alltså inte mycket mer än 1000:- över Myryadens nypris.

Caspian borde ju vara en bättre förstärkare än en billigare motsvarighet (kandy) från samma företag..
Lycka till med förstärkeriet/Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000