HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi Mystik- förklara!!!!!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:10:06  Show Profile Send lasselite a Private Message
"Jag tycker yokós idé är god, det är bättre att man förklarar
på ett vettigt och förståligt sätt om intryck av ideér och
tweeksprylar som finns på marknaden av dom som har provat dom, kanske
också att man testar med dom som är skeptiska till dessa tweeks.
Det går att spinna vidare på detta tycker jag.

/PO"
lasselite skriver på.
kan vi återgå till ämnet, som faktiskt är intressant. Jag vill veta om det finns grejer (helst billiga) som inte är låter sig förklaras (åtminstånne inte lätt) men som gör märkbara skillnader för ljudet.
Tråden borde låsas och startas om så att det som skall diskuteras diskuteras, istället för all SKIT som står här nu.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:13:36  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Vilka uppgörelser"

Uppgörelserna med tramset, enögdheten och trasslet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/09 :  21:16:12  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ok Timbre!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/10 :  00:35:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
kan vi återgå till ämnet, som faktiskt är intressant. Jag vill veta om det finns grejer (helst billiga) som inte är låter sig förklaras (åtminstånne inte lätt) men som gör märkbara skillnader för ljudet.

Tror du inte att jag och andra har försökt, men möts hela tiden av sådan som ska klanka ned även på gratistweaks. Som ska ha "bevis" i form av tekniska mätningar eller dubbelblindtester och annat.
Så dom flesta råd som jag har lämnat har gått via PM för att slippa dessa tröttsamma diskussioner från folk som vet bättre.
Jag har hållit på med hifi aktivt i 35 år och är rätt trött på dessa 20åringar som vet allt och vet bäst utan att ha underlag i form av praktisk erfarenhet. Det hänvisas till den och den amerikanska "fysikern" "som minsann har samma åsikter som jag och därför vet jag att han har rätt". Erfarenhet behövs inte enligt dessa personer. Det har man redan med födseln!!!!
Men det hör väl till den åldern, jag var förmodligen likadan vid den åldern. Men då fanns inte något forum på internet där man kunde sprida dessa "sanningar".
Så jag fortsätter väl med det som jag inte orkar att diskutera på forumet via PM eller email. Och jag är inte ensam om detta.
Det är väl lugnast så.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/10 :  01:12:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jorma:

När du godtyckligt klipper/klistrar från arkivet så väljer du väl. När detta görs höjer folk sällan sina röster, varför vet jag ej. Inlägget du kopierade in i den här tråden slutade med obesvarade kommentarer. Precis som i nån annan tråd när 100.000kr kabel vs 100.000kr akustik var på tapeten. Finner det lite underligt, du borde iaf försvara dina åsikter även om du finner majoriteten av forumsdeltagarna som omogna/oerfarna.
Jag har inte testat Shakti/"Trä-diffusorerna"/Bybee.. Har inte heller sagt att det gjort varken från eller till .. Ev något provokativ fråga .. Så som du syrligt kommenterade med att jag inte kunde läsa eller vad det var.. Det vita pappret var det just talan om då.. Varken jag eller folk jag visat det för tyckte det förklarade Shaktis inverkan på audio särskilt väl.. (Motoreffekterna med motsägande diagram ses som högst komiskt.. Har ens inte orkat dividera om det...) Måste vara tappad.. När däremot Shakti rekommenderas till varje mans/kvinnas system så undrar man... Eftersom det verkar huggit som stuckit vem som hör förbättring/förändring eller ej.

Citerat fr "din" tråd:

quote:
Shaki stenarna bra eller bluff!
Jag och några vänner testade ett par av de berömda stenarna, dessa var dock inte köpta av mig.
Av oss fem "hifinördar" så tyckte han som äger stenarna att de lyfte ljudet på samtliga anläggningar som vi innehar.
De fyra övriga inklusive mig hörde ingen skillnad på ljudkvaliten hur mycket vi än ansträngde oss. Vi 4 var dock överens om att stenarna åtominstånde inte försämrade ljudet.
Personligen tycker jag att Peter Belts berömda tejper "förbättrar" ljudet lika bra som dessa stenar.
Resultatet visar dock att stenarna inte behöver vara något "fejk" han som köpt dessa var ju nöjd.
Peronligen skulle jag hellre lägga dessa pengar som stenarna kostar på en bättre pickup i stället. Med en ny pickup så hör ju alla att ljudet förändrats, förhoppningsvis till det bättre.
Ni som inte har förmånen att ha en vinylspelare varför inte satsa "stenpengarna" på en ny Dual eller Project spelare istället.
Mvh
Kenth

Kan det inte vara så att ex dessa stenar är något av det sista tweak man ska ge sig på. Tror Sladd nämnde nått om det i nån annan tråd.. När man är helt nöjd med allting annat?
Då tror jag det finns potential.

quote:
"Så till Shakti stones, som jag nu sett i två anläggningar, och fått demonstrerade för mig av Jorma. I en anläggning med så hög upplösning som Jormas, uppställd i ett så akustiskt fint lyssningsrum, så kunde man med lite god vilja höra en viss effekt av dessa stenar på parametrarna "upplösning" och "dynamik". Det föreföll som om bakgrundsnivån av störningar sjönk en liten aning, så att dynamiken hävde sig upp från en djupare svärta, för att tala hifi-språk. Det lät som om man vridit upp ljudet några tiondels dB (Mark Levinson-förstärkaren har volymkontroll som reglerar tiondels dB, så jag vet att skillnaden går att förnimma).
Nåväl - skillnaden gick att förnimma, och den var av sådan storleksordning att den med vis trolighet faktiskt skulle gå att pricka in i ett dubbelblindtest. Därför blev jag förstås intresserad, och sökte mig till hemsidan för att läsa den "white paper" som finns om shakti-stenarna - och hör och häpna: det var inte hokus pokus, utan ganska simpla fysikaliska principer, som faktiskt kan göras troligt fungerar! Verkningsprincipen är helt enkelt dissipation av elektromagnetiskt fält genom induktion och följande utveckling av effekt i en resistiv krets. Så enkelt var det."

Revolution. Kanske enklare att höja några dB o tjäna 10k:s-kronor?

Eh, nu sänker jag mig till samma (syrliga) nivå.. Jaja, så ser jag på saken iaf.
Det som jag hela tiden frågar mig själv är varför det kommersiella intresset är så svalt!? Inte är marknaden sena på att hänga på "riktiga" tweaks" som materialval i div komponenter & annat som kan förklaras fysiskt samt att vem som helst kan höra inverkan av.

Känns det jobbigt att dessa (tänker på en speciell) 20åringar har större teknisk kunskap än du?

EDIT: Var faktiskt på din sida i Bybee-debatten nu när jag tänker efter..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/05/10 01:13:38
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/05/10 :  01:49:34  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är var och en fritt att leta på arkivet, och när jag klipper en bit ur arkivet, så brukar jag lägga med en länk till hela tråden.
Så godtyckligt vet jag inte vad du menar.
Vad det gäller Shaktis inverkan på motoreffekter, så bryr jag mig inte det minsta om den biten, då det är hifi som är mitt intresse.
Jag kör en Renault Kango med 60 hästars diesel (tjänstebil) och tror inte att Shakti skulle påverka den motorn. Den är så snabb och accelerationen får en att sitta klistrad mot ryggstödet, så inga tweaks kan få det bättre
Det är helt klart att Shakti är ett tweak som man kanske inte ska välja till en budgetanläggning, men det finns trots allt några här på forumet som inte äger en svindyr anläggning, som innehar Shakti och är nöjda med vad dom tillför i minskad distorsion. (Ekman, StefanB mfl). För det är distorsion som dom tar bort ur ljudet.
Jag har idag inget ekonomiskt intresse i Shakti, men jag rekomenderar dom ändå. Och det var pga. att jag fick låna Shakti av Timbre som intresset väcktes. Jag säljer inget som jag inte själv vill ha i min anläggning. Och Shakti ville jag ha. Och det var flera som Timbre hade lånat ut Shakti till som ville ha dom. Så därför tog jag hem ett antal förra året. Och dom jag sålde var till ett mycket öppet köp.
En som köpte 3 stycken ångrade sig efter 3 månader, då han satt i ekonomisk knipa. Jag köpte tillbaka dom för sammam pengar som han hade gett för dom. Och att i den vevan bli kallad för skojare var mycket frustrerande.
Teknisk kunskap är det många som har större än vad jag har. Jag kan inte allt inom alla områden. Och det kan väl knappast någon
Och det känns inte ett dugg frustrerande. Men att en 20åring skulle ha större praktisk erfarenhet än den jag har inom hifiområdet tar jag med en mycket stor nypa salt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/05/10 :  03:07:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Visst ska man inte tragga motorer på forumet. Men håller du inte med om att det är fett oseriöst att presentera sina innovationer med lustiga & motsägelsefulla grafer?

Kolla in Morellos inlägg i racing-diskusen.

Hurvida juste businessman du är har jag aldrig ifrågasatt. Du erbjöd dig ju att köpa tillbaka ByBee av mig om dom inte skulle funka. Även om jag lödat på dem!
Dina inlägg är en annan femma.
Du får en att tro att bara för att man är intresserad av fysik så hr man inte egna öron att lyssna med. Bara 00100101
Nu gör alkoholen sitt...

Jag tror ändå att placebo:n är där o spelar en ett spratt. Fast det vet jag inte förrän jag o mina öron är mogna att testa.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/10 :  07:35:25  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det må jag säga, är imponerad av nivån trots intaget!

Kanske inte skulle ha stängt av demon så brutalt i Halmstad...

Shakti är i mina ögon en tweak på toppen, när det mesta sitter i anläggningen.

God morgon boys

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/10 :  11:25:32  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Stängt av demon brutalt? hehe.. va menar du? Tyckte du var duktig på att låta folk lyssna på va de ville!!

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:23:20  Show Profile Send NtR a Private Message
Sladd! Jag anar att du är inne på samma linje som jag, tweaks tar man till när grunden är utsorterad. Man lägger inga shakti på OnOff-grejorna, det är pengarna i sjön. Sen är jag skeptisk till ologiska (i min skalle) tweaks i allmänhet, men det kan göra detsamma.

I övrigt är jag rädd att jag faktiskt inte förstod ditt resonemang om delete, slask och plask. Var du på mej eller med mej? Kan vara snyggt att vara lite otydlig ibland men den här gången är jag inte med. Har jag fått på tafsen? I så fall, hur? Eller håller du med mej? Kul!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/10 :  20:27:20  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Minns inte, var nog för full...

Kul att vi är överens dock.

Nu får A ett spel och skickar mig ett privatmail, det gör han alltid när jag varit extra, öh, otydlig.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/05/10 :  21:08:58  Show Profile Send Xover a Private Message
Skall en adminstrator verkligen var full i tjänsten ?? ring AA
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/05/10 :  23:37:35  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Anonyma administratörer ?

Kanske bäst att rätta lite, glömde hur många som läser...

Det är många år sedan jag var full och det är ytterst sällan jag alls är påverkad så tangentbordet är alltid tydligt. (även om vissa kanske tvivlar av andra orsaker...)

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/12 :  18:18:11  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Oj oj oj oj oj..... Har varit på resande fot en vecka nu och kommer hem och läser denna tråd som växt ordentligt sen jag var inne sist...

Någon skrev mitt i tråden att "om man läser Pjotres profil så ser man att jag var inne i tråden någon datum" jag har för tydlighetens skull inte ändrat eller tagit bort något i denna tråd, det syns i så fall i det inlägget om jag har ändrat, vilket jag alltså inte har gjort.

Jag har försökt läsa allt men om någon har några frågor eller synpunkter till mig så är jag alltså nu hemma igen och kan svara på dessa....

Själv känns det som Yoko har en hel del svar att lämna mig och Sladd....
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/12 :  21:48:40  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tjena Pjotre!

Det var jag, Anders, som skrev det!

Det var rätt uppenbart att du hade varit inne och fibblat i tråden (det syntes tydligt i din profil). Eftersom det inte syntes någon edit från din sida så är den enda rimliga tolkningen att du hade tagit bort ett inlägg (då syns ju ingen edit-text av naturliga skäl...). Alternativet är att någon har knyckt din identitet och gjort inlägg som har tagits bort eller att någon har redigerat din profil så att det såg ut som om du hade gjort någon redigering i tråden den 4/5 men sååå paranoida får vi väl inte vara.

Välkommen tillbaka f ö!

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/05/12 :  21:53:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej Nagref!

Jo det är riktigt, jag skrev själv en kommentar på NtR:s inlägg den 3/5 men upptäkte i samma stund jag postade det att Timbre redan hade kommenterat hans "inlägg" i debatten. Så då blev min kommentar onödig och således tog jag bort den. Jag har dock, som jag tidigare påpekat, inte varit inne i någon annans inlägg och tagit bort eller modererat...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/12 :  22:23:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
"jag har för tydlighetens skull inte ändrat eller tagit bort något i denna tråd"

Då hade du alltså ändå gjort det! Tagit bort 'något'!

Det var säkert en rimlig åtgärd det du gjorde och det var bra att du bringade klarhet i denna diffusa fråga!

Nu återgår jag till att dricka öl!

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/05/13 :  08:36:31  Show Profile Send matson a Private Message
Handlar den här tråden om något längre?

Mvh
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/05/13 :  09:26:19  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Har den någonsin gjort det

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/13 :  09:50:08  Show Profile Send poman a Private Message
Den har ballat ut för länge sedan bättre att låsa den tycker jag.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/13 :  10:43:51  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Matson!

Självklart handlar den här tråden om någonting viktig!
Om vad vet jag dock inte! Kanske öh öh öh??????????????
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/17 :  05:09:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mystiken beror väl på om dina öron uppfattar några skillnader med olika till synes hokuspokusartade grejor. Vissa tycks ju tom anse att kabelfrågan bara är larv.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000