| Author |
Topic  |
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 02:35:35
|
Jag är inte så bra på det här med DIY, så dumförklara mig inte nu  men kan man bygga en egen elektrostat panel, det behöver inte vara bra ljud, men bara att man får ut ljud.
enrich life through technolog |
|
|
CF
Member

63 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 02:54:08
|
Jo då det går aldeles utmärkt man kan bygga paneler det finns även en hel del KIT att köpa. Kan posta lite länkar när jag är på jobbet.
|
 |
|
|
CF
Member

63 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 02:57:31
|
Jag såg att du bor i HK !!! Vart bor du ? Jag har en annan hifi galen vän som bor i mid levels på kon takh doh eller hur man skall stava det.
I HK kan man faktisk få tag i spare paneler till Martin Logan för hyffsat bra priser. SL3 panelerna har jag för mig att jag sett i Tim Chi för ca 4000 HKD
|
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 03:20:05
|
nja, jag bor ju inte i HK, men jag kommer därifrån och brukar vara på "semester" där ofta, ville bara flagga för att jag är från HK Jo, beg hifigrejer i HK...såg en Cello duet 350 för 16000, vt100 för 16000....men sen gäller det att se upp att man inte blir lurad, men ofta när det gäller sådana hiend så brukar det inte vara större problem, det finns seriösa handlare.
enrich life through technolog |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 11:57:01
|
>"men kan man bygga en egen elektrostat panel, det behöver inte vara bra ljud, men bara att man får ut ljud."
jag har byggt ett par och det man skall vara lite försiktig med är väl högspänningen, lindade en trafo som transformerade upp ljudsignalen till 15kV (topp till topp). riktigt kul när det började slå genom isoleringen på kablarna!... trafon kunde även lysa svagt blått av koronaeffekten. Nu behöver man ju inte riktigt så hög spänning iof, det räcker nog med ett par tusen volt om man har gallrena lite närmare varann.
Kan rekommendera boken om elektreostater som finns på elfa (kommer inte ihåg vad den heter nu och hittar den inte)
|
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 18:42:00
|
latjo, jag har börjat samla på mig matrial för att kunna göra egna elektrostater, inte helt lätt.
Mylar och transformatorer verkar vara det svåraste, kontaktade distributören i somras, där får man köpa en mindre mängd om någon annan kund beställer samma produkt i större kvantiter. funderar nästan på att köpa några hundra meter själv. Transformatorerna ska tydligen vara lite speciella då dom ska klara att driva den kapacitiva last som högtalarna utgör utan att ändra frevkenskurvan, alltså en transformator för utgångssteg till rörförstärkare kan vara specade till 40kHz men kanske bara klarar sisådär 10 kHz med kapacitiv last.
Perforerad stål tänkte jag använda mig av som stator och då måste jag även få tag på sånt som passar, till mitt projekt 50% hålarea 2 mm hål. Har kontaktat 4 firmor fått svar från en att dom endast hade 4 mm hål.
transformatorerna tänkte jag beställa från holland, finns en esl kille där. hör av dig om så kanske vi kan samarbeta med beställningar mm.
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 19:06:20
|
en sak man skall tänka på om man använder perforerad metall är att det slår hemskt lätt från minsta lilla vassa kant på hålen (vilket medför att man inte kan spela alls högt), det slår också längsmed kanten på distansmaterialet. Metallgaller bör därför lackas med nån tjock lack som har bra isolationsegenskaper. Hade ganska mycket problem med detta när jag byggde, lyckades dock förbättra isolationen ganska mycket men inte tillräckligt för att det skulle gå att spela vettigt högt...
(istället för mylarfilm kan man för att testa ta vanlig plastfolie som man sprejar ajax antistatic på, blir tillräckligt ledande för att fördela laddningen. dock så slakar folien efter ett tag vilket inte är så kul kanske..)
|
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 20:39:35
|
Intressant, här verkar det ju finnas resurser för kunskapsutbyte (till förmån för mig då).
Projekt elektrostat hybrid ser ut så här: två elektrostater, frekvensområde 500Hz -> 20000 eller mer. under 500Hz tar vanliga dynamiska högtalare över, alltså hybrid.
som jag har tänkt ska ljudsignalen transformeras upp ca 100 ggr. mellan film och stator tänkte jag ha 2mm plexiglas. Själva filmen tänkte jag ladda med runt omkring 3000-6000v. har du erfarenheter kring detta? tänkte använda transformator så spänningen blir ca 1000v och sen multipla den.
storleken på panelerna tänkte jag ha ca 180cm x 40cm, en avgränsande vertikal plexiglas sträng.
och ja jag letar efter bra isolerande lack till metallen, skulle säkert vara bättre med pianotråd men det verkar vara lite jobbigare att sätta ihop, hur har du gjort där?
//Jonas
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 20:53:50
|
jag hade metallgaller som först var helt obehandlade, sen lackade jag dom med nån plastlack avsedd för isolering. Problemet med den lacken jag använde var att den var ganska lättflytande och ytspänningen gjorde att det knappt blev nån lack vid hålkanterna.. I boken om elektrostater som finns hos elfa rekommenderar dom att man använder perforerad plast som man målar med ledande färg på utsidan och inte riktigt fram till hålen (går det att förstå hur jag menar?), därefter lackar man hela med isolationslack. Har dock inte testat detta då jag inte fått tag i perforerad plast..
angående spänningen så tål ju torr luft som max 4,7kV/mm, jag kom dock inte i närheten utav det innan det slog över.. troligen beroende på metallgallrets hålkanter.
tusan, nu blir man ju sugen på att bygga igen!
|
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 21:01:08
|
skitbra, bli sugen, jag är ivarjefall sugen.
Ja jag har läst att man ska använda den sidan av perforeringen som är lite rundare i hålen mot filmen. Jag har inte sett om det är så.
Är det 4.7kv totalt med spänningen på filmen plus stator? eller menar du enbart från filmen?
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 21:06:13
|
4,7kV/mm är vad luften tål innan det slår över(om luften är helt torr), så i ditt fall med 2mm mellan film och galler så får spänningen som max vara 2*4,7kV mellan film å galler.. dock så tror jag det är svårt att komma upp i 4,7 så det är nog mer rimligt att räkna på 3kV/mm i normal luftfuktighet o.s.v. (lite gissningar här dock )
|
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 21:15:59
|
Ska man inte kunna testa sig fram och höja spänningen tills filmen börjar självsvänga?
har du något bra tips på hur man laddar ur spänningen från filmen när man ska pilla på grejorna?
|
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 21:20:06
|
Vad tror du om denna?
Ny skyddslack 011010 Vi erbjuder återigen skyddslack från 3M. De har vidareutvecklat den tidigare skyddslacken FC-732 och vi introducerar nu Novec EGC-1700. Några av produktens unika egenskaper är; maskning behövs ej, låg ytspänning vilket ger en mycket bra vidhäftning, torktiden är endast några sekunder och den är helt transparent.
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 21:28:46
|
lacken vet jag inget om tyvärr.
du har rätt i att filmen kan börja självsvänga vid för hög spänning, det kan man lösa genom att minska spänningen eller staga filmen mer. tror inte det är optimalt att ha så jättehög spänning på filmen jämfört med gallrena, tror att det bör vara ungefär samma spänning.
Filmen jag använde hade jag bara mycket svagt ledande så den behövde inte laddas ur för man fick ändå ingen stöt.. kondingarna som jag använde för att multipla upp spänningen med kittlades dock ganska bra..
|
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 22:15:54
|
kille kill, som att ta på kostängslet eller?
vart köpte du din film? funderar på om denna också måste beställas från utlandet om distributören i sverige inte kan sälja den.
vad tror du om nss? dom säljer ett kit som ser ut som final. väldigt billigt 390 euro för färdigmonterade paneler trafo och allt. iofs ser inte transformatorerna så mycket ut för världen.
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 22:33:19
|
jag testade med vanlig plastfolie och sån film som man har till att klä modellflyg med. Plastfolien tappade spänsten efter ett tag och var inte så lämplig, modellflygklädseln fungerar bra om man väljer en tunn variant som inte blir så spänd (man spänner den genom att värma den med t.ex. ett strykjärn), blir det för spännt så får man resonans och det är ju inte så kul...
vet inget om NSS...
Edited by - norman on 2002/08/06 22:39:0 |
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 22:45:52
|
ok, undrar vilken minsta kvantitet man kan köpa för att få köpa av dupont? jag slänger iväg ett mail.
apropå resonans, kan man inte höra på ljudet när man knäpper på filmen för att ta reda på en ungefärlig resonansfrekvens?
har du gått på känn där eller har du mätt upp panelen?
Edited by - jonaswes on 2002/08/06 22:48:1 |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 22:55:57
|
jag knäppte bara på filmen och hörde resonansen, vet inte om den hörs så mycket sen när man spelar om filmen inte är mycket spänd.. du borde ju kuna få resonansen under 500hz och då är det ju inget problem.
jag gjorde aldrig några mätningar på mina eftersom jag aldrig löste problemet med överslag. Men det problemet måste ju gå att lösa.. ..med MYCKET lack..
Edited by - norman on 2002/08/06 22:58:2 |
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 23:02:01
|
hmm, undrar om mer lack egentligen löser det problemet, lacken måste ju ha mycket bättre dielektra än luft. om förhållandet är tvärtom så ger ju mer lack än mer överslag. Jag vet inget om dielektra i lacken utan gissar mest.
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/06 : 23:12:32
|
"dielectric constant" och "dielectric strength" är inte samma sak, det sista är vad ett material tål i spänning över en viss distans innan det slår över. Lacken har troligen nånstans över 20kV/mm. Poängen med att man lackar gallret är att dom vassa kanterna på hålen (där det elektriska fältet kan bli många kV/mm) täcks av lacken som tål mer spänning.
|
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 08:20:54
|
aha, om man hittar ett matrial som har hög constant dielektrik, förändrar man då kapitansen på högtalaren? mylar har väl ganska högt constant värde, finns det andra matrial typ teflontejp som är brukbara. tänker att man kan lägga detta matrial mellan spacers och stator.
|
 |
|
|
CF
Member

63 Posts |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/07 : 11:36:43
|
quote:
aha, om man hittar ett matrial som har hög constant dielektrik, förändrar man då kapitansen på högtalaren? mylar har väl ganska högt constant värde, finns det andra matrial typ teflontejp som är brukbara. tänker att man kan lägga detta matrial mellan spacers och stator.
hmm jo kapacitansen kommer att öka lite med lack, men det blir nog ganska försumbart eftersom största delen mellan gallrena ändå är luft. lacken är som sagt till för att täcka över kanter m.m. där det kan slå ifrån (eftersom elektriska fältet är större vid kanter)
|
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 07:43:45
|
quote:
>"men kan man bygga en egen elektrostat panel, det behöver inte vara bra ljud, men bara att man får ut ljud."
jag har byggt ett par och det man skall vara lite försiktig med är väl högspänningen, lindade en trafo som transformerade upp ljudsignalen till 15kV (topp till topp). riktigt kul när det började slå genom isoleringen på kablarna!... trafon kunde även lysa svagt blått av koronaeffekten. Nu behöver man ju inte riktigt så hög spänning iof, det räcker nog med ett par tusen volt om man har gallrena lite närmare varann.
Kan rekommendera boken om elektreostater som finns på elfa (kommer inte ihåg vad den heter nu och hittar den inte)
Gjorde du lindningen på signaltransformatorerna också? eller bara på matningen till filmen?
hur gjorde du i såna fall signaltransformatorerna, lindade du två st, eller gjorde du dubblalindningar på samma så du fick ut en tapp i mitten?
har en ganska stor 220 - 12 v transformator som har suttit i ett lampsystem, tror jag skulle kunna linda om den. Mest för att testa hur den funkar.
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 12:47:03
|
Jag lindade signaltransformatorerna, sekundärlindningen delade jag upp i två så jag fick ut en mittentapp (lindade 2*13000 varv på den ena trafon... jobbigt att linda med hårstråtunn tråd och isolera mellan varje lager..)
Jag gjorde först en trafo som gick upp till kanske 3000v och den lät skapligt upp i diskanten, den andra däremot som klarade 15kV var dock inte lika bra. Det gäller att blanda primär och sekundär lindningarna med varann för att få bra överföring på höga frekvenser, jag körde först halva sekundär längst in sen primär och slutligen resten av sekundär och det var inte tillräckligt för den stora trafon.
(kan nämna att jag hade tillgång till en gammal lindningsmaskin, annars hade det nog varit mycket svårt att linda så många varv..)
|
 |
|
|
jonaswes
Member

65 Posts |
Posted - 2002/08/08 : 22:26:05
|
Har precis snackat med trafomo idag, dom som distribuerar mylar i sverige, han sa att om dom ska beställa hem film så är det minsta storleken som dupont släpper ca 200 kg film. alltså inget för en eller ens ett helt gäng esl fantaster. Han gav däremot som förslag att jag skulle kontakta evoxriva i finland som tillverkar metalliserad mylar och fråga om det gick att köpa något av den mylar som dom köper in. Har mailat finland ikväll, får se när svar dyker upp.
hmm, lindningsmaskin låter väldigt bekvämt i mina öron. Satt och funderade på hur jag skulle använda batteridragaren till att snurra upp trådarna på spolen, problemet är väl att få tråden jämnt fördelad.
|
 |
|
Topic  |
|