Author |
Topic  |
|
ésm
Member

256 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:21:05
|
Hej, är det någon som har erfarenheter om denna högtalarkabel att dela med sig? Den finns på esoterisk-hifi för 1900:- 2x2 meter. Är det ett fynd för dom pengarna eller ska jag handla något annat?
Tackar på förhand, Eric. |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:59:28
|
Jag skulle nog råda dig att leta vidare. Fast det kan kanske bero på vad du har för anläggning i övrigt. Själv har jag haft PAD elementa rev A biwire högtalarkablar och De spelade inget vidare. Instängt, grumligt, murrigt ljud tyckte jag de presterade. De såldes rätt snabbt. Jag hade också en PAD Elementa rev B signalkabel. I princip tyckte jag den spelade på samma sätt, fast kanske något lite bättre. Mitt tips är att leta vidare.
Då vi nu snackar PAD så har Esoterisk en helt ny serie PAD kablar. De heter MASEAUS och man får en biwirekabel för 6200 kr. Det skall tydligen vara kolpulver i stället för vätska i skärmen dämpningen, mm. De på Esoteriskt rekomenderar den nya kabeln starkt och den verkar ju lite spännande. Några erfarenheter här av den? |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 16:54:38
|
Håller med Stefan, de låter precis som han säger. En polare till mig hade ett par PAD Elementa Rev B och de lät verkligen kass. En begagnad Audioquest Granite eller Gibraltar är klart mycket bättre. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
ésm
Member

256 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:30:45
|
Ok, tackar för "varningarna" jag ska leta vidare. Av en outgrundlig anledning blev det ca 2000 över till HiFi kontot denna månad (det gillar ni va, CSN ). Hoppas någon kan rekommendera något annat i samma prisklass. Jag kör med Audiovector M1, Meridian 605 monoblock och en Onkyo integra cd med variabel utinvå. |
Edited by - ésm on 2003/05/17 20:34:47 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:31:43
|
kolla upp nordost audiovector brukar dema med dom |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:36:37
|
En polare har Audiovector M1 Signature och han köpte en Nordost Red Dawn. Han sålde den dock igen då den blev för ljus. Han hade vid tillfället en Gryphon Tabu AT förstärkare och en Musical Fidelity E-624 cd samt AQ Python signalkablar. Då passade AQ Caldera mycket bättre.
Mitt råd är därför att hoppa Nordost och hitta någon köttigare kabel. |
|
 |
|
ésm
Member

256 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:41:37
|
Ni är snabba grabbar 
Något annat då? Vad finns det för gobitar för ca 2k begagnat? |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:48:06
|
Ja jag skulle försöka hitta en AQ Granite eller Gibraltar..... |
|
 |
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:54:48
|
Jag har haft PAD Elementa (Den stackarn som Stefan sålde sin till) till skillnad från stämman ovan så kan jag med fog säga att PAD Elementa inte alls är en dum kabel i rätt system, om man kan få den till rätt peng..
Jag körde min anläggning med Elementa REV A och B rakt igenom när jag hade Rotel och JM-Labs (För mer info kolla min sida!) och där funkade den utmärkt.. För att beskriva kabeln så kan man säga att den lugnar ned ljudet - det är då lätt att tycka det blir tråkigt och att detaljer försvinner, att det saknas dynamik mm. Men bara lugn när du kört PAD kabeln ett tag så kommer du att märka att detaljer, dynamik och 3d känsla är intakt - bara lite nedtonat...
Framför allt så får ljudet en svärta som bara kan jämföras med betydligt dyrare kablage.. Har du en ljust klingande anläggning idag som du vill tona ned lite men inte missa detaljerna - ja då är elementan ett utmärkt köp (Beroende på vilket pris kabeln har), det finns bättre kablar på marknaden inte minst har PAD själva en del grymma kablar - men till ett annat pris.. Själv är jag helt såld på Harm Tech. där regeln lyder desto billigare kabel desto varmare ljud, till skillnad mot t.ex. Nordost där det omvända gäller..
Har själv haft Nordost Black Knight och den kabeln har inget att hämta mot vare sig PAD eller Harm. Tech.
Men det vanliga rådet gäller även här - lyssna själv i din anläggning (..och lyssna på ett par ordentligt inspelade par).
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
Edited by - drkim on 2003/05/03 00:56:12 |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:57:24
|
jag hade valt black knight 7dar i veckan före vilken harm tech kabel som helst så som drkim sa lyssna själv vi andra kan omöjligt säga vad du tycker om |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 00:57:24
|
Instämmer med drkim !!!
Hade denna kabel innan och saknar den emellanåt, allt blev lugnare med denna kabel, lite det jag upplever nu med lånade Intermezzo EM
 |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 01:00:27
|
Harmonic Tech är värt att kolla upp, balanserad köttighet och hög transparens och relativt neutrala i karaktären, varken ljusa eller mörka men mycket detaljerade och "kraftfulla". Har haft två olika, den enklaste (ca 500:-/m) och numer en mycket dyrare och bättre variant (PRO-9 plus). Har bara positiva erfarenheter och rekommenderar detta märke varmt.
Hälsningar
redestad |
 |
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 01:02:10
|
Läckert, där blev jag visst senior och fick fyra fina och röda stjärnor :-) |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 01:03:13
|
WOW  |
|
 |
|
ésm
Member

256 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 01:13:31
|
Ska kolla upp alla tips. Men det är begagnat som gäller för mig..kanske kan rassla fram lite mer stålar. HiFi är ju bättre än att käka fint en månad  |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/05/17 : 22:23:31
|
Kolla upp MIT Terminator 2. Jag tror att epkpeng har en beggad. |
No hay banda!! |
 |
|
|