HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Senteclovers?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/03 :  10:36:27  Show Profile Send poppop a Private Message
Är jag den enda på detta Hififorum som kör Sentecförstärkeri? Är det ingen mer än jag som förälskat sig i dessa små svenska tingestar? Vackra små aluminiumlådor med orange lysdiod... Som trots sin storlek har en sådan enastående dynamik att man blir rörd... Min sambo tycker dom är fula (frågar varför vi inte kan ha lika snygg anläggning som kompisen som kör ett Technicsrack), men jag tycker dom är jättevackra! Har ingen mer upptäckt hur förbaskat bra dom låter och vad lite dom kostade när de producerades av en ensam liten entusiast i Kopparberg?

Mono är underskattat!

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/05/03 :  10:50:48  Show Profile Send DasKapital a Private Message
En polare har en Sentec PA8. Den låter helt otroligt bra faktiskt! Utseendet kan man väl dock diskutera, speciellt vu-staplarna som hoppar upp och ned när man spelar.

Är det någon som vet skillnaden mellan PA8 och PA9 (förutom att PA8:an är ett stereosteg)? Har inte en susning om specifikationer eller något.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/03 :  11:04:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
PA8 har mosfetar och PA-9 bipolära trissor... En av skillnaderna.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/03 :  16:26:20  Show Profile Send gråbert a Private Message
Jag har levt med Sentec i ett antal år (SC9 och PA9).

Jag tycker att slutstegen är helt ok, så länge volymen är moderat och lasten är någorlunda snäll.

Försteget tycker jag däremot är ganska "hårt" i ljudet. En fördel med försteget är att det kan hantera hyfsat knepiga laster, men det blir ju bara aktuellt om man kör med fler slutsteg, långa kabellängder e t c.

Rätt bra för pengarna är mitt omdömme.
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/05/03 :  16:39:47  Show Profile Send belle a Private Message
Nej du poppop"! du inte den enda som kör Sentec:ar, har fö 3 st PA77:or upp and running.
(till salu snart)

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/05/03 :  17:12:45  Show Profile Send poppop a Private Message
"jag tycker att slutstegen är helt ok, så länge volymen är moderat..."

Hmmm... Jag upplever det precis tvärt om! Jag kan dra på väldigt starkt, i allafall så mycket jag vågar för grannarna, och det låter fortfarande bra!!!

Att försteget är hårt... Jag vet inte... Det är väl snarare att det inte gör så mycket väsen av sig överhuvudtaget... Det är transparent skulle jag vilja säga... Äsch, Jag är partisk! Jag har haft Sentec förlänge för att se några nackdelar... Men vem vet? Jag trodde att mina förra högtalare var såååå bra tills jag köpte mina nya.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/04 :  20:41:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Poppop, du är inte ensam!

Jag använder en SC9 som rec-outväljare (inget annat, he-he)

Två st PA9:or driver varsina 5 st bakkanaler galant.

Ett PP9-RIAAsteg lämnar en fin frekvenskorrigerad och förstärkt signal från LP12 till försteget.

En DiAna har varit en långlivad följeslagare som D/A-omvandlare. Har ännu inte hittat något som är "bättre".

Sedan håller jag med Gråbert om PA9:orna, att man kan inte spela alltför starkt med dem. De har väl omkring 60 watt har jag för mig. 60 watt är 60 watt och kommer att spänningsklippa om man försöker spela starkare. Om man spelar dynamisk musik så räcker inte effekten på långa vägar. Jag behöver det tiodubbla för att det inte ska klippa hemma hos mig. Då har jag ändå högtalara med rätt hög verkningsgrad på ca 94 dB/m/2,83 V och väldigt snäll impedans som är över 8 ohm. Mer effekt till folket! Annars är själva ljudet väldigt bra, till det klipper alltså.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/05 :  09:47:39  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Men du Gråbert,

Jag har haft SC-9 + PA-9 också. Så här tycker jag om dessa i jämförelse med annat:

SC-9: mycket rent och neutralt. Ångrar ibland att jag sålde det.

PA-9: Har sin styrka i basen! Använde dessa monoblock till att driva var sin sub. Mycket bra djup och kraft. I övrigt upplevde jag dom som torra, hårda, "grå" och lite livlösa. Brister något i ambience.

MEN, för pengarna ändå mycket bra!

Använder idag Copland CTA301mkII tillsammans med Audion Silver Night 300B PP. Finns nog ingen återvändo till trissor igen.

/Benjamin

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:21:02  Show Profile Send drgreen a Private Message
Knoppen hade med sej en sentec diana när han hälsade på mej för några veckor sedan...får hålla med om att den lät väldigt bra.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:29:39  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Poppop

Jag har kvar mina Sentec M30 rörmonoblock i min andra anläggning. Ville sälja dem ifjol då jag köpte min Moon I-5:a men ångrade mig och behåll dem. Låter kanonbra. Har inga andra erfarenheter av Sentec.

Linkan

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:52:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tjena Doktorn!

Ja DiAnan var i alla fall extremt mycket bättre än din billiga Sony DVD-spelare!

Och din nya spelare börjar snurra fint nu?

/Johan

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  10:54:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
poppop, du har väl inte missat "mus"ens tråd om bl a Sentec monoblock M30?

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13103
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/05/05 :  11:00:39  Show Profile Send drgreen a Private Message
hehe ja sonyn var som att klippa av sladdarna till diskanten...
Mark Levinson spelaren håller på att spela in sig-den är fin :-) första intryck när det gäller ljudet är -stabilt...
Go to Top of Page

gråbert
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:47:04  Show Profile Send gråbert a Private Message
Benjamin,
jag håller med dig om att PA 9 är trevliga i basen (med moderat volym och inte alltför otäck last).
Jag upplever däremot inte att de är livlösa eller brister i ambience. MEN vid exempelvis orkestermusik med täta stråkmattor så sjunker "väljudsvolymtröskeln" kraftigt; över denna tröskel låter de "transistor" (förlegat ord med dagens fina halvledare) och uppvisar ungefär de negativa sidor du beskriver.

Däremot tycker jag att SC 9 har en klar "transistorkaraktär" (det där ordet igen), oavsett förutsättningar.

Försteget är mycket bra när man har knepig last i lågnivåsidan, då spelar det bättre än många avsevärt dyrare lösningar. Under normala förutsättningar tycker jag däremot inte att det är exceptionellt bra.

Jag påstår inte att försteget är dåligt, tvärt om tycker jag att det är rätt bra för pengarna (som sagt). SC 9 kan vara helt rätt försteg givet vissa förutsättningar (och ett tak på budgeten), och detsamma gäller för PA 9. Dock finns det (som för de flesta prylar) situationer/konfigurationer där SC 9/PA 9 inte gör sig särskilt bra.

För den som gillar bi- eller tri-amping (eller mer än så) så är PA 9 ett riktigt kul alternativ (kanske tillsammans med någon gosig rörhistoria). I dessa fall blir dessutom SC 9 särskilt intressant.

Oavsett vad man diskuterar för komponenter, tycker jag att "matchningen" är viktig. Jag är inte så säker på att SC 9 är en given partner till PA 9 eller tvärt om.

Så tycker jag
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/05/05 :  14:54:14  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag hade ett PP9 som jag sålde till Knoppen, tyckte inte alls att det lät bra. Kanske värt pengarna iofs, eftersom det var ganska billigt, men en LP12:a är värd bättre!

Men lådan var söt.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:29:36  Show Profile Send Benjamin a Private Message
Oavsett vad man diskuterar för komponenter, tycker jag att "matchningen" är viktig. Jag är inte så säker på att SC 9 är en given partner till PA 9 eller tvärt om.

Håller helt med dig här Gråbert. Du ser hur olika vi har upplevt dessa komponenter, i olika applikationer. Kombination SC-9 + rör-slutsteg, alt. rör-försteg + PA-9 kan mycket väl funka fint med "rätt" högtalare t.ex. Man vet nog aldrig riktigt säkert förrän man provat. Så är det nästan alltid.

Måste ändå säga att Sentec´s enkla och funktionella konstruktioner har tilltalat mig under åren.

/Benjamin

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/05 :  15:33:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tack för PP9:an Hatoil!

Den mår finfint och ser söt ut bland de övriga apparaterna. Jag har inte lyssnat på så jättemycket vinyl sedan jag köpte den av dig, men hittills har jag inga anmärkningar på den. Den är i alla fall klart bättre än min tidigare RIAA. Nu är det nog pickuped som är den svaga länken, det är en... Näe, jag har glömt vad den heter. Eller "ADC" är det nog förresten. Den är uppbyggd med något de kallade för "inducerad magnet". Den har nog sett bättre dagar... Det är aningen svårt att hitta kompetenta MM-picker till Ittok-armen. Jag har fått lite tips om Goldring och Shures finaste som kan vara värda att kolla upp. Linn-pickup vet jag inte riktigt om jag vill ha faktiskt, jag tror inte det. Vill ej ha MC p g a deras höga distorsion i ultraljudsområdet.

/Johan

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000