| Author |
Topic  |
|
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 15:59:17
|
| Jag är ju väldigt ny på det här med hifi, nyfrälst kanske man kan kalla det. När jag läser era inlägg här, undrar jag... var börjar man egentligen? Jag kan ju inte så mycket om hifi än. Någon som har något/några bra förslag? Hur började ni? Har ingen egen anläggning utan lyssnar på sambons. |
Frågar man inget - Får man inget veta |
Edited by - Julienne on 2003/05/04 16:01:04 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
|
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 16:30:35
|
Tack ska du ha Thomas A. Ska genast kika på dem  |
 |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 16:48:05
|
frågan är:
"när blev man galen!" |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 17:29:19
|
Välkommen till hifiträsket Julienne! Det är inte svårt att kliva ner men det är svårt att kliva upp.    |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 17:36:24
|
Mitt hi-fi intresse har grunden i mitt musikintresse. Jag ville höra mer, bli omsvept av musiken, komma den närmare. En inspiration till detta var tidskriften "Teknik för alla", som testade en del ljudutrustning och det fascinerade mig. Jag minns särskilt ett test av varma Dali mot kalla Pioneer, eller varför inte den svenska plastbetong högtalaren Cheops... Jag blev intresserad och förstod att vi nog inte hade så bra hi-fi hemma så jag försökte påverka föräldrarna utan framgång.
När det var dags för mig att skaffa egen lya hade jag en bestämd budget. Jag gick till Hi-Fi Klubben därför att jag hade läst att deras produkter hade fått bra testresultat och jag gillade dessutom deras försäljningskoncept. Jag tog stegade in i deras butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm och pratade med Bosse (tror jag han hette). Talade om vad jag hade att spendera, berättade vad jag lyssnade på och förklarade ungefär min storlek på rummet. Så kom han med några förslag och jag lyssnade igenom dem. Jag valde ut en skiva som jag hade själv hemma, en skiva jag kände till, och det blev Tears for fears "Seeds of love", det var särskilt Phil Collins trumspel på "Woman in chains" som fick mig att bestämma mig för ett par Dali 104:or istället för de Boston-stativare som jag även lyssnade på. Jag hade tänkt köpa NAD's billigaste skivspelare, men Bosse tyckte att jag skulle lyssna på en Thorens och jämföra, och javisst, han hade så rätt. Den lät ju mycket bättre och idag ångrar jag inte ett dugg att jag kom hem med en dyrare skivspelare än jag hade tänkt från början.
När bollen väl hade satts i rullning så har den fortsatt rulla.
Ta och läs några tidningar. Svenska HiFi & Musik är helt OK. Brittiska Hi-Fi World (min favorit), Hi-Fi News & Record review, What Hi-Fi (flest tester, många tester av instegs hi-fi) och Hi-Fi Choice (ofta lite dyrare prylar än What Hi-Fi, men alltid intressant och läsvärd). De kan ge dig en uppfattning om vad som finns på marknaden och vad man börjar, men kom ihåg - det viktigaste är just dina öron. (vilket inte minst visar sig när man läser olika tidningar och förundras över att en och samma produkt kan få så många olika testresultat...)
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
€riC
Member

266 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 18:45:39
|
Det beror ju som vanligt på hur många slantar man har. Min syster har precis börjat intressera sig för hur det låter ur stereoapparaten och hon hadde väldigt begränsad budget, runt 1500kr... Omöjligt? Nej inte alls! Svårt? Ja! Hon hade/har en kompaktanläggning köpt på för under tusen kronor. Vi (läs jag) funderade på om det skulle fungera att koppla in ett par stativare för strax över tusenlappen, men hon hade ju en bärbar cd spelare som lät skapligt också. Som tur var räddade mina vänner mig och min syster i denna svåra stund! Min vän Robban har lånat ut sin slitna pioneer stärkare på obestämd tid och min vän Fred sålde sina Acoustik Energy Aegis One för 1500kr och slängde med skaplig högtalarkabel på köpet. Således ser hennes annlägning ut som följer. # Acoustik Energy Aegis One, ruskigt bra stativhögtalare på "lånade" stativ (av mig). # Sunkig Pioneer förstärkare från tidigt 80-tal. # Bärbar CD-spelare från sony. Denna kombination är kanske inte den ultimata referenceannlägningen men den käkar billigt kompaktskräp till frukost!
Slutsats: Köp bra högtalare, sen en vettig förstärkare, sen cd-spelare. Men viktigast av allt, titta inte för mycket på prislappen! Köp grejer som du tycker låter bra och strunta i "prisbalansen", det är ju du som ska lyssna!
Hoppas det hjälpte något och lycka till!
edit: jag har för mig att jag skrev nåt på min sida som rör ämnet, du kan ju kolla om du orkar (länken nedan).
|
Edited by - €riC on 2003/05/04 18:51:05 |
 |
|
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:28:19
|
| Julienne. Man börjar där det är roligt. Tycker man om högtalare så..gör man det... eller vinylspelare. Det är dina öron och väldigt många handlare som tycker om dina öron. Det viktiga är att du blir nöjd. Låt det ta tid. Om jag vore du, så skulle jag nog börja handla det jag är sugen på, och inget annat. Det finns många idéer om hur du skall fördela dina pengar men lyssna istället. Om jag ska säga något så.......Huvudregel, enligt mig, är; Mest på högtalare och minst på kablar (supra duger utmärkt och mer därtill). En fördelning, 50%högtalare och 50% på resten. Lycka till och ha roligt............ |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 19:40:00
|
Ja, det finns många olika saker hur man ska spendera de ömma pengarna. Mest på högtalarna, mest på källan eller ungefär lika mycket på allting? Själv tror jag på att hålla ungefär samma kvalité på allt, därför att ingen kedja är starkare än den svagste länken.
Begagnat är alltid en bra idé. Elektronik håller bättre än mekanik. Men prylar med mekanik kan hålla bra de med. Min CD-spelare, som jag nu använder som transport, är 10 år gammal och still-going-strong. Aldrig varit på service och går fortfarande flera timmar om dagen. Om något skulle kärva är det nog lasern som ger upp först. Men du behövr ju inte skaffa 10 år gamla prylar, det går att få ett par-tre år gamla prylar till vettiga priser.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 23:17:58
|
quote: frågan är:
"när blev man galen!"
När man börjar bygga en PA rigg i lyssningsrummet  
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/05/04 : 23:32:05
|
quote: När man börjar bygga en PA rigg i lyssningsrummet  
mag,
Ajajaj ... då ligger man definitivt i riskzonen då?    
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 00:31:24
|
mag, shit. tror jag ska skippa gymnasiet och söka vård istället :) |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
|
Kevin Mitnick
Member

570 Posts |
|
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 11:39:51
|
Tack för alla tips! |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 18:54:59
|
quote: Ajajaj ... då ligger man definitivt i riskzonen då?
Riskzonen , den passerade du för längesen... 
quote: mag, shit. tror jag ska skippa gymnasiet och söka vård istället :)
Det kan lösa sig med åren, jag hade också lite PA-högtalare i anläggningen under gymnasiet. Fast det är nog säkrast att uppsöka HiFi-läkaren
Nån som vill köpa ett par horn med 15" coralbasar , hornen är gjorda för JBL, ritning finns på hifi-kit. Lådorna blir snart ved och då blir det buttkickers av elemneten  
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 19:08:53
|
Ja när jag gick i gymnasiet va det en hel del PA högtalare.. FAKTISKT, och flera slutsteg och mixerbord osv..
Lite anourlunda mot för idag igentligen |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Henrik B
Member

52 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 20:16:44
|
Hej Julienne Som råd skulle jag säga att det är väldigt svårt att hitta goda råda av någon i denna bransch,lika mig själv, med detta vill jag säga det en person säger kan denna vara väldigt såld på det just den har/säljer. Bästa sätter är onekligen att lysna mycket live och mellan stereoanläggningar och inte bry sig om märken, detta skapar onekligen ett problem och det är att det kommer att kosta en regäl slant. Men varje tillfälle man får erbjunade om att lysna hemma hos folk är, nästan guld värda, där brukar en hel del omsorg och möda läggas för att få anläggningen att låta så bra som möjligt, men man skall akta sig att vara för snäv i bedömningen, otroligt mycket spelar roll.
Mycket i denna bransh kan verkligen förefalla mer relion än musik och hifi. Lika kan tidningar förefalla vara väldigt färgade. Enligt min mening skall en skribent lägga krutet på att beskriva ljudet så bra att jag får en god uppfattning hur det spelar, inte vilken teknik och inte om det är bra eller dåligt, det blir av detta viktigt att veta hur en skribent skriver om saker och ting för det sägs VÄLDIGT mycket "mellan raderna"
Det behöver inte bli fruktansvärt dyrt för att det skall låta bra, jag har hört 20-30kkr anlägningar spela skjotan av sådana som kostar 500000 så det förefaller löjligt. Onekligen så ett bra matchat system spelar mycket bra. Men för egen del så har det kostat en slant för at tårar och gåshud skall bli en realitet...
summan av kardemumma, man får inte vara rädd för att pröva något eller ifråga sätta något, alla har vi gjort våra dåliga köp men sådant är livet, det är bara att se framåt och verkligen greja på för det kan ge otroligt stor utdelning....
Hoppas detta gav något av värde även om det igentligen inte säger så mycket. |
 |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/05/05 : 21:04:34
|
Jag säger, köp begagnat. Folk som är fanatiska byter hifiprylar oftare än vad normala byter underkläder ;) Så dra nytta av det och köp ialla fall en del av din anläggning begagnad.
Men vart börjar man, har du något vettigt sedan tidigare? If so, börja bygg på dem.
|
Exit Planet Dust |
 |
|
|
Julienne
Member

78 Posts |
Posted - 2003/05/07 : 11:34:25
|
N0P; Det är ju det jag inte har I och för sig finns ju sambons anläggning, så man kanske kan hjälpa att spinna vidare på den Bättre med en bra anläggning som båda kan pytsa pengar i, än att ha två varsina anläggningar. Det har vi inte plats för nu heller. Måste ju såklart fråga honom först, men jag tror inte att han har så mkt emot det, nu är vi ju båda dessutom väldigt sugna på en LP12:a  . |
Edited by - Julienne on 2003/05/07 11:35:23 |
 |
|
| |
Topic  |
|